Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 6/2011

01.06.2011 | Original Article

A meta-analysis and systematic review of prophylactic endoscopic treatments for postpolypectomy bleeding

verfasst von: L. Y. Li, Q. S. Liu, L. Li, Y. J. Cao, Q. Yuan, S. W. Liang, C. M. Qu

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 6/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this meta-analysis and systematic review was to determine whether bleeding prophylaxis benefits patients after colonoscopic polypectomy.

Methods

A systematic review of the literature was performed to find prospective randomized controlled trials of postpolypectomy hemorrhage prophylaxis. Studies were selected according to specific criteria and analyzed to generate pooled data.

Results

Eight studies encompassing 2,595 polyps met the criteria for the meta-analysis. The rate of early bleeding was significantly decreased relative to the control when a single prophylactic technique was used [2.58% vs. 8.15%, OR = 0.34 (95% CI, 0.20–0.58), P < 0.0001]. The use of multiple prophylactic techniques resulted in a lower early postpolypectomy hemorrhage rate compared with the use of a single prophylactic technique [0% vs. 8.41%, OR = 0.12 (95% CI, 0.03–0.47), P = 0.002]. The late bleeding rate did not differ significantly between the monotherapy and control groups [0.61% vs. 1.39%, OR = 0.37 (95% CI, 0.11–1.28), P = 0.12], and the use of combined preventative techniques did not significantly decrease the late postpolypectomy bleeding (PPB) rate compared with use of a single prophylactic method [1.43% vs. 2.05%, OR = 0.70 (95% CI, 0.32–1.55), P = 0.38].

Conclusion

Prophylactic endoscopic treatments are effective at reducing early PPB after colonoscopic polypectomy. However, patients with late PPB may not benefit from bleeding prophylaxis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Citarda F, Tomaselli G, Capocaccia R, Barcherini S, Crespi M (2001) Efficacy in standard clinical practice of colonoscopic polypectomy in reducing colorectal cancer incidence. Gut 48:812–815PubMedCrossRef Citarda F, Tomaselli G, Capocaccia R, Barcherini S, Crespi M (2001) Efficacy in standard clinical practice of colonoscopic polypectomy in reducing colorectal cancer incidence. Gut 48:812–815PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Winawer SJ, Zauber AG, Ho MN et al (1993) Prevention of colorectal cancer by colonoscopic polypectomy. The National Polyp Study Workgroup. N Engl J Med 329:1977–1981PubMedCrossRef Winawer SJ, Zauber AG, Ho MN et al (1993) Prevention of colorectal cancer by colonoscopic polypectomy. The National Polyp Study Workgroup. N Engl J Med 329:1977–1981PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Dominitz JA, Eisen GM, Baron TH et al (2003) Complications of colonoscopy. Gastrointest Endosc 57:441–445PubMedCrossRef Dominitz JA, Eisen GM, Baron TH et al (2003) Complications of colonoscopy. Gastrointest Endosc 57:441–445PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gibbs DH, Opelka FG, Beck DE, Hicks TC, Timmcke AE, Gathright JB Jr (1996) Postpolypectomy colonic hemorrhage. Dis Colon Rectum 39:806–810PubMedCrossRef Gibbs DH, Opelka FG, Beck DE, Hicks TC, Timmcke AE, Gathright JB Jr (1996) Postpolypectomy colonic hemorrhage. Dis Colon Rectum 39:806–810PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Rosen L, Bub DS, Reed JF 3rd, Nastasee SA (1993) Hemorrhage following colonoscopic polypectomy. Dis Colon Rectum 36:1126–1131PubMedCrossRef Rosen L, Bub DS, Reed JF 3rd, Nastasee SA (1993) Hemorrhage following colonoscopic polypectomy. Dis Colon Rectum 36:1126–1131PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rohde H, Guenther MW, Budde R, Muhlhofer H (2000) Randomized trial of prophylactic epinephrine-saline injection before snare polypectomy to prevent bleeding. Endoscopy 32:1004–1005PubMed Rohde H, Guenther MW, Budde R, Muhlhofer H (2000) Randomized trial of prophylactic epinephrine-saline injection before snare polypectomy to prevent bleeding. Endoscopy 32:1004–1005PubMed
7.
Zurück zum Zitat Brooker JC, Saunders BP, Shah SG, Thapar CJ, Suzuki N, Williams CB (2002) Treatment with argon plasma coagulation reduces recurrence after piecemeal resection of large sessile colonic polyps: a randomized trial and recommendations. Gastrointest Endosc 55:371–375PubMedCrossRef Brooker JC, Saunders BP, Shah SG, Thapar CJ, Suzuki N, Williams CB (2002) Treatment with argon plasma coagulation reduces recurrence after piecemeal resection of large sessile colonic polyps: a randomized trial and recommendations. Gastrointest Endosc 55:371–375PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Zlatanic J, Waye JD, Kim PS, Baiocco PJ, Gleim GW (1999) Large sessile colonic adenomas: use of argon plasma coagulator to supplement piecemeal snare polypectomy. Gastrointest Endosc 49:731–735PubMedCrossRef Zlatanic J, Waye JD, Kim PS, Baiocco PJ, Gleim GW (1999) Large sessile colonic adenomas: use of argon plasma coagulator to supplement piecemeal snare polypectomy. Gastrointest Endosc 49:731–735PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hsieh YH, Lin HJ, Tseng GY et al (2001) Is submucosal epinephrine injection necessary before polypectomy? A prospective, comparative study. Hepatogastroenterology 48:1379–1382PubMed Hsieh YH, Lin HJ, Tseng GY et al (2001) Is submucosal epinephrine injection necessary before polypectomy? A prospective, comparative study. Hepatogastroenterology 48:1379–1382PubMed
10.
Zurück zum Zitat Lee CK, Lee SH, Park JY et al (2009) Prophylactic argon plasma coagulation ablation does not decrease delayed postpolypectomy bleeding. Gastrointest Endosc 70:353–361PubMedCrossRef Lee CK, Lee SH, Park JY et al (2009) Prophylactic argon plasma coagulation ablation does not decrease delayed postpolypectomy bleeding. Gastrointest Endosc 70:353–361PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Lee SH, Chung IK, Kim SJ et al (2007) Comparison of postpolypectomy bleeding between epinephrine and saline submucosal injection for large colon polyps by conventional polypectomy: a prospective randomized, multicenter study. World J Gastroenterol 13:2973–2977PubMedCrossRef Lee SH, Chung IK, Kim SJ et al (2007) Comparison of postpolypectomy bleeding between epinephrine and saline submucosal injection for large colon polyps by conventional polypectomy: a prospective randomized, multicenter study. World J Gastroenterol 13:2973–2977PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Paspatis GA, Paraskeva K, Theodoropoulou A et al (2006) A prospective, randomized comparison of adrenaline injection in combination with detachable snare versus adrenaline injection alone in the prevention of postpolypectomy bleeding in large colonic polyps. Am J Gastroenterol 101:2805, quiz 913PubMedCrossRef Paspatis GA, Paraskeva K, Theodoropoulou A et al (2006) A prospective, randomized comparison of adrenaline injection in combination with detachable snare versus adrenaline injection alone in the prevention of postpolypectomy bleeding in large colonic polyps. Am J Gastroenterol 101:2805, quiz 913PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Dobrowolski S, Dobosz M, Babicki A, Dymecki D, Hac S (2004) Prophylactic submucosal saline-adrenaline injection in colonoscopic polypectomy: prospective randomized study. Surg Endosc 18:990–993PubMedCrossRef Dobrowolski S, Dobosz M, Babicki A, Dymecki D, Hac S (2004) Prophylactic submucosal saline-adrenaline injection in colonoscopic polypectomy: prospective randomized study. Surg Endosc 18:990–993PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Shioji K, Suzuki Y, Kobayashi M et al (2003) Prophylactic clip application does not decrease delayed bleeding after colonoscopic polypectomy. Gastrointest Endosc 57:691–694PubMedCrossRef Shioji K, Suzuki Y, Kobayashi M et al (2003) Prophylactic clip application does not decrease delayed bleeding after colonoscopic polypectomy. Gastrointest Endosc 57:691–694PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Di Giorgio P, De Luca L, Calcagno G, Rivellini G, Mandato M, De Luca B (2004) Detachable snare versus epinephrine injection in the prevention of postpolypectomy bleeding: a randomized and controlled study. Endoscopy 36:860–863PubMedCrossRef Di Giorgio P, De Luca L, Calcagno G, Rivellini G, Mandato M, De Luca B (2004) Detachable snare versus epinephrine injection in the prevention of postpolypectomy bleeding: a randomized and controlled study. Endoscopy 36:860–863PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Kouklakis G, Mpoumponaris A, Gatopoulou A, Efraimidou E, Manolas K, Lirantzopoulos N (2009) Endoscopic resection of large pedunculated colonic polyps and risk of postpolypectomy bleeding with adrenaline injection versus endoloop and hemoclip: a prospective, randomized study. Surg Endosc 2009 Kouklakis G, Mpoumponaris A, Gatopoulou A, Efraimidou E, Manolas K, Lirantzopoulos N (2009) Endoscopic resection of large pedunculated colonic polyps and risk of postpolypectomy bleeding with adrenaline injection versus endoloop and hemoclip: a prospective, randomized study. Surg Endosc 2009
17.
Zurück zum Zitat Hogan RB, Hogan RB 3rd (2007) Epinephrine volume reduction of giant colon polyps facilitates endoscopic assessment and removal. Gastrointest Endosc 66:1018–1022PubMedCrossRef Hogan RB, Hogan RB 3rd (2007) Epinephrine volume reduction of giant colon polyps facilitates endoscopic assessment and removal. Gastrointest Endosc 66:1018–1022PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Pontecorvo C, Pesce G (1986) The ‘safety snare’—a ligature-placing snare to prevent haemorrhage after transection of large pedunculated polyps. Endoscopy 18:55–56PubMedCrossRef Pontecorvo C, Pesce G (1986) The ‘safety snare’—a ligature-placing snare to prevent haemorrhage after transection of large pedunculated polyps. Endoscopy 18:55–56PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hachisu T (1991) A new detachable snare for hemostasis in the removal of large polyps or other elevated lesions. Surg Endosc 5:70–74PubMedCrossRef Hachisu T (1991) A new detachable snare for hemostasis in the removal of large polyps or other elevated lesions. Surg Endosc 5:70–74PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Iishi H, Tatsuta M, Narahara H, Iseki K, Sakai N (1996) Endoscopic resection of large pedunculated colorectal polyps using a detachable snare. Gastrointest Endosc 44:594–597PubMedCrossRef Iishi H, Tatsuta M, Narahara H, Iseki K, Sakai N (1996) Endoscopic resection of large pedunculated colorectal polyps using a detachable snare. Gastrointest Endosc 44:594–597PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Matsushita M, Hajiro K, Takakuwa H et al (1998) Ineffective use of a detachable snare for colonoscopic polypectomy of large polyps. Gastrointest Endosc 47:496–499PubMedCrossRef Matsushita M, Hajiro K, Takakuwa H et al (1998) Ineffective use of a detachable snare for colonoscopic polypectomy of large polyps. Gastrointest Endosc 47:496–499PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Cariani G (2007) Combined technique (adrenaline injection plus endoloop) versus single technique (adrenaline injection) in the prevention of postpolypectomy bleeding in large pedunculated colonic polyps. Am J Gastroenterol 102:1137–1138PubMedCrossRef Cariani G (2007) Combined technique (adrenaline injection plus endoloop) versus single technique (adrenaline injection) in the prevention of postpolypectomy bleeding in large pedunculated colonic polyps. Am J Gastroenterol 102:1137–1138PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Cariani G, Di Marco M, Roda E (2007) Endoloop-assisted polypectomy for large peduncolated colorectal polyps. Surg Endosc 21:1676–1677PubMedCrossRef Cariani G, Di Marco M, Roda E (2007) Endoloop-assisted polypectomy for large peduncolated colorectal polyps. Surg Endosc 21:1676–1677PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Chou KC, Yen HH (2010) Combined endoclip and endoloop treatment for delayed postpolypectomy hemorrhage. Gastrointest Endosc 72:218–219PubMedCrossRef Chou KC, Yen HH (2010) Combined endoclip and endoloop treatment for delayed postpolypectomy hemorrhage. Gastrointest Endosc 72:218–219PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Katsinelos P, Kountouras J, Paroutoglou G et al (2006) Endoloop-assisted polypectomy for large pedunculated colorectal polyps. Surg Endosc 20:1257–1261PubMedCrossRef Katsinelos P, Kountouras J, Paroutoglou G et al (2006) Endoloop-assisted polypectomy for large pedunculated colorectal polyps. Surg Endosc 20:1257–1261PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Pai KP, Morgan RH (1995) Endoloop: a helpful new device for transanal rectal polypectomy. Br J Surg 82:748PubMedCrossRef Pai KP, Morgan RH (1995) Endoloop: a helpful new device for transanal rectal polypectomy. Br J Surg 82:748PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Katsinelos P, Chatzimavroudis G, Papaziogas B et al (2008) Endoclipping-assisted resection of large colorectal polyps. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 18:19–23PubMedCrossRef Katsinelos P, Chatzimavroudis G, Papaziogas B et al (2008) Endoclipping-assisted resection of large colorectal polyps. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 18:19–23PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Van Gossum A, Cozzoli A, Adler M, Taton G, Cremer M (1992) Colonoscopic snare polypectomy: analysis of 1485 resections comparing two types of current. Gastrointest Endosc 38:472–475PubMedCrossRef Van Gossum A, Cozzoli A, Adler M, Taton G, Cremer M (1992) Colonoscopic snare polypectomy: analysis of 1485 resections comparing two types of current. Gastrointest Endosc 38:472–475PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Kim HS, Kim TI, Kim WH et al (2006) Risk factors for immediate postpolypectomy bleeding of the colon: a multicenter study. Am J Gastroenterol 101:1333–1341PubMedCrossRef Kim HS, Kim TI, Kim WH et al (2006) Risk factors for immediate postpolypectomy bleeding of the colon: a multicenter study. Am J Gastroenterol 101:1333–1341PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Doniec JM, Lohnert MS, Schniewind B, Bokelmann F, Kremer B, Grimm H (2003) Endoscopic removal of large colorectal polyps: prevention of unnecessary surgery? Dis Colon Rectum 46:340–348PubMedCrossRef Doniec JM, Lohnert MS, Schniewind B, Bokelmann F, Kremer B, Grimm H (2003) Endoscopic removal of large colorectal polyps: prevention of unnecessary surgery? Dis Colon Rectum 46:340–348PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Stergiou N, Riphaus A, Lange P, Menke D, Kockerling F, Wehrmann T (2003) Endoscopic snare resection of large colonic polyps: how far can we go? Int J Colorectal Dis 18:131–135PubMedCrossRef Stergiou N, Riphaus A, Lange P, Menke D, Kockerling F, Wehrmann T (2003) Endoscopic snare resection of large colonic polyps: how far can we go? Int J Colorectal Dis 18:131–135PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Consolo P, Luigiano C, Strangio G et al (2008) Efficacy, risk factors and complications of endoscopic polypectomy: 10 year experience at a single center. World J Gastroenterol 14:2364–2369PubMedCrossRef Consolo P, Luigiano C, Strangio G et al (2008) Efficacy, risk factors and complications of endoscopic polypectomy: 10 year experience at a single center. World J Gastroenterol 14:2364–2369PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Hui AJ, Wong RM, Ching JY, Hung LC, Chung SC, Sung JJ (2004) Risk of colonoscopic polypectomy bleeding with anticoagulants and antiplatelet agents: analysis of 1657 cases. Gastrointest Endosc 59:44–48PubMedCrossRef Hui AJ, Wong RM, Ching JY, Hung LC, Chung SC, Sung JJ (2004) Risk of colonoscopic polypectomy bleeding with anticoagulants and antiplatelet agents: analysis of 1657 cases. Gastrointest Endosc 59:44–48PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Monkemuller K, Neumann H, Malfertheiner P, Fry LC (2009) Advanced colon polypectomy. Clin Gastroenterol Hepatol 7:641–652PubMedCrossRef Monkemuller K, Neumann H, Malfertheiner P, Fry LC (2009) Advanced colon polypectomy. Clin Gastroenterol Hepatol 7:641–652PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Singh M, Mehta N, Murthy UK, Kaul V, Arif A, Newman N (2010) Postpolypectomy bleeding in patients undergoing colonoscopy on uninterrupted clopidogrel therapy. Gastrointest Endosc 71:998–1005PubMedCrossRef Singh M, Mehta N, Murthy UK, Kaul V, Arif A, Newman N (2010) Postpolypectomy bleeding in patients undergoing colonoscopy on uninterrupted clopidogrel therapy. Gastrointest Endosc 71:998–1005PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Sorbi D, Norton I, Conio M, Balm R, Zinsmeister A, Gostout CJ (2000) Postpolypectomy lower GI bleeding: descriptive analysis. Gastrointest Endosc 51:690–696PubMedCrossRef Sorbi D, Norton I, Conio M, Balm R, Zinsmeister A, Gostout CJ (2000) Postpolypectomy lower GI bleeding: descriptive analysis. Gastrointest Endosc 51:690–696PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A meta-analysis and systematic review of prophylactic endoscopic treatments for postpolypectomy bleeding
verfasst von
L. Y. Li
Q. S. Liu
L. Li
Y. J. Cao
Q. Yuan
S. W. Liang
C. M. Qu
Publikationsdatum
01.06.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 6/2011
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-011-1141-8

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2011

International Journal of Colorectal Disease 6/2011 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.