Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 6/2005

01.06.2005

Adult Surgical Emergencies in a Developing Country: The Experience of Nnamdi Azikiwe University Teaching Hospital, Nnewi, Anambra State, Nigeria

verfasst von: Gabriel U. Chianakwana, F.W.A.C.S., F.R.C.S., Chima C. Ihegihu, Pius I.S. Okafor, M.D., Stanley N.C. Anyanwu, Okechukwu O. Mbonu

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 6/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The goal of this study was to examine the adult surgical emergencies seen at the Nnamdi Azikiwe University Teaching Hospital (NAUTH), Nnewi, with a view to proffering preventive solutions where appropriate and improving outcome. From the register of patients seen at the Casualty department and from the operations register in the main operation room of NAUTH, names and hospital numbers of adult patients treated as emergencies over a 5-year period, from 7 September 1998 to 6 September 2003, were obtained. The hospital folders were then retrieved from the Records Department. From each folder, the following details about each patient were extracted: age, sex, diagnosis at presentation, causative factors, treatment given, and outcome. A total of 902 adult patients were treated during the period. The commonest emergency operation was appendectomy for acute appendicitis in 139 patients (97 women and 42 men), followed closely by road traffic accidents (RTAs) involving 137 patients (103 men and 34 women). Gunshot injuries, which resulted mainly from armed robbery attacks, accounted for 127 cases. More men (113) sustained gunshot injuries than women (14). Of the 92 cases of acute intestinal obstruction seen, 62 occurred in women and 30 in men. Some 126 men presented with acute urinary retention, and two others presented with priapism. Governments at various levels should provide modern diagnostic tools for the accurate preoperative diagnosis of surgical emergencies in hospitals. Governments should also inculcate strict discipline into drivers using the highways, particularly in relation to abuse of alcohol and drugs. Good roads and adequate security should be provided for the people. The need for Pre-Hospital Care for the efficient evacuation of accident victims is emphasized. These measures will help to improve the management and outcome of surgical emergencies, and decrease the number of surgical emergencies resulting from RTAs and gunshot wounds.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Tekin, K, Ozek, MC. 2001Acute appendicitis after blunt abdominal traumaUlus. Travma Derg.7207209PubMed Tekin, K, Ozek, MC. 2001Acute appendicitis after blunt abdominal traumaUlus. Travma Derg.7207209PubMed
2.
Zurück zum Zitat Andersen, BR, Kallenhave, FL, Andersen, HK. 2001Antibiotics versus placebo for prevention of postoperative infection after appendectomyCochrane Database Syst Rev.3CD001439PubMed Andersen, BR, Kallenhave, FL, Andersen, HK. 2001Antibiotics versus placebo for prevention of postoperative infection after appendectomyCochrane Database Syst Rev.3CD001439PubMed
3.
Zurück zum Zitat Anielski, R, Barczynski, M, Cichon, S, et al. 2001Acute appendicitis in Crakow populationPrzegl Lek.5810341037PubMed Anielski, R, Barczynski, M, Cichon, S,  et al. 2001Acute appendicitis in Crakow populationPrzegl Lek.5810341037PubMed
4.
Zurück zum Zitat Hoq, M, Hossain, S. 2001Clinicopathological correlation of acute appendicitisBangladesh Med. Res. Counc. Bull.276368PubMed Hoq, M, Hossain, S. 2001Clinicopathological correlation of acute appendicitisBangladesh Med. Res. Counc. Bull.276368PubMed
5.
Zurück zum Zitat Sakhri, J, Youssef, S, Ben-Letaifa, D, et al. 2001Acute appendicitis during pregnancyTunis Med.79521525PubMed Sakhri, J, Youssef, S, Ben-Letaifa, D,  et al. 2001Acute appendicitis during pregnancyTunis Med.79521525PubMed
6.
Zurück zum Zitat Solagberu, BA, Duze, AT, Kuranga, SA, et al. 2003Surgical emergencies in a Nigerian university hospitalNiger Postgad. Med. J.10140143 Solagberu, BA, Duze, AT, Kuranga, SA,  et al. 2003Surgical emergencies in a Nigerian university hospitalNiger Postgad. Med. J.10140143
7.
