Skip to main content
Erschienen in: Pathology & Oncology Research 1/2010

01.03.2010

A Case of Primary Histiocytic Sarcoma Arising from Thyroid Gland

verfasst von: Lu Yu, Shou Jing Yang

Erschienen in: Pathology & Oncology Research | Ausgabe 1/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Histiocytic sarcoma (HS) is an extremely rare true histiocytic malignancy. We report a case of HS arising from thyroid gland in a 69 year-old man. Following subtotal thyroidectomy, a histopathologic, immunohistologic, and genotypic examination revealed HS. This tumor was composed of large spindle or round epithelioid cells with abundant eosinophilic cytoplasm. The neoplastic cells were positive for macrophage-associated antigen CD68, CD163, and lysozymes, as well as CD45, HLA- DR, DP, DQ, and S100, most consistent with a diagnosis of HS. The BIOMED-2 multiplex PCR analysis showed polyclonal B- and T-cell populations. To our knowledge, this is the first report of a rare entity HS involving thyroid gland using a comprehensive immunophenotyping panel including CD163 as well as molecular studies to establish the true histiocytic nature of these lesions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jaffe ES (2001) Pathology and genetics of tumours of haematopoietic and lymphoid tissues, Vol. 3. IARC Press, Lyon, France Jaffe ES (2001) Pathology and genetics of tumours of haematopoietic and lymphoid tissues, Vol. 3. IARC Press, Lyon, France
2.
Zurück zum Zitat Alexiev BA, Sailey CJ, McClure SA, Ord RA, Zhao X, Papadimitriou JC (2007) Primary histiocytic sarcoma arising in the head and neck with predominant spindle cell component. Diagn Pathol 2:7CrossRefPubMed Alexiev BA, Sailey CJ, McClure SA, Ord RA, Zhao X, Papadimitriou JC (2007) Primary histiocytic sarcoma arising in the head and neck with predominant spindle cell component. Diagn Pathol 2:7CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat De Vos FY, Gerding MN, Arends JW, Wegman JJ (2008) Histiocytic sarcoma localised in the thyroid: a case report. Ann Hematol 87:681–682CrossRefPubMed De Vos FY, Gerding MN, Arends JW, Wegman JJ (2008) Histiocytic sarcoma localised in the thyroid: a case report. Ann Hematol 87:681–682CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Weiss LM, Grogan TM, Muller-Hermelink HK (2001) Histiocytic sarcoma. In: Jaffe ES, Harris NL, Stein H, Vardiman JW (eds) WHO classification of tumors: pathology and genetics of tumors of haematopoietic and lymphoid tissues. IARC Press, Lyon, France, pp 278–279 Weiss LM, Grogan TM, Muller-Hermelink HK (2001) Histiocytic sarcoma. In: Jaffe ES, Harris NL, Stein H, Vardiman JW (eds) WHO classification of tumors: pathology and genetics of tumors of haematopoietic and lymphoid tissues. IARC Press, Lyon, France, pp 278–279
5.
Zurück zum Zitat Nguyen TT, Schwartz EJ, West RB, Warnke RA, Arber DA, Natkunam Y (2005) Expression of CD163 (hemoglobin scavenger receptor) in normal tissues, lymphomas, carcinomas, and sarcomas is largely restricted to the monocyte/macrophage lineage. Am J Surg Pathol 29:617–624CrossRefPubMed Nguyen TT, Schwartz EJ, West RB, Warnke RA, Arber DA, Natkunam Y (2005) Expression of CD163 (hemoglobin scavenger receptor) in normal tissues, lymphomas, carcinomas, and sarcomas is largely restricted to the monocyte/macrophage lineage. Am J Surg Pathol 29:617–624CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Vos JA, Abbondanzo SL, Barekman CL, Andriko JW, Miettinen M, Aguilera NS (2005) Histiocytic sarcoma: a study of five cases including the histiocyte marker CD163. Mod Pathol 18:693–704CrossRefPubMed Vos JA, Abbondanzo SL, Barekman CL, Andriko JW, Miettinen M, Aguilera NS (2005) Histiocytic sarcoma: a study of five cases including the histiocyte marker CD163. Mod Pathol 18:693–704CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Krafft AE, Taubenberger JK, Sheng ZM, Bijwaard KE, Abbondanzo SL, Aguilera NS, Lichy JH (1999) Enhanced sensitivity with a novel TCRgamma PCR assay for clonality studies in 569 formalin-fixed, paraffin-embedded (FFPE) cases. Mol Diagn 4:119–133CrossRefPubMed Krafft AE, Taubenberger JK, Sheng ZM, Bijwaard KE, Abbondanzo SL, Aguilera NS, Lichy JH (1999) Enhanced sensitivity with a novel TCRgamma PCR assay for clonality studies in 569 formalin-fixed, paraffin-embedded (FFPE) cases. Mol Diagn 4:119–133CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Pileri SA, Grogan TM, Harris NL, Banks P, Campo E, Chan JK, Favera RD, Delsol G, De Wolf-Peeters C, Falini B, Gascoyne RD, Gaulard P, Gatter KC, Isaacson PG, Jaffe ES, Kluin P, Knowles DM, Mason DY, Mori S, Muller-Hermelink HK, Piris MA, Ralfkiaer E, Stein H, Su IJ, Warnke RA, Weiss LM (2002) Tumours of histiocytes and accessory dendritic cells: an immunohistochemical approach to classification from the International Lymphoma Study Group based on 61 cases. Histopathology 41:1–29CrossRefPubMed Pileri SA, Grogan TM, Harris NL, Banks P, Campo E, Chan JK, Favera RD, Delsol G, De Wolf-Peeters C, Falini B, Gascoyne RD, Gaulard P, Gatter KC, Isaacson PG, Jaffe ES, Kluin P, Knowles