Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 7/2018

26.02.2018 | Original Article

Treatment of mediastinal lymphatic malformation in children: an analysis of a nationwide survey in Japan

verfasst von: Shigeru Ueno, Akihiro Fujino, Yasuhide Morikawa, Tadashi Iwanaka, Yoshiaki Kinoshita, Michio Ozeki, Shunsuke Nosaka, Kentaro Matsuoka, Noriaki Usui

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 7/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Clinical guidelines on lymphatic malformation (LM) influencing the airway have been crafted in the Research Project for Intractable Diseases. We herein report an analysis of a nationwide survey of mediastinal LM and the therapeutic recommendations.

Methods

Eighty-seven registered cases with mediastinal involvement were analyzed with a review of the literature.

Results

Mediastinal LM was located more often in the upper and anterior mediastinum and was found without any accompanying symptoms in 56/87 cases. Tracheostomy was required in 23/87 cases, mostly < 2 years of age (87%). All patients who needed tracheostomy had a lesion in contact with the airway, while only 55% of those without tracheostomy had contact. Tracheostomy tended to be placed more when the longer segment of the airway was in contact with the LM. Multimodal treatments were performed in 29 patients, but the lesions remained in most cases, and chylothorax, hemorrhaging, nerve palsy, and infections were noted as complications.

