Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 11/2007

01.11.2007 | Original Contributions

Vascular Invasion is Underrecognized in Colorectal Cancer Using Conventional Hematoxylin and Eosin Staining

verfasst von: Elizabeth F. Kingston, M.Sc., Helen Goulding, M.A., Adrian C. Bateman, M.D.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 11/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

This study was designed to test the hypothesis that highlighting vascular spaces with histochemical or immunohistochemical stains facilitates the identification of extramural and intramural vascular invasion in resected colorectal cancer specimens compared with routine hematoxylin and eosin staining.

Methods

Archival tumor sections from 50 resected colorectal cancers, in which extramural vascular invasion was not seen within the original tissue sections, were stained with hematoxylin and eosin, elastic van gieson histochemistry, and immunohistochemistry for CD31 and CD34. Two observers assessed the stained sections and the agreed incidence of vascular invasion using the four staining methods was compared.

Results

Vascular invasion was more commonly identified in Dukes C (pTanyN1/2) (vascular invasion seen in 24 of 25 cases by at least 1 method) than Dukes B tumors (pT3/4N0) (vascular invasion seen in 14 of 25 cases by at least 1 method). Vascular invasion was identified in significantly more cases using elastic van gieson (24 cases; P--.0001), CD31 (18 cases; P--.0064), and CD34 (21 cases; P-lt;-.0001) than with hematoxylin and eosin alone (5 cases).

