Skip to main content
Erschienen in: Digestive Diseases and Sciences 5/2009

01.05.2009 | ORIGINAL ARTICLE

Abdominal Surgery Affects Small Bowel Transit Time and Completeness of Capsule Endoscopy

verfasst von: Hiroki Endo, Nobuyuki Matsuhashi, Masahiko Inamori, Tomohiko Ohya, Hiroshi Iida, Hironori Mawatari, Yuichi Nozaki, Kyoko Yoneda, Tomoyuki Akiyama, Koji Fujita, Hirokazu Takahashi, Masato Yoneda, Yasunobu Abe, Noritoshi Kobayashi, Hiroyuki Kirikoshi, Kensuke Kubota, Satoru Saito, Atsushi Nakajima

Erschienen in: Digestive Diseases and Sciences | Ausgabe 5/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of the study was to evaluate bowel dysmotility in patients with a history of abdominal surgery by measuring both gastric transit time and small bowel transit time during capsule endoscopy and assessing the completeness of the examination. The study included 26 patients who had undergone abdominal surgery (postoperative group) and 52 patients who had not (control group). The capsule reached the cecum in 50.0% of the postoperative group and 80.8% of the control group (P = 0.005). While there was no significant difference in gastric transit time between the two groups (P = 0.882), small bowel transit time was significantly longer in the postoperative group (338.3 ± 119.2 min) than in the control group (266.4 ± 110.8 min, P = 0.010). This is the first study to report that the small bowel transit time during capsule endoscopy is prolonged in patients who had a history of abdominal surgery, resulting in a lower frequency of complete examination.
Literatur
2.
3.
Zurück zum Zitat Rey JF, Ladas S, Alhassani A, Kuznetsov K, ESGE Guidelines Committee. European Society of Gastrointestinal Endoscopy (ESGE): video capsule endoscopy: update to guidelines (May 2006). Endoscopy. 2006;38:1047–1053. doi:10.1055/s-2006-944874.PubMedCrossRef Rey JF, Ladas S, Alhassani A, Kuznetsov K, ESGE Guidelines Committee. European Society of Gastrointestinal Endoscopy (ESGE): video capsule endoscopy: update to guidelines (May 2006). Endoscopy. 2006;38:1047–1053. doi:10.​1055/​s-2006-944874.PubMedCrossRef
8.
12.
Zurück zum Zitat Eliakim R, Suissa A, Yassin K, Katz D, Fischer D. Wireless capsule video endoscopy compared to barium follow-through and computerised tomography in patients with suspected Crohn’s disease—final report. Dig Liver Dis. 2004;36:519–522. doi:10.1016/j.dld.2004.03.011.PubMedCrossRef Eliakim R, Suissa A, Yassin K, Katz D, Fischer D. Wireless capsule video endoscopy compared to barium follow-through and computerised tomography in patients with suspected Crohn’s disease—final report. Dig Liver Dis. 2004;36:519–522. doi:10.​1016/​j.​dld.​2004.​03.​011.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Mylonaki M, Fritscher-Ravens A, Swain P. Wireless capsule endoscopy: a comparison with push enteroscopy in patients with gastroscopy and colonoscopy negative gastrointestinal bleeding. Gut. 2003;52:1122–1126. doi:10.1136/gut.52.8.1122.PubMedCrossRef Mylonaki M, Fritscher-Ravens A, Swain P. Wireless capsule endoscopy: a comparison with push enteroscopy in patients with gastroscopy and colonoscopy negative gastrointestinal bleeding. Gut. 2003;52:1122–1126. doi:10.​1136/​gut.​52.​8.​1122.PubMedCrossRef
14.
15.
Zurück zum Zitat Ell C, Remke S, May A, Helou L, Henrich R, Mayer G. The first prospective controlled trial comparing wireless capsule endoscopy with push enteroscopy in chronic gastrointestinal bleeding. Endoscopy. 2002;34:685–689. doi:10.1055/s-2002-33446.PubMedCrossRef Ell C, Remke S, May A, Helou L, Henrich R, Mayer G. The first prospective controlled trial comparing wireless capsule endoscopy with push enteroscopy in chronic gastrointestinal bleeding. Endoscopy. 2002;34:685–689. doi:10.​1055/​s-2002-33446.PubMedCrossRef
21.
22.
23.
24.
Zurück zum Zitat Fireman Z, Kopelman Y, Fish L, Sternberg A, Scapa E, Mahaina E. Effect of oral purgatives on gastric and small bowel transit time in capsule endoscopy. Isr Med Assoc J. 2004;6:521–523.PubMed Fireman Z, Kopelman Y, Fish L, Sternberg A, Scapa E, Mahaina E. Effect of oral purgatives on gastric and small bowel transit time in capsule endoscopy. Isr Med Assoc J. 2004;6:521–523.PubMed
26.
Zurück zum Zitat Benson MJ, Roberts JP, Wingate DL, et al. Small bowel motility following major intra-abdominal surgery: the effect of opiates and rectal cisapride. Gastroenterology. 1994;106:924–936.PubMed Benson MJ, Roberts JP, Wingate DL, et al. Small bowel motility following major intra-abdominal surgery: the effect of opiates and rectal cisapride. Gastroenterology. 1994;106:924–936.PubMed
28.
Zurück zum Zitat Tang SJ, Zanati S, Dubcenco E, et al. Capsule endoscopy regional transit abnormality: a sign of underlying small bowel pathology. Gastrointest Endosc. 2003;58:598–602.PubMed Tang SJ, Zanati S, Dubcenco E, et al. Capsule endoscopy regional transit abnormality: a sign of underlying small bowel pathology. Gastrointest Endosc. 2003;58:598–602.PubMed
33.
Zurück zum Zitat Endo H, Matsuhashi N, Inamori M, et al. Rebleeding rate after interventional therapy directed by capsule endoscopy in patients with obscure gastrointestinal bleeding. BMC Gastroenterol. 2008;8:12. doi:10.1186/1471-230x-8-12.PubMedCrossRef Endo H, Matsuhashi N, Inamori M, et al. Rebleeding rate after interventional therapy directed by capsule endoscopy in patients with obscure gastrointestinal bleeding. BMC Gastroenterol. 2008;8:12. doi:10.​1186/​1471-230x-8-12.PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Naitoh T, Garcia-Ruiz A, Vladisavljevic A, Matsuno S, Gagner M. Gastrointestinal transit and stress response after laparoscopic vs. conventional distal pancreatectomy in the canine model. Surg Endosc. 2002;16:1627–1630. doi:10.1007/s00464-002-0007-0.PubMedCrossRef Naitoh T, Garcia-Ruiz A, Vladisavljevic A, Matsuno S, Gagner M. Gastrointestinal transit and stress response after laparoscopic vs. conventional distal pancreatectomy in the canine model. Surg Endosc. 2002;16:1627–1630. doi:10.​1007/​s00464-002-0007-0.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Abdominal Surgery Affects Small Bowel Transit Time and Completeness of Capsule Endoscopy
verfasst von
Hiroki Endo
Nobuyuki Matsuhashi
Masahiko Inamori
Tomohiko Ohya
Hiroshi Iida
Hironori Mawatari
Yuichi Nozaki
Kyoko Yoneda
Tomoyuki Akiyama
Koji Fujita
Hirokazu Takahashi
Masato Yoneda
Yasunobu Abe
Noritoshi Kobayashi
Hiroyuki Kirikoshi
Kensuke Kubota
Satoru Saito
Atsushi Nakajima
Publikationsdatum
01.05.2009
Verlag
Springer US
Erschienen in
Digestive Diseases and Sciences / Ausgabe 5/2009
Print ISSN: 0163-2116
Elektronische ISSN: 1573-2568
DOI
https://doi.org/10.1007/s10620-008-0467-8