Conclusions

In patients with mediastinal LM, tracheostomy may be necessary, especially when the lesion is extensive and contacts the airway. Extirpation of the mediastinal LM may be the only therapeutic option, but in cases with few or no symptoms, non-surgical treatment should be considered in light of potential postoperative complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Enzinger FM, Weiss SW. Tumors of lymph vessels. In: Enzinger FM, Weiss SW, editors. Soft tissue tumors. 3rd ed. St Louis: Mosby; 1995. pp. 679–700. Enzinger FM, Weiss SW. Tumors of lymph vessels. In: Enzinger FM, Weiss SW, editors. Soft tissue tumors. 3rd ed. St Louis: Mosby; 1995. pp. 679–700.
2.
Zurück zum Zitat ISSVA Classification of Vascular Anomalies (Approved at the 20th ISSVA Workshop, Melbourne. April 2014) ©2014 International Society for the Study of Vascular Anomalies. https://issva.org/classification. Accessed Mar 2017. ISSVA Classification of Vascular Anomalies (Approved at the 20th ISSVA Workshop, Melbourne. April 2014) ©2014 International Society for the Study of Vascular Anomalies. https://​issva.​org/​classification. Accessed Mar 2017.
3.
Zurück zum Zitat Marchevsky AM, Rausei-Mills V, Hui T. Giant cystic hygroma of the thymus in a child. Pathology Case Reviews. 2006;11:209 – 12.CrossRef Marchevsky AM, Rausei-Mills V, Hui T. Giant cystic hygroma of the thymus in a child. Pathology Case Reviews. 2006;11:209 – 12.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Faul JL, Berry GJ, Colby TV, Ruoss SJ, Walter MB, Rosen GD, et al. Thoracic lymphangiomas, lymphangiectasis, lymphangiomatosis, and lymphatic dysplasia syndrome. Am J Respir Crit Care Med. 2000;161:1037–46.CrossRefPubMed Faul JL, Berry GJ, Colby TV, Ruoss SJ, Walter MB, Rosen GD, et al. Thoracic lymphangiomas, lymphangiectasis, lymphangiomatosis, and lymphatic dysplasia syndrome. Am J Respir Crit Care Med. 2000;161:1037–46.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Jeung MY, Gasser B, Gangi A, Bogorin A, Charneau D, Wihlm JM, et al. Imaging of cystic masses of the mediastinum. Radiographics. 2002;22:S79–93.CrossRefPubMed Jeung MY, Gasser B, Gangi A, Bogorin A, Charneau D, Wihlm JM, et al. Imaging of cystic masses of the mediastinum. Radiographics. 2002;22:S79–93.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Schmincke A. Angeborene, unter dem Bild einer Thymogeschwulst vorderen diffuse Lymphangiomabildung des vorederen Mediastinum. Z Kinderheilk. 1920;26:331 – 35.CrossRef Schmincke A. Angeborene, unter dem Bild einer Thymogeschwulst vorderen diffuse Lymphangiomabildung des vorederen Mediastinum. Z Kinderheilk. 1920;26:331 – 35.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Moore TC, Cobo JC. Massive symptomatic cystic hygroma confined to the thorax in early childhood. J Thorac Carduivasc Surg. 1985;89:459 – 68. Moore TC, Cobo JC. Massive symptomatic cystic hygroma confined to the thorax in early childhood. J Thorac Carduivasc Surg. 1985;89:459 – 68.
8.
Zurück zum Zitat Takamatsu H, Noguchi H, Tahara H, Kajiya H, Akiyama H. Giant mediastinal lymphangioma in a neonate: report of a case. Surg Today. 1996;26:527 – 31.CrossRefPubMed Takamatsu H, Noguchi H, Tahara H, Kajiya H, Akiyama H. Giant mediastinal lymphangioma in a neonate: report of a case. Surg Today. 1996;26:527 – 31.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Niho S, Tsuya T, Ohune A, Sasaki R, Nishida T. A case of mediastinal cystic lymphangioma (in Japanese with English abstract). Nihon Kyouburinsho (Jap J Thorac Dis). 1995;54:601–7. Niho S, Tsuya T, Ohune A, Sasaki R, Nishida T. A case of mediastinal cystic lymphangioma (in Japanese with English abstract). Nihon Kyouburinsho (Jap J Thorac Dis). 1995;54:601–7.
10.
Zurück zum Zitat Ito K, Adachi N, Sone S, Tsutsumi H, Yamazaki K, Hayakawa O, et al. A case of hydrops faetalis with lymphangioma of the mediastinum treated in ultrasound-guided bulla paracentesis (in Japanese). Rinsho Shoni Igaku (Journal of Clinical Pediatrics. Sapporo). 1997;45:87–91. Ito K, Adachi N, Sone S, Tsutsumi H, Yamazaki K, Hayakawa O, et al. A case of hydrops faetalis with lymphangioma of the mediastinum treated in ultrasound-guided bulla paracentesis (in Japanese). Rinsho Shoni Igaku (Journal of Clinical Pediatrics. Sapporo). 1997;45:87–91.
11.
