Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 9/2003

01.09.2003 | Case report

A thoracoscopic view of the nerve of Kuntz

verfasst von: L. Ramsaroop, B. Singh, J. Moodley, P. Partab, N. Pather, K. S. Satyapal

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 9/2003

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The nerve of Kuntz and alternate neural pathways (ANPs) have long been considered crucial for upper limb sympathetic supply. However, at thoracoscopy, these structures are neither consistently identified nor searched for. This is probably reflective of the effectiveness of an isolated second thoracic ganglionectomy for upper limb sympathectomy. We present the case of a 19-year-old male who underwent a second thoracic ganglionectomy for palmar hyperhidrosis. On the left side, approximately 2.5 cm lateral to the typically located sympathetic chain, a filamentous structure (one-quarter the diameter of the sympathetic chain), identified as the nerve of Kuntz, was noted coursing across the neck of the second rib.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adar, R 1994Surgical treatment of palmar hyperhidrosis before thoracoscopy: experience with 475 patients.Eur J Surg572911 Adar, R 1994Surgical treatment of palmar hyperhidrosis before thoracoscopy: experience with 475 patients.Eur J Surg572911
2.
Zurück zum Zitat Chung, IH, Seok, C, Koh, KS, Kim, HJ, Paik, HC, Lee, DY 2002Anatomic variations of the T2 nerve root (including the nerve of Kuntz) and their implications for sympathectomy.J Thorac Cardiovasc Surg123498501CrossRefPubMed Chung, IH, Seok, C, Koh, KS, Kim, HJ, Paik, HC, Lee, DY 2002Anatomic variations of the T2 nerve root (including the nerve of Kuntz) and their implications for sympathectomy.J Thorac Cardiovasc Surg123498501CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Drott, C, Göthberg, G, Claes, G 1993Endoscopic procedures of the upper thoracic sympathetic chain: a review.Arch Surg128237241PubMed Drott, C, Göthberg, G, Claes, G 1993Endoscopic procedures of the upper thoracic sympathetic chain: a review.Arch Surg128237241PubMed
4.
Zurück zum Zitat Drott, C 1994The history of cervicothoracic sympathectomy.Eur J Surg57257 Drott, C 1994The history of cervicothoracic sympathectomy.Eur J Surg57257
5.
Zurück zum Zitat Duarte, JBV, Kux, P 1998Improvements in video-endoscopic sympathicotomy for the treatment of palmar, axillary, facial and palmar–plantar hyperhidrosis.Eur J Surg580911CrossRef Duarte, JBV, Kux, P 1998Improvements in video-endoscopic sympathicotomy for the treatment of palmar, axillary, facial and palmar–plantar hyperhidrosis.Eur J Surg580911CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Göthberg, G, Drott, C, Claes, G 1994Thoracoscopic sympathicotomy for hyperhidrosis—surgical technique, complications and side effects.Eur J Surg5725153PubMed Göthberg, G, Drott, C, Claes, G 1994Thoracoscopic sympathicotomy for hyperhidrosis—surgical technique, complications and side effects.Eur J Surg5725153PubMed
7.
Zurück zum Zitat Graham, ANJ, Owens, WA, McGuigan, JA 1996Assessment of outcome after thoracoscopic sympathectomy for hyperhidrosis in a specialized unit.J R Coll Surg Edinb41160163PubMed Graham, ANJ, Owens, WA, McGuigan, JA 1996Assessment of outcome after thoracoscopic sympathectomy for hyperhidrosis in a specialized unit.J R Coll Surg Edinb41160163PubMed
8.
Zurück zum Zitat Groen, GJ, Baljet, B, Boekelaar, AB, Drukker, J 1987Branches of the thoracic sympathetic trunk in the human fetus.Anat Embryol176401411PubMed Groen, GJ, Baljet, B, Boekelaar, AB, Drukker, J 1987Branches of the thoracic sympathetic trunk in the human fetus.Anat Embryol176401411PubMed
9.
Zurück zum Zitat Gruszkiewicz, J, Doron, Y, Guilburd, JN, Zaroor, M 1986Hyperhidrosis and its surgical treatment.Acta Neurochir (Wien)81128131 Gruszkiewicz, J, Doron, Y, Guilburd, JN, Zaroor, M 1986Hyperhidrosis and its surgical treatment.Acta Neurochir (Wien)81128131
10.
Zurück zum Zitat Herbst, F, Plas, EG, Függer, R, Fritsch, A 1994Endoscopic thoracic sympathectomy for primary hyperhidrosis of the upper limb. A critical analysis and long term results of 480 operations.Ann Surg2208690PubMed Herbst, F, Plas, EG, Függer, R, Fritsch, A 1994Endoscopic thoracic sympathectomy for primary hyperhidrosis of the upper limb. A critical analysis and long term results of 480 operations.Ann Surg2208690PubMed
11.
Zurück zum Zitat Jit, I, Mukerjee, RN 1960Observations on the anatomy of the human thoracic sympathetic chain and its branches; with an anatomical assessment of operations for hypertension.J Anat Soc India95582PubMed Jit, I, Mukerjee, RN 1960Observations on the anatomy of the human thoracic sympathetic chain and its branches; with an anatomical assessment of operations for hypertension.J Anat Soc India95582PubMed
