Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 2/2016

01.04.2016 | Original Paper

A prospective cohort pilot study to assess the safety and efficacy of combining autologous platelet-rich plasma (PRP) with autologous dermal fibroblast for skin augmentation

verfasst von: Karin Marcelle Geldenhuys, Donald A. Hudson

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

There is a renewed interest in autologous fillers for facial rejuvenation. We used PRP combined with cultured fibroblasts as an attractive alternative to synthetic fillers.

Methods

Twenty adults (17 women and 3 men: mean age 45 years: range 36–65 years) participated in a clinical trial to improve the fold in the skin of the nasolabial folds by having 1 ml of platelet-rich plasma (PRP) combined with cultured fibroblasts injected into each side.

Results

Sixteen patients had an 80 % increase in thickness of the skin adjacent to the nasolabial fold at the 9-month follow-up. Fifteen patients also showed an increase in dermal density, and in 7, there was an increase in the hydration of the facial skin. In 16 patients, the sebum quality of the skin either improved on one side or both sides of the cheek (adjacent to the nasolabial fold). Wrinkle depth on either one or both sides of the nasolabial fold was reduced in 15 patients. Seventeen patients (85 %) were satisfied with the result and would undergo the procedure again. In standardised photography, the contour of the nasolabial fold was improved in 15 patients.