Zurück zum Zitat Jung E, Won HS, Lee PR, Lee IS, Kim A, Nam JH. The progression of mediastinal lymphangioma in utero. Ultrasound Obstet Gynecol. 2000;16:663 – 66.CrossRefPubMed Jung E, Won HS, Lee PR, Lee IS, Kim A, Nam JH. The progression of mediastinal lymphangioma in utero. Ultrasound Obstet Gynecol. 2000;16:663 – 66.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ballouhey Q, Galinier P, Abbo O, Andrieub G, Bauninc C, Sartord, et al. The surgical management and outcome of congenital mediastinal malformations. Interactive Cardiovascular Thoracic Surgery. 2012;14:754 – 59.CrossRefPubMedPubMedCentral Ballouhey Q, Galinier P, Abbo O, Andrieub G, Bauninc C, Sartord, et al. The surgical management and outcome of congenital mediastinal malformations. Interactive Cardiovascular Thoracic Surgery. 2012;14:754 – 59.CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat Fujita Y, Sato R, Togashi K, Yazawa M. A case of mediastinal Cystic lymphangioma in childhood (in Japanese with English abstract). Kyobu Geka. 1994;47:322 – 24.PubMed Fujita Y, Sato R, Togashi K, Yazawa M. A case of mediastinal Cystic lymphangioma in childhood (in Japanese with English abstract). Kyobu Geka. 1994;47:322 – 24.PubMed
14.
Zurück zum Zitat Hori T, Yoshida M, Yokozawa M, Yokozawa M, Igarashi C, Fujita S, et al. A mediastinal lymphangioma extended by injury (in Japanese). Rinsho Shoni Igaku (Journal of Clinical Pediatrics Sapporo). 1997;45:179–83. Hori T, Yoshida M, Yokozawa M, Yokozawa M, Igarashi C, Fujita S, et al. A mediastinal lymphangioma extended by injury (in Japanese). Rinsho Shoni Igaku (Journal of Clinical Pediatrics Sapporo). 1997;45:179–83.
15.
Zurück zum Zitat Sumner TE, Volberg FM, Kiser PE, Shaffner LD. Mediastinal cystic hygroma in children. Pediatr Radiol. 1981;11:160 – 62.CrossRefPubMed Sumner TE, Volberg FM, Kiser PE, Shaffner LD. Mediastinal cystic hygroma in children. Pediatr Radiol. 1981;11:160 – 62.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Takasaki J, Kawase A, Ogawa Y, Yoshitake T. A case of newborn with lymphangioma of the mediastinum (in Japanese with English abstract). Nihon Mijukuji Shinseijigakkai Zasshi (Jpn J Soc Premature and Newborn Medicine). 1996; 8:41–4. Takasaki J, Kawase A, Ogawa Y, Yoshitake T. A case of newborn with lymphangioma of the mediastinum (in Japanese with English abstract). Nihon Mijukuji Shinseijigakkai Zasshi (Jpn J Soc Premature and Newborn Medicine). 1996; 8:41–4.
17.
Zurück zum Zitat Ono K, Kikuchi A, Miyashita S, Iwasawa Y, Miyachi K, Sunagawa S, et al. Fetus with prenatally diagnosed posterior mediastinal lymphangioma: Characteristic ultrasound and magnetic resonance imaging findings. Congenit Anom (Kyoto). 2007;47:158 – 60.CrossRef Ono K, Kikuchi A, Miyashita S, Iwasawa Y, Miyachi K, Sunagawa S, et al. Fetus with prenatally diagnosed posterior mediastinal lymphangioma: Characteristic ultrasound and magnetic resonance imaging findings. Congenit Anom (Kyoto). 2007;47:158 – 60.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Shenoy SS, Barua NR, Patel AR, Culver GJ, Jennings EC. Mediastinal lymphangioma. J surg Oncol. 1978;10:523–8.CrossRefPubMed Shenoy SS, Barua NR, Patel AR, Culver GJ, Jennings EC. Mediastinal lymphangioma. J surg Oncol. 1978;10:523–8.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Gun F, Erginel B, Unüvar A, Kebudi R, Salman T, Celik A. Mediastinal masses in children: experience with 120 cases. Pediatr Hematol Oncol. 2012;29:141 – 47.CrossRefPubMed Gun F, Erginel B, Unüvar A, Kebudi R, Salman T, Celik A. Mediastinal masses in children: experience with 120 cases. Pediatr Hematol Oncol. 2012;29:141 – 47.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Yano H, Komura J. Mediastinal tumors and cysts in infants and children: A review of 150 cases in the Kyushu area. (in Japanese with English abstract). Nihon Shonigeka gakkaizasshi (Jpn J Pediatr Surg.). 1992;24:115 – 28. Yano H, Komura J. Mediastinal tumors and cysts in infants and children: A review of 150 cases in the Kyushu area. (in Japanese with English abstract). Nihon Shonigeka gakkaizasshi (Jpn J Pediatr Surg.). 1992;24:115 – 28.
21.
Zurück zum Zitat Ohnuma N, Takahashi H, Tanabe M, Yoshida H, Iwai J. Mediastinal abnormal shadow in chest X-ray film finding in medical checkup enrolling at a school (in Japanese with English abstract). Nihon Shoni Hohshasengakkai Zasshi (Jpn J Society of Pediatric Radiology). 1993; 9:42–47. Ohnuma N, Takahashi H, Tanabe M, Yoshida H, Iwai J. Mediastinal abnormal shadow in chest X-ray film finding in medical checkup enrolling at a school (in Japanese with English abstract). Nihon Shoni Hohshasengakkai Zasshi (Jpn J Society of Pediatric Radiology). 1993; 9:42–47.