Conclusions

This study was novel in that it compared both histochemical and immunohistochemical methods for identifying vascular invasion in cases of colorectal cancer in which vascular invasion had not been identified during initial reporting. Highlighting of endothelium significantly increases the observed incidence of vascular invasion in colorectal cancer compared with hematoxylin and eosin alone. Elastic van gieson seemed sensitive for the presence of vascular invasion but with uncertain specificity. The possibility that these immunohistochemical methods may identify a subset of patients with colorectal cancer who may benefit from chemotherapy warrants further study.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Sobin LH, Wittekind Ch, eds. UICC: TNM classification of malignant tumours. 5th ed. New York: Wiley, 1997. Sobin LH, Wittekind Ch, eds. UICC: TNM classification of malignant tumours. 5th ed. New York: Wiley, 1997.
3.
Zurück zum Zitat Petersen VC, Baxter KJ, Love SB, Shepherd NA. Identification of objective pathological prognostic determinants and models of prognosis in Dukes B colon cancer. Gut 2002;51:65–69.CrossRefPubMed Petersen VC, Baxter KJ, Love SB, Shepherd NA. Identification of objective pathological prognostic determinants and models of prognosis in Dukes B colon cancer. Gut 2002;51:65–69.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Willett CG, Badizadegan K, Ancukiewicz M, Shellito PC. Prognostic factors in stage T3N0 rectal cancer: do all patients require postoperative pelvic irradiation and chemotherapy? Dis Colon Rectum 1999;42:167-3.CrossRefPubMed Willett CG, Badizadegan K, Ancukiewicz M, Shellito PC. Prognostic factors in stage T3N0 rectal cancer: do all patients require postoperative pelvic irradiation and chemotherapy? Dis Colon Rectum 1999;42:167-3.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Vass DG, Ainsworth R, Anderson JH, Murray D, Foulis AK. The value of an elastic tissue stain in detecting venous invasion in colorectal cancer. J Clin Pathol 2004;57:769-2.CrossRefPubMed Vass DG, Ainsworth R, Anderson JH, Murray D, Foulis AK. The value of an elastic tissue stain in detecting venous invasion in colorectal cancer. J Clin Pathol 2004;57:769-2.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Sternberg A, Mizrahi A, Amar M, Groisman G. Detection of venous invasion in surgical specimens of colorectal carcinoma: the efficacy of various types of tissue blocks. J Clin Pathol 2006;59:207-0.CrossRefPubMed Sternberg A, Mizrahi A, Amar M, Groisman G. Detection of venous invasion in surgical specimens of colorectal carcinoma: the efficacy of various types of tissue blocks. J Clin Pathol 2006;59:207-0.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Talbot IC, Ritchie S, Leighton MH, Hughes AO, Bussey HJ, Morson B. The clinical significance of invasion of veins by rectal cancer. Br J Surg 1980;67:439-2.CrossRefPubMed Talbot IC, Ritchie S, Leighton MH, Hughes AO, Bussey HJ, Morson B. The clinical significance of invasion of veins by rectal cancer. Br J Surg 1980;67:439-2.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lapertosa G, Baracchini P, Fulcheri E, Tanzi R. Prognostic value of the immunocytochemical detection of extramural venous invasion in Dukes-C colorectal adenocarcinoma. A preliminary study. Am J Pathol 1989;135:939-5.PubMed Lapertosa G, Baracchini P, Fulcheri E, Tanzi R. Prognostic value of the immunocytochemical detection of extramural venous invasion in Dukes-C colorectal adenocarcinoma. A preliminary study. Am J Pathol 1989;135:939-5.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Inoue T, Mori M, Shimono R, Kuwano H, Sugimachi K. Vascular invasion of colorectal carcinoma readily visible with certain stains. Dis Colon Rectum 1992;35:34-.CrossRefPubMed Inoue T, Mori M, Shimono R, Kuwano H, Sugimachi K. Vascular invasion of colorectal carcinoma readily visible with certain stains. Dis Colon Rectum 1992;35:34-.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Bellis D, Marci V, Monga G. Light microscopic and immunohistochemical evaluation of vascular and neural invasion in colorectal cancer. Pathol Res Pract 1993;189:443-7.PubMed Bellis D, Marci V, Monga G. Light microscopic and immunohistochemical evaluation of vascular and neural invasion in colorectal cancer. Pathol Res Pract 1993;189:443-7.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Liang JT, Huang KC, Jeng YM, Lee PH, Lai HS, Hsu HC. Microvessel density, cyclo-oxygenase 2 expression, K-ras mutation and p53 overexpression in colonic cancer. Br J Surg 2004;91:355-1.CrossRefPubMed Liang JT, Huang KC, Jeng YM, Lee PH, Lai HS, Hsu HC. Microvessel density, cyclo-oxygenase 2 expression, K-ras mutation and p53 overexpression in colonic cancer. Br J Surg 2004;91:355-1.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kalekou H, Kostopoulos I, Milias S, Papdimitriou CS. Comparative study of CD34, alpha-SMA and h-caldesmon expression in the stroma of gynaecomastia and male breast carcinoma. Histopathology 2005;47:74–81.CrossRefPubMed Kalekou H, Kostopoulos I, Milias S, Papdimitriou CS. Comparative study of CD34, alpha-SMA and h-caldesmon expression in the stroma of gynaecomastia and male breast carcinoma. Histopathology 2005;47:74–81.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Parums DV, Cordell JL, Micklem K, Heryet AR, Gatter KC, Mason DY. JC70: a new monoclonal antibody that detects vascular endothelium associated antigen on routinely processed tissue sections. J Clin Pathol 1990;43:752-.CrossRefPubMed Parums DV, Cordell JL, Micklem K, Heryet AR, Gatter KC, Mason DY. JC70: a new monoclonal antibody that detects vascular endothelium associated antigen on routinely processed tissue sections. J Clin Pathol 1990;43:752-.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Gunther K, Dworak O, Remke S, et al. Prediction of distant metastases after curative surgery for rectal cancer. J Surg Res 2002;103:68–78.CrossRefPubMed Gunther K, Dworak O, Remke S, et al. Prediction of distant metastases after curative surgery for rectal cancer. J Surg Res 2002;103:68–78.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Giese T, Engstner M, Mansmann U, Hartschuh W, Arden B. Quantification of melanoma micrometastases in sentinel lymph nodes using real-time RT-PCR. J Invest Dermatol 2005;124:633-.CrossRefPubMed Giese T, Engstner M, Mansmann U, Hartschuh W, Arden B. Quantification of melanoma micrometastases in sentinel lymph nodes using real-time RT-PCR. J Invest Dermatol 2005;124:633-.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Hermanek P, Hutter RV, Sobin LH, Wittekind C. International Union Against Cancer. Classification of isolated tumour cells and micrometastasis. Cancer 1999;86:2668-3.CrossRefPubMed Hermanek P, Hutter RV, Sobin LH, Wittekind C. International Union Against Cancer. Classification of isolated tumour cells and micrometastasis. Cancer 1999;86:2668-3.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Seitz U, Bohnacker S, Seewald S, et al. Is endoscopic polypectomy an adequate therapy for malignant colorectal adenomas? Presentation of 114 patients and review of the literature. Dis Colon Rectum 2004;47:1789-6.CrossRefPubMed Seitz U, Bohnacker S, Seewald S, et al. Is endoscopic polypectomy an adequate therapy for malignant colorectal adenomas? Presentation of 114 patients and review of the literature. Dis Colon Rectum 2004;47:1789-6.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Vascular Invasion is Underrecognized in Colorectal Cancer Using Conventional Hematoxylin and Eosin Staining
verfasst von
Elizabeth F. Kingston, M.Sc.
Helen Goulding, M.A.
Adrian C. Bateman, M.D.
Publikationsdatum
01.11.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 11/2007
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-007-9021-6

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2007

Diseases of the Colon & Rectum 11/2007 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.