12.
Zurück zum Zitat Kirgis, HD 1941A ramus connecting the third and second thoracic nerves, a probable pathway through which sympathetic fibers from the third thoracic segment may enter the brachial plexus.Anat Rec793738 Kirgis, HD 1941A ramus connecting the third and second thoracic nerves, a probable pathway through which sympathetic fibers from the third thoracic segment may enter the brachial plexus.Anat Rec793738
13.
Zurück zum Zitat Kirgis, HD, Kuntz, A 1942Inconstant sympathetic neural pathways: their relation to sympathetic denervation of the upper extremity.Arch Surg4495102 Kirgis, HD, Kuntz, A 1942Inconstant sympathetic neural pathways: their relation to sympathetic denervation of the upper extremity.Arch Surg4495102
14.
Zurück zum Zitat Kuntz, A 1927Distribution of the sympathetic rami to the brachial plexus: its relation to sympathectomy affecting the upper extremity.Arch Surg15871877 Kuntz, A 1927Distribution of the sympathetic rami to the brachial plexus: its relation to sympathectomy affecting the upper extremity.Arch Surg15871877
15.
Zurück zum Zitat Lemmens, HAJ, Drukker, J 1985Thoracodorsal sympathectomy en-bloc. Anatomical variations versus results. In Gelderman PW (ed) Symposium on Pathological Blushing and Sweating.Acta Neurochirurg74148157 Lemmens, HAJ, Drukker, J 1985Thoracodorsal sympathectomy en-bloc. Anatomical variations versus results. In Gelderman PW (ed) Symposium on Pathological Blushing and Sweating.Acta Neurochirurg74148157
16.
Zurück zum Zitat Lin, TS, Fang, HY 1999Transthoracic endoscopic sympathectomy in the treatment of palmar hyperhidrosis—with emphasis on perioperative management (1360 case analyses).Surg Neurol52453457CrossRefPubMed Lin, TS, Fang, HY 1999Transthoracic endoscopic sympathectomy in the treatment of palmar hyperhidrosis—with emphasis on perioperative management (1360 case analyses).Surg Neurol52453457CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Lin, CC, Mo, LR 1996Experience in thoracoscopic sympathectomy for hyperhidrosis with concomitant pleural adhesion.Surg Laparosc6258261CrossRef Lin, CC, Mo, LR 1996Experience in thoracoscopic sympathectomy for hyperhidrosis with concomitant pleural adhesion.Surg Laparosc6258261CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Ramsaroop, L, Partab, P, Singh, B, Satyapal, KS 2001Thoracic origin of a sympathetic supply to the upper limb: the “nerve of Kuntz” revisited.J Anat199675682CrossRefPubMed Ramsaroop, L, Partab, P, Singh, B, Satyapal, KS 2001Thoracic origin of a sympathetic supply to the upper limb: the “nerve of Kuntz” revisited.J Anat199675682CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Shih, CJ, Lin, MT 1979Thermoregulatory sweating in palmar hyperhidrosis before and after thoracic sympathectomy.J Neurosurg508894PubMed Shih, CJ, Lin, MT 1979Thermoregulatory sweating in palmar hyperhidrosis before and after thoracic sympathectomy.J Neurosurg508894PubMed
20.
Zurück zum Zitat Shih, CJ, Wang, YC 1978Thoracic sympathectomy for palmar hyperhidrosis: report of 457 cases.Surg Neurol10291296PubMed Shih, CJ, Wang, YC 1978Thoracic sympathectomy for palmar hyperhidrosis: report of 457 cases.Surg Neurol10291296PubMed
21.
Zurück zum Zitat Singh, B, Moodley, J, Ramdial, PK, Ramsaroop, L, Satyapal, KS 2001Pitfalls in thoracoscopic sympathectomy: mechanisms for failure.Surg Laparosc Endosc Percutan Tech11364367PubMed Singh, B, Moodley, J, Ramdial, PK, Ramsaroop, L, Satyapal, KS 2001Pitfalls in thoracoscopic sympathectomy: mechanisms for failure.Surg Laparosc Endosc Percutan Tech11364367PubMed
22.
Zurück zum Zitat Smithwick, RH 1936Modified dorsal sympathectomy for vascular spasm (Raynaud’s disease of the upper extremity).Ann Surg104339350 Smithwick, RH 1936Modified dorsal sympathectomy for vascular spasm (Raynaud’s disease of the upper extremity).Ann Surg104339350
23.
Zurück zum Zitat Telford, ED 1935The technique of sympathectomy.Br J Surg23448450 Telford, ED 1935The technique of sympathectomy.Br J Surg23448450
Metadaten
Titel
A thoracoscopic view of the nerve of Kuntz
verfasst von
L. Ramsaroop
B. Singh
J. Moodley
P. Partab
N. Pather
K. S. Satyapal
Publikationsdatum
01.09.2003
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 9/2003
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-002-4555-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2003

Surgical Endoscopy 9/2003 Zur Ausgabe

Letter to the editor

The author replies

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.