Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 7/2013

01.07.2013

A prospective study comparing three-port video-assisted thoracoscopy with the single-incision laparoscopic surgery (SILS) port and instruments for the video thoracoscopic approach: a pilot study

verfasst von: José M. Mier, Abraham Chavarin, Cristina Izquierdo-Vidal, Juan J. Fibla, Laureano Molins

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 7/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Single-incision laparoscopic surgery (SILS) has proved its advantages in several procedures, mainly a shorter hospital stay, improved aesthetic results, and less postoperative pain. The authors have used this approach for several thoracic surgical procedures.

Methods

This prospective study compared 20 cases between standard three-port video-assisted thoracic surgery (VATS) and the single-incision approach using a standard abdominal SILS system. In both groups, postsurgical analgesia was provided with 15 ml of bupivacaine 0.5% at 3 h intervals via a paravertebral catheter. The hospital length of stay and chest drain duration (in hours) were recorded as well as postoperative pain using an analogic visual pain scale (AVPS). A telephone survey was conducted for all the outpatients. The Mann-Whitney U test was used for statistical analysis.

Results

This study of 20 procedures included 11 lung biopsies, 6 pneumothorax procedures, 2 mediastinic cystectomies, and 1 catamenial pneumothorax procedure. No statistically significant difference was reported in hospital length of stay or chest drain duration between the two groups. However, postoperative pain at 24 h was significantly less in the SILS group (AVPS, 4.40) than in the VATS group (AVPS, 6.20) (p = 0.035). The SILS group reported two minor surgical wound complications and one catamenial pneumothorax recurrence that did not require drainage. The VATS group reported one case of skin rash with no identifiable cause.

Conclusions

The use of the SILS port in thoracic surgery results in less postoperative pain. This is related to the port’s protective effect over the periostium and the intercostal nerve, relieving them of direct contact with surgical instruments. However, the findings showed a higher incidence of surgical wound complications with the SILS port, which can be attributed to increased pressure on the skin and soft tissues surrounding the port and to the fact that this same incision was used for chest drain placement, thus increasing the risk for complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Rocco G, Martin-Ucar A, Passera E (2004) Uniportal VATS wedge pulmonary resections. Ann Thorac Surg 77:726–728PubMedCrossRef Rocco G, Martin-Ucar A, Passera E (2004) Uniportal VATS wedge pulmonary resections. Ann Thorac Surg 77:726–728PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Gonzalez-Rivas D, Paradela M, Fieira E, Velasco C (2012) Single-incision video-assisted thoracoscopic lobectomy: initial results. J Thorac Cardiovasc Surg 143:745–747PubMedCrossRef Gonzalez-Rivas D, Paradela M, Fieira E, Velasco C (2012) Single-incision video-assisted thoracoscopic lobectomy: initial results. J Thorac Cardiovasc Surg 143:745–747PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Gonzalez-Rivas D, de la Torre M, Fernandez R, Garcia J (2012) Single-incision video-assisted thoracoscopic right pneumonectomy. Surg Endosc 26:2078–2079 Epub11 January 2012PubMedCrossRef Gonzalez-Rivas D, de la Torre M, Fernandez R, Garcia J (2012) Single-incision video-assisted thoracoscopic right pneumonectomy. Surg Endosc 26:2078–2079 Epub11 January 2012PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Rocco G, La Rocca A, Martucci N, Accardo R (2011) Awake single-access (uniportal) video-assisted thoracoscopic surgery for spontaneous pneumothorax. J Thorac Cardiovasc Surg 142(4):944–945PubMedCrossRef Rocco G, La Rocca A, Martucci N, Accardo R (2011) Awake single-access (uniportal) video-assisted thoracoscopic surgery for spontaneous pneumothorax. J Thorac Cardiovasc Surg 142(4):944–945PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Berlanga LA, Gigirey O (2011) Uniportal video-assisted thoracic surgery for primary spontaneous pneumothorax using a single-incision laparoscopic surgery port: a feasible and safe procedure. Surg Endosc 25:2044–2047PubMedCrossRef Berlanga LA, Gigirey O (2011) Uniportal video-assisted thoracic surgery for primary spontaneous pneumothorax using a single-incision laparoscopic surgery port: a feasible and safe procedure. Surg Endosc 25:2044–2047PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Yang HC, Cho S, Jheon S (2012) Single-incision thoracoscopic surgery for primary spontaneous pneumothorax using the SILS port compared with conventional three-port surgery. Surg Endosc 27(1):139–145 Epub 2012 June 13PubMedCrossRef Yang HC, Cho S, Jheon S (2012) Single-incision thoracoscopic surgery for primary spontaneous pneumothorax using the SILS port compared with conventional three-port surgery. Surg Endosc 27(1):139–145 Epub 2012 June 13PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Salati M, Brunelli A, Rocco G (2008) Uniportal video-assisted thoracic surgery for diagnosis and treatment of intrathoracic conditions. Thorac Surg Clin 18:305–310PubMedCrossRef Salati M, Brunelli A, Rocco G (2008) Uniportal video-assisted thoracic surgery for diagnosis and treatment of intrathoracic conditions. Thorac Surg Clin 18:305–310PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Jutley RS, Khalil MW, Rocco G (2005) Uniportal vs standard three-port VATS technique for spontaneous pneumothorax: comparison of post-operative pain and residual paraesthesia. Eur J Cardiothorac Surg 28:43–46PubMedCrossRef Jutley RS, Khalil MW, Rocco G (2005) Uniportal vs standard three-port VATS technique for spontaneous pneumothorax: comparison of post-operative pain and residual paraesthesia. Eur J Cardiothorac Surg 28:43–46PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Molins L, Fibla JJ, Mier JM, Sierra A (2008) Outpatient thoracic surgery. Thorac Surg Clin 18:321–327PubMedCrossRef Molins L, Fibla JJ, Mier JM, Sierra A (2008) Outpatient thoracic surgery. Thorac Surg Clin 18:321–327PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A prospective study comparing three-port video-assisted thoracoscopy with the single-incision laparoscopic surgery (SILS) port and instruments for the video thoracoscopic approach: a pilot study
verfasst von
José M. Mier
Abraham Chavarin
Cristina Izquierdo-Vidal
Juan J. Fibla
Laureano Molins
Publikationsdatum
01.07.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 7/2013
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-012-2782-6

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2013

Surgical Endoscopy 7/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.