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2009

Digestive Diseases and Sciences 5/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhöhte Mortalität bei postpartalem Brustkrebs

07.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Auch für Trägerinnen von BRCA-Varianten gilt: Erkranken sie fünf bis zehn Jahre nach der letzten Schwangerschaft an Brustkrebs, ist das Sterberisiko besonders hoch.

Hypertherme Chemotherapie bietet Chance auf Blasenerhalt

07.05.2024 Harnblasenkarzinom Nachrichten

Eine hypertherme intravesikale Chemotherapie mit Mitomycin kann für Patienten mit hochriskantem nicht muskelinvasivem Blasenkrebs eine Alternative zur radikalen Zystektomie darstellen. Kölner Urologen berichten über ihre Erfahrungen.

Vorhofflimmern bei Jüngeren gefährlicher als gedacht

06.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Immer mehr jüngere Menschen leiden unter Vorhofflimmern. Betroffene unter 65 Jahren haben viele Risikofaktoren und ein signifikant erhöhtes Sterberisiko verglichen mit Gleichaltrigen ohne die Erkrankung.

Chronisches Koronarsyndrom: Gefahr von Hospitalisierung wegen Herzinsuffizienz

06.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Obwohl ein rezidivierender Herzinfarkt bei chronischem Koronarsyndrom wahrscheinlich die Hauptsorge sowohl der Patienten als auch der Ärzte ist, sind andere Ereignisse womöglich gefährlicher. Laut einer französischen Studie stellt eine Hospitalisation wegen Herzinsuffizienz eine größere Gefahr dar.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.