Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 1/2005

01.01.2005 | Original article

A prospective randomized trial of closing laparoscopic trocar wounds by transcutaneous versus subcuticular suture or adhesive papertape

verfasst von: O. Buchweitz, P. Wülfing, L. Kiesel

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Several methods for closure of trocar wounds are known in laparoscopic surgery. The choice of technique (mostly transcutaneous or subcuticular suture or adhesive papertape) is often based on the surgeon’s personal experience. Thus, the objective of this trial was to assess the impact of these closure methods on potential complications of wound healing, cosmetic outcome, and patient satisfaction.

Methods

Sixty patients undergoing operative laparoscopic surgery for gynecologic indications were enrolled in this prospective randomized trial. Five-millimeter port-site incisions were closed either with subcuticular or transcutaneous absorbable sutures (4–0 polyglactin 910) or with adhesive papertape. Postoperative complications, pain, and patient satisfaction with scars were evaluated at 3-month follow-up after operation using a questionnaire.

Results

Data from 52 patients who returned the questionnaire were analyzed. Dissatisfying cosmetic results were reported significantly more frequently after subcuticular sutures (p < 0.05). Assessment of patient satisfaction with cosmetic outcome on a visual–analogue scale revealed significantly better results after transcutaneous skin closure than with other approaches (p < 0.05). Adverse wound healing (e.g., infections and dehiscence) was observed most frequently in the subcuticular suture group. Also, the rate of painful scars was highest with this technique.

Conclusions

Transcutaneous closure with absorbable suture material seems to be the most suitable technique for closure of laparoscopic port-site incisions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bourne, RB, Bitar, H, Andreae, PR, Martin, LM, Finlay, JB, Marquis, F 1988In- vivo comparison of four absorbable sutures: Vicryl, Dexon Plus, Max on and PDSCan J Surg314345PubMed Bourne, RB, Bitar, H, Andreae, PR, Martin, LM, Finlay, JB, Marquis, F 1988In- vivo comparison of four absorbable sutures: Vicryl, Dexon Plus, Max on and PDSCan J Surg314345PubMed
2.
Zurück zum Zitat Chen, HH, Tsai, WS, Yeh, CY, Wang, JY, Tang, R 2001Prospective study comparing wounds closed with tape with sutured wounds in colorectal surgeryArch Surg136801803CrossRefPubMed Chen, HH, Tsai, WS, Yeh, CY, Wang, JY, Tang, R 2001Prospective study comparing wounds closed with tape with sutured wounds in colorectal surgeryArch Surg136801803CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Frishman, GN, Schwartz, T, Hogan, JW 1997Closure of Pfannenstiel skin incision. Staples vs subcuticular sutureJ Reprod Med42627630PubMed Frishman, GN, Schwartz, T, Hogan, JW 1997Closure of Pfannenstiel skin incision. Staples vs subcuticular sutureJ Reprod Med42627630PubMed
4.
Zurück zum Zitat Gabel, EA, Jimenez, GP, Eaglstein, WH, Kerdel, FA, Falanga, V 2000Performance comparison of nylon and a absorbable suture material (polyglactin 910) in the closure of punch biopsy sitesDermatol Surg26750753 Gabel, EA, Jimenez, GP, Eaglstein, WH, Kerdel, FA, Falanga, V 2000Performance comparison of nylon and a absorbable suture material (polyglactin 910) in the closure of punch biopsy sitesDermatol Surg26750753
5.
Zurück zum Zitat Guyuron, B, Vaughan, C 1992A comparison of absorbable and nonabsorbable suture materials for skin repairPlastic Reconstr Surg89234236 Guyuron, B, Vaughan, C 1992A comparison of absorbable and nonabsorbable suture materials for skin repairPlastic Reconstr Surg89234236
6.
7.
Zurück zum Zitat Lundblad, R, Simensen, HV, Wiig, JN, Niels Gruner, OP 1989Skin closure. A prospective randomized studyTidsskr Nor Laegeforen10913071309PubMed Lundblad, R, Simensen, HV, Wiig, JN, Niels Gruner, OP 1989Skin closure. A prospective randomized studyTidsskr Nor Laegeforen10913071309PubMed
8.
Zurück zum Zitat Matin, SF 2003Prospective randomized trial of skin adhesive versus sutures for closure of 217 laparoscopic port-site incisionsJ Am Coll Surg196845853CrossRefPubMed Matin, SF 2003Prospective randomized trial of skin adhesive versus sutures for closure of 217 laparoscopic port-site incisionsJ Am Coll Surg196845853CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Pedersen, VM, Jensen, BS, Hansen, B 1981Skin closure in abdominal incisionsActa Chir Scand147619622 Pedersen, VM, Jensen, BS, Hansen, B 1981Skin closure in abdominal incisionsActa Chir Scand147619622
10.
Zurück zum Zitat Quinn, J, Wells, G, Sutcliffe, T, et al. 1998Tissue adhesive versus suture wound repair at 1 year: randomized clinical trial correlating early, 3-month, and 1-year cosmetic outcomesAnn Emerg Med32645664PubMed Quinn, J, Wells, G, Sutcliffe, T,  et al. 1998Tissue adhesive versus suture wound repair at 1 year: randomized clinical trial correlating early, 3-month, and 1-year cosmetic outcomesAnn Emerg Med32645664PubMed
11.
Zurück zum Zitat Ralphs, DNL, Cannon, SR, Bolton, JP 1982Skin closure of inguinal herniorrhaphy wounds in short-stay patientsBr J Surg69341342 Ralphs, DNL, Cannon, SR, Bolton, JP 1982Skin closure of inguinal herniorrhaphy wounds in short-stay patientsBr J Surg69341342
12.
Zurück zum Zitat Rosen, DM, Carlton, MA 1997Skin closure at laparoscopyJ Am Assoc Gynecol Laparosc4347351PubMed Rosen, DM, Carlton, MA 1997Skin closure at laparoscopyJ Am Assoc Gynecol Laparosc4347351PubMed
13.
Zurück zum Zitat Serour, F, Efrati, Y, Klin, B, Barr, J, Gorenstein, A, Vinogard, I 1998Subcuticular skin closure as a standard approach to emergency appendectomy in children: prospective clinical trialWord J Surg203842 Serour, F, Efrati, Y, Klin, B, Barr, J, Gorenstein, A, Vinogard, I 1998Subcuticular skin closure as a standard approach to emergency appendectomy in children: prospective clinical trialWord J Surg203842
14.
Zurück zum Zitat Stillmann, RM, Bella, FJ, Seligman, SJ 1980Skin wound closureArch Surg115674675PubMed Stillmann, RM, Bella, FJ, Seligman, SJ 1980Skin wound closureArch Surg115674675PubMed
15.
Zurück zum Zitat Winn, HR, Jane, JA, Rodeheaver, G 1977Influence of subcuticular sutures on scar formationAm J Surg133257259 Winn, HR, Jane, JA, Rodeheaver, G 1977Influence of subcuticular sutures on scar formationAm J Surg133257259
Metadaten
Titel
A prospective randomized trial of closing laparoscopic trocar wounds by transcutaneous versus subcuticular suture or adhesive papertape
verfasst von
O. Buchweitz
P. Wülfing
L. Kiesel
Publikationsdatum
01.01.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-004-9043-2

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Surgical Endoscopy 1/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

News and notices

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.