Skip to main content
main-content

01.03.2012 | Reproductive Medicine | Ausgabe 3/2012

Archives of Gynecology and Obstetrics 3/2012

The risk of ectopic pregnancy following tubal reconstructive microsurgery and assisted reproductive technology procedures

Zeitschrift:
Archives of Gynecology and Obstetrics > Ausgabe 3/2012
Autoren:
Cordula Schippert, Philipp Soergel, Ismini Staboulidou, Christina Bassler, Susanne Gagalick, Peter Hillemanns, Klaus Buehler, Guillermo-José Garcia-Rocha

Abstract

Purpose

The incidence of ectopic pregnancy (EP) in the general population is 2%, whereas the EP rate following assisted reproductive technologies (ART) is between 2.1 and 11%. EP is also an adverse effect of tubal surgery with incidences up to 40% depending on the type, location, and severity of tubal disease and the surgical procedure.

Methods

This paper looks at the incidence of EP following tubal reconstructive microsurgery, analyzes risk factors for EP following own 1,295 ART cycles and looks on the incidence of EP in 128,314 pregnancies following ART according to the presence or absence of tubal infertility using data from the German IVF Registry (DIR).

Results

In our clinic, the EP rate following resterilization was 6.7%. In the presence of acquired tubal disease, the EP rate following adhesiolysis, salpingostomy, salpingoneostomy, fimbrioplasty, and anastomosis was 7.9%. The EP rate following ART in our clinic was 5.6%. Previous abdominal surgeries, microsurgical procedures, hydro-/sactosalpinges, salpingitis, salpingitis isthmica nodosa, and periadnexal adhesions showed a significant positive correlation with EP as outcome. Data of DIR demonstrate a significantly increased incidence of EP in the presence of tubal pathology. The highest EP rate related to all clinical pregnancies was 4.5% (95% CI 3.0–6.0) in smoking women <30 years with tubal pathology following IVF.

Conclusions

In the presence of tubal infertility, the incidence of EP following ART and tubal microsurgery are approximately comparable with each other and higher than in women without tubal infertility. The success of infertility surgery depends on a careful selection of appropriate patients.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Archives of Gynecology and Obstetrics 3/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Gynäkologie & Urologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Gynäkologie und Geburtshilfe

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Perikonzeptionelle Frauenheilkunde

Fertilitätserhalt, Prävention und Management von Schwangerschaftsrisiken

Ein Praxisbuch für alle, die in der Beratung und Betreuung von Schwangeren und Paaren mit Kinderwunsch tätig sind. Die Herausgeber und Autoren haben alle wichtigen Informationen zusammengetragen, um Frauen sicher zu beraten, zu betreuen und kompetent Verantwortung zu übernehmen.

Herausgeber:
Christian Gnoth, Peter Mallmann

2019 | Buch

Praxisbuch Gynäkologische Onkologie

Dieses kompakte und praxisrelevante Standardwerk richtet sich alle Ärzte in Klinik und Praxis, die Patientinnen mit bösartigen Tumoren des Genitales und der Mamma behandeln. Die 5. Auflage wurde komplett aktualisiert und auf der Basis …

Herausgeber:
Prof. Dr. Edgar Petru, Dr. Daniel Fink, Prof. Dr. Ossi R. Köchli, Prof. Dr. Sibylle Loibl

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Gynäkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise