Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 1/2013

01.01.2013 | Orthopaedic Surgery

A posterior inverted L-shaped approach for the treatment of posterior bicondylar tibial plateau fractures

verfasst von: Xianfeng He, Penghan Ye, Yong Hu, Lei Huang, Feng Zhang, Guanyi Liu, Yongping Ruan, Congfeng Luo

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 1/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

To present a case series of patients with posterior bicondylar tibial plateau fractures treated by direct exposure and buttress plate fixation through posterior inverted L-shaped approach.

Methods

Between August 2007 and July 2010, eight middle aged patients were identified to have posterior bicondylar tibial plateau fractures. All the eight patients underwent direct fracture exposure, reduction under visualization, and buttress plate fixation through posterior inverted L-shaped approach.

Results

All the cases were followed for an average of 28.1 months (24–36 months). All the cases had satisfactory reduction except one case, which had a 3-mm stepoff postoperatively. None of the complications such as infection, necrosis of the skin incision or the loosening and breakage of the internal fixator occurred. The average radiographic bony union time and full weightbearing time were 11.5 weeks (10–14 weeks), and 13.8 weeks (11–17 weeks) respectively. The average range of motion of the affected knee was from 3.6° to 127.8° at 1 year after the operation.

Conclusions

The posterior inverted L-shaped approach would not involve osteotomy, tendotomy or division of muscles, while allowing satisfied visualization of the entire posterior aspect of tibial plateau and appropriate placement of hardware. This approach is a safe and effective way for the treatment of posterior bicondylar tibial plateau fractures.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carlson DA (1998) Bicondylar fracture of the posterior aspect of the tibial plateau. A case report and a modified approach. J Bone Joint Surg Am 80:1049–1052PubMed Carlson DA (1998) Bicondylar fracture of the posterior aspect of the tibial plateau. A case report and a modified approach. J Bone Joint Surg Am 80:1049–1052PubMed
2.
Zurück zum Zitat Georgiadis GM (1994) Combined anterior and posterior approaches for complex tibial plateau fractures. J Bone Joint Surg Br 76:285–289PubMed Georgiadis GM (1994) Combined anterior and posterior approaches for complex tibial plateau fractures. J Bone Joint Surg Br 76:285–289PubMed
3.
Zurück zum Zitat Zeng ZM, Luo CF, Putnis S, Zeng BF (2011) Biomechanical analysis of posteromedial tibial plateau split fracture fixation. Knee 18:51–54PubMedCrossRef Zeng ZM, Luo CF, Putnis S, Zeng BF (2011) Biomechanical analysis of posteromedial tibial plateau split fracture fixation. Knee 18:51–54PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Zhang W, Luo CF, Putnis S, Sun H, Zeng ZM, Zeng BF (2012) Biomechanical analysis of four different fixations for the posterolateral shearing tibial plateau fracture. Knee 19:94–98PubMedCrossRef Zhang W, Luo CF, Putnis S, Sun H, Zeng ZM, Zeng BF (2012) Biomechanical analysis of four different fixations for the posterolateral shearing tibial plateau fracture. Knee 19:94–98PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Wicky S, Blaser PF, Blanc CH, Leyvraz PF, Schnyder P, Meuli RA (2000) Comparison between standard radiography and spiral CT with 3D reconstruction in the evaluation, classification and management of tibial plateau fractures. Eur Radiol 10:1227–1232PubMedCrossRef Wicky S, Blaser PF, Blanc CH, Leyvraz PF, Schnyder P, Meuli RA (2000) Comparison between standard radiography and spiral CT with 3D reconstruction in the evaluation, classification and management of tibial plateau fractures. Eur Radiol 10:1227–1232PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Schatzker J, McBroom R, Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res 138:94–104PubMed Schatzker J, McBroom R, Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res 138:94–104PubMed
7.
Zurück zum Zitat Dias JJ, Stirling AJ, Finlay DB, Gregg PJ (1987) Computerised axial tomography for tibial plateau fractures. J Bone Joint Surg Br 69:84–88PubMed Dias JJ, Stirling AJ, Finlay DB, Gregg PJ (1987) Computerised axial tomography for tibial plateau fractures. J Bone Joint Surg Br 69:84–88PubMed
8.
Zurück zum Zitat Lobenhoffer P, Gerich T, Bertram T, Lattermann C, Pohlemann T, Tscheme H (1997) Particular posteromedial and posterolateral approaches for the treatment of tibial head fractures. Unfallchirurg 100:957–967PubMedCrossRef Lobenhoffer P, Gerich T, Bertram T, Lattermann C, Pohlemann T, Tscheme H (1997) Particular posteromedial and posterolateral approaches for the treatment of tibial head fractures. Unfallchirurg 100:957–967PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Bhattacharyya T, McCarty LP 3rd, Harris MB, Morrison SM, Wixted JJ, Vrahas MS, Smith RM (2005) The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma 19:305–310PubMedCrossRef Bhattacharyya T, McCarty LP 3rd, Harris MB, Morrison SM, Wixted JJ, Vrahas MS, Smith RM (2005) The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma 19:305–310PubMedCrossRef
10.
11.
Zurück zum Zitat Khan RM, Khan SH, Ahmad AJ, Umar M (2000) Tibial plateau fractures. A new classification scheme. Clin Orthop Relat Res 375:231–242PubMedCrossRef Khan RM, Khan SH, Ahmad AJ, Umar M (2000) Tibial plateau fractures. A new classification scheme. Clin Orthop Relat Res 375:231–242PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Luo CF, Sun H, Zhang B, Zeng BF (2010) Three-column fixation for complex tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 24:683–692PubMedCrossRef Luo CF, Sun H, Zhang B, Zeng BF (2010) Three-column fixation for complex tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 24:683–692PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Weil YA, Gardner MJ, Boraiah S, Helfet DL, Lorich DG (2008) Posteromedial supine approach for reduction and fixation of medial and bicondylar tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 22:357–362PubMedCrossRef Weil YA, Gardner MJ, Boraiah S, Helfet DL, Lorich DG (2008) Posteromedial supine approach for reduction and fixation of medial and bicondylar tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 22:357–362PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Tao J, Hang DH, Wang QG, Gao W, Zhu LB, Wu XF, Gao KD (2008) The posterolateral shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a modified posterolateral approach. Knee 15:473–479PubMedCrossRef Tao J, Hang DH, Wang QG, Gao W, Zhu LB, Wu XF, Gao KD (2008) The posterolateral shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a modified posterolateral approach. Knee 15:473–479PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Chang SM, Zheng HP, Li HF, Jia YW, Huang YG, Wang X, Yu GR (2009) Treatment of isolated posterior coronal fracture of the lateral tibial plateau through posterolateral approach for direct exposure and buttress plate fixation. Arch Orthop Trauma Surg 129:955–962PubMedCrossRef Chang SM, Zheng HP, Li HF, Jia YW, Huang YG, Wang X, Yu GR (2009) Treatment of isolated posterior coronal fracture of the lateral tibial plateau through posterolateral approach for direct exposure and buttress plate fixation. Arch Orthop Trauma Surg 129:955–962PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Tscherne H, Lobenhoffer P (1993) Tibial plateau fractures. Management and expected results. Clin Orthop Relat Res 292:87–100PubMed Tscherne H, Lobenhoffer P (1993) Tibial plateau fractures. Management and expected results. Clin Orthop Relat Res 292:87–100PubMed
17.
Zurück zum Zitat Solomon LB, Stevenson AW, Baird RP, Pohl AP (2010) Posterolateral transfibular approach to tibial plateau fractures: technique, results, and rationale. J Orthop Trauma 24:505–514PubMedCrossRef Solomon LB, Stevenson AW, Baird RP, Pohl AP (2010) Posterolateral transfibular approach to tibial plateau fractures: technique, results, and rationale. J Orthop Trauma 24:505–514PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Frosch KH, Balcarek P, Walde T, Stürmer KM (2010) A new posterolateral approach without fibula osteotomy for the treatment of tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 24:515–520PubMedCrossRef Frosch KH, Balcarek P, Walde T, Stürmer KM (2010) A new posterolateral approach without fibula osteotomy for the treatment of tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 24:515–520PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A posterior inverted L-shaped approach for the treatment of posterior bicondylar tibial plateau fractures
verfasst von
Xianfeng He
Penghan Ye
Yong Hu
Lei Huang
Feng Zhang
Guanyi Liu
Yongping Ruan
Congfeng Luo
Publikationsdatum
01.01.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 1/2013
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-012-1632-2

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2013

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 1/2013 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.