Skip to main content
Erschienen in: Internal and Emergency Medicine 8/2023

10.06.2023 | IM - CASE RECORD

A fistful of candies for hypertension

verfasst von: Giovanna Ceccuzzi, Alessandro Rapino, Benedetta Perna, Roberto De Giorgio, Matteo Guarino

Erschienen in: Internal and Emergency Medicine | Ausgabe 8/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 38 year-old woman was referred to the emergency department for psychomotor agitation preceded by abdominal pain. Her clinical history disclosed hypertension, hypothyroidism, endometriosis and anxiety treated with nebivolol, levothyroxine, benzodiazepines (BDZ) and estro-progestin. On admission, the patient had a GCS of 10 and showed trismus, myoclonus and muscle fasciculations with mydriatic and reactive pupils. The remaining physical examination was unremarkable except for mild hypertension (150/80 mmHg). The ECG revealed a sinus rhythm with prolonged QTc interval (560 ms), low-voltage T-waves and presence of U-waves (see Supplementary Information). Laboratory tests disclosed severe hypokalemia (2.1 mmol/L) (other results are reported in Supplementary Information). The urine test showed increased BDZ (212 ng/ml, n.v.: < 200). Arterial blood gas analysis showed a metabolic alkalosis (pH 7.6; PaCO2 37.9 mmHg; bicarbonates 38.5 mmol/L) with lactate elevation (12.2 mmol/L). Brain CT was unremarkable. After anti-poisoning centre consultation, a liquorice toxicity (LT) was suspected and then established by an anamnestic re-evaluation with patient’s relatives (confirming a daily assumption of about one pack of liquorice candies) and elevated circulating glycyrrhetinic acid (GA: 151 mcg/L, n.v.: < 15) levels. The patient was treated with intravenous hydro-electrolyte (1500 ml of 0.9% saline solution with 40 mEq of KCl) and potassium canreonate (50 mg/die) in intensive care unit and then transferred to Internal Medicine with persistent mild hypertension. After excluding other causes of secondary hypertension (including abdominal CT scan), she was discharged asymptomatic with a remodulation of antihypertensive therapy. After 3 months of liquorice discontinuation, the blood pressure normalized and the antihypertensive treatment was stopped. …
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yoshino T, Shimada S, Homma M, Makino T, Mimura M, Watanabe K (2021) Clinical risk factors of licorice-induced pseudoaldosteronism based on glycyrrhizin-metabolite concentrations: a narrative review. Front Nutr 8:719197CrossRefPubMedPubMedCentral Yoshino T, Shimada S, Homma M, Makino T, Mimura M, Watanabe K (2021) Clinical risk factors of licorice-induced pseudoaldosteronism based on glycyrrhizin-metabolite concentrations: a narrative review. Front Nutr 8:719197CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Nazari S, Rameshrad M, Hosseinzadeh H (2017) Toxicological effects of Glycyrrhiza glabra (Licorice): a review. Phytother Res 31:1635–1650CrossRefPubMed Nazari S, Rameshrad M, Hosseinzadeh H (2017) Toxicological effects of Glycyrrhiza glabra (Licorice): a review. Phytother Res 31:1635–1650CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Deutch MR, Grimm D, Wehland M, Infanger M, Krüger M (2019) Bioactive candy: effects of licorice on the cardiovascular system. Foods 8:e495CrossRef Deutch MR, Grimm D, Wehland M, Infanger M, Krüger M (2019) Bioactive candy: effects of licorice on the cardiovascular system. Foods 8:e495CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Sigurjònsdòttir HA, Franzson L, Manhem K, Ragnarsson J, Sigurdsson G, Wallerstedt S (2001) Liquorice induced rise in blood pressure: a linear dose-response relationship. J Hum Hypertens 15:e549-552CrossRef Sigurjònsdòttir HA, Franzson L, Manhem K, Ragnarsson J, Sigurdsson G, Wallerstedt S (2001) Liquorice induced rise in blood pressure: a linear dose-response relationship. J Hum Hypertens 15:e549-552CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Yasue H, Itoh T, Mizuno Y, Harada E (2007) Severe hypokalemia, rhabdomyolysis, muscle paralysis, and respiratory impairment in a hypertensive patient taking herbal medicines containing licorice. Intern Med 46:e575-578CrossRef Yasue H, Itoh T, Mizuno Y, Harada E (2007) Severe hypokalemia, rhabdomyolysis, muscle paralysis, and respiratory impairment in a hypertensive patient taking herbal medicines containing licorice. Intern Med 46:e575-578CrossRef
Metadaten
Titel
A fistful of candies for hypertension
verfasst von
Giovanna Ceccuzzi
Alessandro Rapino
Benedetta Perna
Roberto De Giorgio
Matteo Guarino
Publikationsdatum
10.06.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Internal and Emergency Medicine / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 1828-0447
Elektronische ISSN: 1970-9366
DOI
https://doi.org/10.1007/s11739-023-03330-8

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2023

Internal and Emergency Medicine 8/2023 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.