Conclusions

This technique softens the nasolabial folds as well as improves the condition of the adjacent skin. This improvement was present after 9 months and did not appear to diminish with time. PRP when combined with cultured fibroblasts can act as an effective autologous filler.
Level of Evidence: Level IV, therapeutic study
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Sommeling CE, Heyneman A, Hoeksema H, Verbelen J, Stillaert FB, Monstrey S (2013) The use of platelet-rich plasma in plastic surgery: a systematic review. J Plast Reconstr Aesthet Surg 66:301–312CrossRefPubMed Sommeling CE, Heyneman A, Hoeksema H, Verbelen J, Stillaert FB, Monstrey S (2013) The use of platelet-rich plasma in plastic surgery: a systematic review. J Plast Reconstr Aesthet Surg 66:301–312CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Cho JM, Lee YH, Baek RM, Lee SW (2011) Effect of platelet-rich plasma on ultraviolet b-induced skin wrinkles in nude mice. J Plast Reconstr Aesthet Surg 64:e31–e39CrossRefPubMed Cho JM, Lee YH, Baek RM, Lee SW (2011) Effect of platelet-rich plasma on ultraviolet b-induced skin wrinkles in nude mice. J Plast Reconstr Aesthet Surg 64:e31–e39CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Weiss RA, Weiss MA, Beasley KL, Munavalli G (2007) Autologous cultured fibroblast injection for facial contour deformaties: a prospective placebo-controlled phase III clinical trial. Dermatol Surg 33(3):263–268PubMed Weiss RA, Weiss MA, Beasley KL, Munavalli G (2007) Autologous cultured fibroblast injection for facial contour deformaties: a prospective placebo-controlled phase III clinical trial. Dermatol Surg 33(3):263–268PubMed
4.
Zurück zum Zitat Alexander H, Miller DL (1979) Determining skin thickness with pulsed ultrasound. J Investig Dermatol 72:17–19CrossRefPubMed Alexander H, Miller DL (1979) Determining skin thickness with pulsed ultrasound. J Investig Dermatol 72:17–19CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Kirsch JM, Hanson ME, Gibson JR (1984) The determination of skin thickness using conventional diagnostic ultrasound equipment. Clin Exp Dermatol 9:280–285CrossRefPubMed Kirsch JM, Hanson ME, Gibson JR (1984) The determination of skin thickness using conventional diagnostic ultrasound equipment. Clin Exp Dermatol 9:280–285CrossRefPubMed
6.
7.
Zurück zum Zitat Atrix-Talau N et al (2008) Effects of physical and chemical treatments upon biophysical properties and micro-relief on human skin. Arch Dermatol Res 300(5):243–251 Atrix-Talau N et al (2008) Effects of physical and chemical treatments upon biophysical properties and micro-relief on human skin. Arch Dermatol Res 300(5):243–251
8.
Zurück zum Zitat Floryan KM, Berghoff WJ (2004) Home study program: intraoperative use of autologous platelet-rich and platelet poor plasma for orthopaedic surgery patients. AORN J 80(4):667–678CrossRef Floryan KM, Berghoff WJ (2004) Home study program: intraoperative use of autologous platelet-rich and platelet poor plasma for orthopaedic surgery patients. AORN J 80(4):667–678CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Marx E, Carlson ER, Eichstaedt R et al (1998) Platelet rich plasma: growth factor enhancement for bone grafts. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 85:638CrossRefPubMed Marx E, Carlson ER, Eichstaedt R et al (1998) Platelet rich plasma: growth factor enhancement for bone grafts. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 85:638CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Phinney DG, Prockop DJ (2007) Concise review: mesenchymal stem/multipotent stromal cells: the state of transdifferentiation and modes of tissue repair—current views. Stem Cells 25(11):2896–2902, ReviewCrossRefPubMed Phinney DG, Prockop DJ (2007) Concise review: mesenchymal stem/multipotent stromal cells: the state of transdifferentiation and modes of tissue repair—current views. Stem Cells 25(11):2896–2902, ReviewCrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Watson D, Keller GS, Lacombe V, Fodor PB, Rawnsley J, Lask GP (1999) Autologous fibroblasts for treatment of facial rhytids and dermal depression. Arch Facial Plast Surg 1:165–170CrossRefPubMed Watson D, Keller GS, Lacombe V, Fodor PB, Rawnsley J, Lask GP (1999) Autologous fibroblasts for treatment of facial rhytids and dermal depression. Arch Facial Plast Surg 1:165–170CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Boss WK Jr, Usal H, Chernoff G, Keller GS, Lask GP, Fodor PB (2000) Autologous cultured fibroblasts as cellular therapy in plastic surgery. Clin Plast Surg 27(4):613–626PubMed Boss WK Jr, Usal H, Chernoff G, Keller GS, Lask GP, Fodor PB (2000) Autologous cultured fibroblasts as cellular therapy in plastic surgery. Clin Plast Surg 27(4):613–626PubMed
13.
Zurück zum Zitat Eppley BL, Pietrzak WS, Blanton M (2006) Platelet-rich plasma: a review of biology and applications in plastic surgery. Plast Reconstr Surg 118(6):147e–159eCrossRefPubMed Eppley BL, Pietrzak WS, Blanton M (2006) Platelet-rich plasma: a review of biology and applications in plastic surgery. Plast Reconstr Surg 118(6):147e–159eCrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Boss WK Jr, Usal H, Fodor PB, Chernoff G (2000) Autologous cultured fibroblasts: a protein repair system. Ann Plast Surg 44(5):536–542CrossRefPubMed Boss WK Jr, Usal H, Fodor PB, Chernoff G (2000) Autologous cultured fibroblasts: a protein repair system. Ann Plast Surg 44(5):536–542CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Tan CY, Statham B, Marks R, Payne PA (1982) Skin thickness measurement by pulsed ultrasound: its reproducibility, validation and variability. Br J Dermatol 106:657–667PubMed Tan CY, Statham B, Marks R, Payne PA (1982) Skin thickness measurement by pulsed ultrasound: its reproducibility, validation and variability. Br J Dermatol 106:657–667PubMed
Metadaten
Titel
A prospective cohort pilot study to assess the safety and efficacy of combining autologous platelet-rich plasma (PRP) with autologous dermal fibroblast for skin augmentation
verfasst von
Karin Marcelle Geldenhuys
Donald A. Hudson
Publikationsdatum
01.04.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-015-1163-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

European Journal of Plastic Surgery 2/2016 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.