Skip to main content
Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) 4/2015

01.12.2015 | Original Article

Validation of a nomogram predicting sentinel lymph node status in melanoma in an Irish population

verfasst von: J. F. C. Woods, J. A. De Marchi, A. J. Lowery, A. D. K. Hill

Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) | Ausgabe 4/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Sentinel lymph node (SLN) positivity is an important prognostic factor in cutaneous melanoma. A nomogram has been developed at Memorial Sloan-Kettering Cancer Centre (MSKCC) to predict SLN positivity and this may be useful to select patients for SLN biopsy.

Aims

We aimed to determine whether this nomogram would be of clinical use in an Irish population.

Methods

Age, Breslow thickness, Clark’s level, presence of ulceration and tumour location indices were used to calculate the probability of SLN positivity with the MSKCC nomogram in 124 patients who underwent SLN biopsy in Beaumont Hospital between 2006 and 2012. Discrimination and calibration of the nomogram were evaluated. Negative predictive value (NPV) of the nomogram was calculated, using a cut-off of nomogram predicted probability of <9 %.

Results

SLN biopsy was positive in 25 patients (20.16 %). Overall predictive accuracy of the nomogram was found to be significant with an area under the curve of 0.805 (95 % confidence interval 0.710–0.899). The mean predicted probability correlated well with observed risk (r = 0.887). The NPV was 92.86 % with an error rate of 3.23 %. This would lead to a reduction in SLN biopsy rate of 45.16 %.