DM, Mason DY, Mori S, Muller-Hermelink HK, Piris MA, Ralfkiaer E, Stein H, Su IJ, Warnke RA, Weiss LM (2002) Tumours of histiocytes and accessory dendritic cells: an immunohistochemical approach to classification from the International Lymphoma Study Group based on 61 cases. Histopathology 41:1–29CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Sun W, Nordberg ML, Fowler MR (2003) Histiocytic sarcoma involving the central nervous system: clinical, immunohistochemical, and molecular genetic studies of a case with review of the literature. Am J Surg Pathol 27:258–265CrossRefPubMed Sun W, Nordberg ML, Fowler MR (2003) Histiocytic sarcoma involving the central nervous system: clinical, immunohistochemical, and molecular genetic studies of a case with review of the literature. Am J Surg Pathol 27:258–265CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Boisseau-Garsaud AM, Vergier B, Beylot-Barry M, Nastasel-Menini F, Dubus P, de Mascarel A, Eghbali H, Beylot C (1996) Histiocytic sarcoma that mimics benign histiocytosis. J Cutan Pathol 23:275–282CrossRefPubMed Boisseau-Garsaud AM, Vergier B, Beylot-Barry M, Nastasel-Menini F, Dubus P, de Mascarel A, Eghbali H, Beylot C (1996) Histiocytic sarcoma that mimics benign histiocytosis. J Cutan Pathol 23:275–282CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Cao M, Eshoa C, Schultz C, Black J, Zu Y, Chang CC (2007) Primary central nervous system histiocytic sarcoma with relapse to mediastinum: a case report and review of the literature. Arch Pathol Lab Med 131:301–305PubMed Cao M, Eshoa C, Schultz C, Black J, Zu Y, Chang CC (2007) Primary central nervous system histiocytic sarcoma with relapse to mediastinum: a case report and review of the literature. Arch Pathol Lab Med 131:301–305PubMed
12.
Zurück zum Zitat Copie-Bergman C, Wotherspoon AC, Norton AJ, Diss TC, Isaacson PG (1998) True histiocytic lymphoma: a morphologic, immunohistochemical, and molecular genetic study of 13 cases. Am J Surg Pathol 22:1386–1392CrossRefPubMed Copie-Bergman C, Wotherspoon AC, Norton AJ, Diss TC, Isaacson PG (1998) True histiocytic lymphoma: a morphologic, immunohistochemical, and molecular genetic study of 13 cases. Am J Surg Pathol 22:1386–1392CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Kamel OW, Gocke CD, Kell DL, Cleary ML, Warnke RA (1995) True histiocytic lymphoma: a study of 12 cases based on current definition. Leuk Lymphoma 18:81–86CrossRefPubMed Kamel OW, Gocke CD, Kell DL, Cleary ML, Warnke RA (1995) True histiocytic lymphoma: a study of 12 cases based on current definition. Leuk Lymphoma 18:81–86CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Ohyashiki JH, Ohyashiki K, Toyama K, Kimura N, Minowada J, Kinniburgh AJ, Sandberg AA (1989) T-cell receptor gene rearrangement and its expression in human myeloid leukemia cell lines. Cancer Genet Cytogenet 37:193–200CrossRefPubMed Ohyashiki JH, Ohyashiki K, Toyama K, Kimura N, Minowada J, Kinniburgh AJ, Sandberg AA (1989) T-cell receptor gene rearrangement and its expression in human myeloid leukemia cell lines. Cancer Genet Cytogenet 37:193–200CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bouabdallah R, Abena P, Chetaille B, Aurran-Schleinitz T, Sainty D, Dubus P, Arnoulet C, Coso D, Xerri L, Gastaut JA (2001) True histiocytic lymphoma following B-acute lymphoblastic leukaemia: case report with evidence for a common clonal origin in both neoplasms. Br J Haematol 113:1047–1050CrossRefPubMed Bouabdallah R, Abena P, Chetaille B, Aurran-Schleinitz T, Sainty D, Dubus P, Arnoulet C, Coso D, Xerri L, Gastaut JA (2001) True histiocytic lymphoma following B-acute lymphoblastic leukaemia: case report with evidence for a common clonal origin in both neoplasms. Br J Haematol 113:1047–1050CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Feldman AL, Minniti C, Santi M, Downing JR, Raffeld M, Jaffe ES (2004) Histiocytic sarcoma after acute lymphoblastic leukaemia: a common clonal origin. Lancet Oncol 5:248–250CrossRefPubMed Feldman AL, Minniti C, Santi M, Downing JR, Raffeld M, Jaffe ES (2004) Histiocytic sarcoma after acute lymphoblastic leukaemia: a common clonal origin. Lancet Oncol 5:248–250CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A Case of Primary Histiocytic Sarcoma Arising from Thyroid Gland
verfasst von
Lu Yu
Shou Jing Yang
Publikationsdatum
01.03.2010
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
Pathology & Oncology Research / Ausgabe 1/2010
Print ISSN: 1219-4956
Elektronische ISSN: 1532-2807
DOI
https://doi.org/10.1007/s12253-009-9193-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2010

Pathology & Oncology Research 1/2010 Zur Ausgabe

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

Das sind die führenden Symptome junger Darmkrebspatienten

Darmkrebserkrankungen in jüngeren Jahren sind ein zunehmendes Problem, das häufig längere Zeit übersehen wird, gerade weil die Patienten noch nicht alt sind. Welche Anzeichen Ärzte stutzig machen sollten, hat eine Metaanalyse herausgearbeitet.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.