22.
Zurück zum Zitat Ribatti D, Crivellato E. The embryonic origins of lymphatic vessels: An historical review. Br J Haematol. 2010;149:669 – 74.CrossRefPubMed Ribatti D, Crivellato E. The embryonic origins of lymphatic vessels: An historical review. Br J Haematol. 2010;149:669 – 74.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Wiegand S, Eivazi B, Barth PJ, von Rautenfeld DB, Folz BJ, Mandic R, et al. Pathogenesis of lymphangiomas. Virchows Arch. 2008;453:1–8.CrossRefPubMed Wiegand S, Eivazi B, Barth PJ, von Rautenfeld DB, Folz BJ, Mandic R, et al. Pathogenesis of lymphangiomas. Virchows Arch. 2008;453:1–8.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Okubo T, Okayasu T, Osaka Y, Kajitani M, Hasegawa N, Tanabe T. Surgical analysis for mediastinal lymphangioma—analysis of 7 cases—(in Japanese with English abstract). Nihon Kyobugeka Gakkaizasshi (Jpn J Thorac Cardiovasc Surg.). 1992; 40:583–86. Okubo T, Okayasu T, Osaka Y, Kajitani M, Hasegawa N, Tanabe T. Surgical analysis for mediastinal lymphangioma—analysis of 7 cases—(in Japanese with English abstract). Nihon Kyobugeka Gakkaizasshi (Jpn J Thorac Cardiovasc Surg.). 1992; 40:583–86.
25.
Zurück zum Zitat Issa PY, Brihi ER, Janin Y, Slim MS. Superior vena cava syndrome in childhood: report of ten cases and review of the literature. Pediatrics. 1983;71:337–41.PubMed Issa PY, Brihi ER, Janin Y, Slim MS. Superior vena cava syndrome in childhood: report of ten cases and review of the literature. Pediatrics. 1983;71:337–41.PubMed
26.
Zurück zum Zitat Bouchard S, Johnson MP, Flake AW, Howell LJ, Myers LB, Adzick NS, et al. The EXIT procedure: experience and outcome in 31 cases. J Pediatr Surg. 2002;37:418 – 26.CrossRefPubMed Bouchard S, Johnson MP, Flake AW, Howell LJ, Myers LB, Adzick NS, et al. The EXIT procedure: experience and outcome in 31 cases. J Pediatr Surg. 2002;37:418 – 26.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Lazar DA, Olutoye OO, Moise KJ Jr, Ivey RT, Johnson A, Ayres N, et al. Ex-utero intrapartum treatment procedure for giant neck masses–fetal and maternal outcomes. J Pediatr Surg. 2011;46:817 – 22.CrossRefPubMed Lazar DA, Olutoye OO, Moise KJ Jr, Ivey RT, Johnson A, Ayres N, et al. Ex-utero intrapartum treatment procedure for giant neck masses–fetal and maternal outcomes. J Pediatr Surg. 2011;46:817 – 22.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Swischuk LE, Hoeffel J-C, John SD. Primary intrathoracic lymphangioma masquerading as teratoma. Pediatr Radiol. 1996;26:827 – 29.CrossRefPubMed Swischuk LE, Hoeffel J-C, John SD. Primary intrathoracic lymphangioma masquerading as teratoma. Pediatr Radiol. 1996;26:827 – 29.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Burrows PE. Endovascular treatment of slow-flow vascular malformations. Tech Vasc Interv Radiol. 2013;16:12–21.CrossRefPubMed Burrows PE. Endovascular treatment of slow-flow vascular malformations. Tech Vasc Interv Radiol. 2013;16:12–21.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Wang KL, Chun RH, Kerschner JE, Sulman CG. Sympathetic neuropathy and dysphagia following doxycycline sclerotherapy. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2013;77:1613–16.CrossRefPubMed Wang KL, Chun RH, Kerschner JE, Sulman CG. Sympathetic neuropathy and dysphagia following doxycycline sclerotherapy. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2013;77:1613–16.CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Ogawa-Ochiai K, Sekiya N, Kasahara Y, Chino A, Ueda K, Kimata Y, et al. A case of mediastinal lymphangioma successfully treated with Kampo medicine. J Altern Complement Med. 2011;17:563 – 65.CrossRefPubMed Ogawa-Ochiai K, Sekiya N, Kasahara Y, Chino A, Ueda K, Kimata Y, et al. A case of mediastinal lymphangioma successfully treated with Kampo medicine. J Altern Complement Med. 2011;17:563 – 65.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Treatment of mediastinal lymphatic malformation in children: an analysis of a nationwide survey in Japan
verfasst von
Shigeru Ueno
Akihiro Fujino
Yasuhide Morikawa
Tadashi Iwanaka
Yoshiaki Kinoshita
Michio Ozeki
Shunsuke Nosaka
Kentaro Matsuoka
Noriaki Usui
Publikationsdatum
26.02.2018
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 7/2018
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-018-1640-0

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2018

Surgery Today 7/2018 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.