Conclusions

This nomogram is valid and accurate at predicting SLN positivity in an Irish population. This may facilitate the clinical decision to perform a SLN biopsy in malignant melanoma.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Forsea AM, Del Marmol V, de Vries E et al (2012) Melanoma incidence and mortality in Europe: new estimates, persistent disparities. Br J Dermatol 167:1124–1130CrossRefPubMed Forsea AM, Del Marmol V, de Vries E et al (2012) Melanoma incidence and mortality in Europe: new estimates, persistent disparities. Br J Dermatol 167:1124–1130CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Doubrovsky A, De Wilt JH, Scolyer RA et al (2004) Sentinel node biopsy provides more accurate staging than elective lymph node dissection in patients with cutaneous melanoma. Ann Surg Oncol 11:829–836CrossRefPubMed Doubrovsky A, De Wilt JH, Scolyer RA et al (2004) Sentinel node biopsy provides more accurate staging than elective lymph node dissection in patients with cutaneous melanoma. Ann Surg Oncol 11:829–836CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Phan GQ, Messina JL, Sondak VK, Zager JS (2009) Sentinel lymph node biopsy for melanoma: indications and rationale. Cancer Control J Moffitt Cancer Cent 16:234–239 Phan GQ, Messina JL, Sondak VK, Zager JS (2009) Sentinel lymph node biopsy for melanoma: indications and rationale. Cancer Control J Moffitt Cancer Cent 16:234–239
5.
Zurück zum Zitat Morton DL (2012) Overview and update of the phase III multicenter selective lymphadenectomy trials (MSLT-I and MSLT-II) in melanoma. Clin Exp Metastasis 29:699–706PubMedCentralCrossRefPubMed Morton DL (2012) Overview and update of the phase III multicenter selective lymphadenectomy trials (MSLT-I and MSLT-II) in melanoma. Clin Exp Metastasis 29:699–706PubMedCentralCrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Bleicher RJ, Essner R, Foshag LJ et al (2003) Role of sentinel lymphadenectomy in thin invasive cutaneous melanomas. J Clin Oncol 21:1326–1331CrossRefPubMed Bleicher RJ, Essner R, Foshag LJ et al (2003) Role of sentinel lymphadenectomy in thin invasive cutaneous melanomas. J Clin Oncol 21:1326–1331CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Jacobs IA, Chang CK, DasGupta TK, Salti GI (2003) Role of sentinel lymph node biopsy in patients with thin (<1 mm) primary melanoma. Ann Surg Oncol 10:558–561CrossRefPubMed Jacobs IA, Chang CK, DasGupta TK, Salti GI (2003) Role of sentinel lymph node biopsy in patients with thin (<1 mm) primary melanoma. Ann Surg Oncol 10:558–561CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Testori A, De Salvo GL, Montesco MC et al (2009) Clinical considerations on sentinel node biopsy in melanoma from an Italian multicentric study on 1,313 patients (SOLISM-IMI). Ann Surg Oncol 16:2018–2027CrossRefPubMed Testori A, De Salvo GL, Montesco MC et al (2009) Clinical considerations on sentinel node biopsy in melanoma from an Italian multicentric study on 1,313 patients (SOLISM-IMI). Ann Surg Oncol 16:2018–2027CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Wong SL, Kattan MW, McMasters KM, Coit DG (2005) A nomogram that predicts the presence of sentinel node metastasis in melanoma with better discrimination than the American Joint Committee on Cancer staging system. Ann Surg Oncol 12:282–288CrossRefPubMed Wong SL, Kattan MW, McMasters KM, Coit DG (2005) A nomogram that predicts the presence of sentinel node metastasis in melanoma with better discrimination than the American Joint Committee on Cancer staging system. Ann Surg Oncol 12:282–288CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat White RL Jr, Ayers GD, Stell VH et al (2011) Factors predictive of the status of sentinel lymph nodes in melanoma patients from a large multicenter database. Ann Surg Oncol 18:3593–3600PubMedCentralCrossRefPubMed White RL Jr, Ayers GD, Stell VH et al (2011) Factors predictive of the status of sentinel lymph nodes in melanoma patients from a large multicenter database. Ann Surg Oncol 18:3593–3600PubMedCentralCrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Piñero A, Canteras M, Ortiz E et al (2008) Validation of a nomogram to predict the presence of sentinel lymph node metastases in melanoma. Ann Surg Oncol 15:2874–2877CrossRefPubMed Piñero A, Canteras M, Ortiz E et al (2008) Validation of a nomogram to predict the presence of sentinel lymph node metastases in melanoma. Ann Surg Oncol 15:2874–2877CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Pasquali S, Mocellin S, Campana LG et al (2011) Maximizing the clinical usefulness of a nomogram to select patients candidate to sentinel node biopsy for cutaneous melanoma. Eur J Surg Oncol 37:675–680CrossRefPubMed Pasquali S, Mocellin S, Campana LG et al (2011) Maximizing the clinical usefulness of a nomogram to select patients candidate to sentinel node biopsy for cutaneous melanoma. Eur J Surg Oncol 37:675–680CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Vergouwe Y (2003) Validation of Clinical Prediction Models: Theory and Applications in Testicular Germ Cell Cancer. Thesis, Erasmus University Rotterdam Vergouwe Y (2003) Validation of Clinical Prediction Models: Theory and Applications in Testicular Germ Cell Cancer. Thesis, Erasmus University Rotterdam
15.
Zurück zum Zitat Morton DL, Thompson JF, Cochran AJ et al (2014) Final trial report of sentinel-node biopsy versus nodal observation in melanoma. N Engl J Med 370:599–609PubMedCentralCrossRefPubMed Morton DL, Thompson JF, Cochran AJ et al (2014) Final trial report of sentinel-node biopsy versus nodal observation in melanoma. N Engl J Med 370:599–609PubMedCentralCrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Sabel MS, Rice JD, Griffith KA et al (2012) Validation of statistical predictive models meant to select melanoma patients for sentinel lymph node biopsy. Ann Surg Oncol 19:287–293PubMedCentralCrossRefPubMed Sabel MS, Rice JD, Griffith KA et al (2012) Validation of statistical predictive models meant to select melanoma patients for sentinel lymph node biopsy. Ann Surg Oncol 19:287–293PubMedCentralCrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Validation of a nomogram predicting sentinel lymph node status in melanoma in an Irish population
verfasst von
J. F. C. Woods
J. A. De Marchi
A. J. Lowery
A. D. K. Hill
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer London
Erschienen in
Irish Journal of Medical Science (1971 -) / Ausgabe 4/2015
Print ISSN: 0021-1265
Elektronische ISSN: 1863-4362
DOI
https://doi.org/10.1007/s11845-014-1166-4

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 4/2015 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.