Zurück zum Zitat Anyanwu, SNC 1989Abdominal surgical emergencies in a Nigerian teaching hospitalOrient. J. Med.11821 Anyanwu, SNC 1989Abdominal surgical emergencies in a Nigerian teaching hospitalOrient. J. Med.11821
8.
Zurück zum Zitat Eryilmaz R, Sahin M, Alimoglu O, et al. The value of C-reactive protein and leucocyte count in preventing negative appendicectomies. Ulus. Travma Derg. 201; 7:142–145 Eryilmaz R, Sahin M, Alimoglu O, et al. The value of C-reactive protein and leucocyte count in preventing negative appendicectomies. Ulus. Travma Derg. 201; 7:142–145
9.
Zurück zum Zitat Ratani, R, Haller, JO, Wang, WY, et al. 2001Role of CT in left-sided acute appendicitisAnn. Acad. Med. Singapore30510512PubMed Ratani, R, Haller, JO, Wang, WY,  et al. 2001Role of CT in left-sided acute appendicitisAnn. Acad. Med. Singapore30510512PubMed
10.
Zurück zum Zitat Zorman, M, Eich, HP, Kokol, P, et al. 2001Comparison of three databases with a decision tree approach in the medical field of acute appendicitisMedinfo.10 14141418PubMed Zorman, M, Eich, HP, Kokol, P,  et al. 2001Comparison of three databases with a decision tree approach in the medical field of acute appendicitisMedinfo.10 14141418PubMed
11.
Zurück zum Zitat Chan, MY, Teo, BS, Ng, BL. 2002The Alvarado score and acute appendicitisAnn. Med. Singapore.30510512 Chan, MY, Teo, BS, Ng, BL. 2002The Alvarado score and acute appendicitisAnn. Med. Singapore.30510512
12.
Zurück zum Zitat Marshall, MT, Rosen, P, Berlin, R, et al. 2001Appendicitis masquerading as tumor: a case of two diagnosesJ. Emerg. Med.21397399CrossRefPubMed Marshall, MT, Rosen, P, Berlin, R,  et al. 2001Appendicitis masquerading as tumor: a case of two diagnosesJ. Emerg. Med.21397399CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Crnogorac, S, Lovrenski, J. 2001Validation of the Alvarado score in the diagnosis of acute appendicitisMed. Pregl.54557561PubMed Crnogorac, S, Lovrenski, J. 2001Validation of the Alvarado score in the diagnosis of acute appendicitisMed. Pregl.54557561PubMed
14.
Zurück zum Zitat Agresta, F, Simone, P, Bedin, N 2004The laparoscopic approach in abdominal: emergencies: a single-center 10-year experienceJournal of Society of Laparoscopic Surgeons82530 Agresta, F, Simone, P, Bedin, N 2004The laparoscopic approach in abdominal: emergencies: a single-center 10-year experienceJournal of Society of Laparoscopic Surgeons82530
15.
Zurück zum Zitat Chiedozi, LC 1985Breast cancer in NigeriaCancer55563567 Chiedozi, LC 1985Breast cancer in NigeriaCancer55563567
16.
Zurück zum Zitat Anyanwu, SNC. 2000Breast Cancer in eastern Nigeria: A 10 year reviewWest African Journal of Medicine19120125PubMed Anyanwu, SNC. 2000Breast Cancer in eastern Nigeria: A 10 year reviewWest African Journal of Medicine19120125PubMed
17.
Zurück zum Zitat Ameh, EA, Sabo, SY, Muhammed, I. 1998Late presentation of cancer in Zaria: an intractable problemTrop. Doct.28166168PubMed Ameh, EA, Sabo, SY, Muhammed, I. 1998Late presentation of cancer in Zaria: an intractable problemTrop. Doct.28166168PubMed
18.
Zurück zum Zitat Ajao, OG, Grillo, IA, Mulatani, T, et al. 1994Colorectal carcinoma in a tropical African population: an overview reportEast Afr. Med. J.71640643PubMed Ajao, OG, Grillo, IA, Mulatani, T,  et al. 1994Colorectal carcinoma in a tropical African population: an overview reportEast Afr. Med. J.71640643PubMed
19.
Zurück zum Zitat Antal, A, Kocsis, B. 2001Significant change in the number of appendectomies performed in Hungary during the last four decadesMagy Seb.54227229PubMed Antal, A, Kocsis, B. 2001Significant change in the number of appendectomies performed in Hungary during the last four decadesMagy Seb.54227229PubMed
20.
Zurück zum Zitat Harouna, Y, Amadou, S, Gazi, M, et al. 2000Appendicitis in Niger: current prognosisBull. Soc. Pathol. Exot.93314316PubMed Harouna, Y, Amadou, S, Gazi, M,  et al. 2000Appendicitis in Niger: current prognosisBull. Soc. Pathol. Exot.93314316PubMed
21.
Zurück zum Zitat McConkey, SJ. 2002Case series of acute abdominal surgery in rural Sierra LeoneWorld J. Surg.26509513CrossRefPubMed McConkey, SJ. 2002Case series of acute abdominal surgery in rural Sierra LeoneWorld J. Surg.26509513CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Willmore, WS, Hill, AG. 2001Acute appendicitis in a Kenyan rural hospitalEast Afr. Med. J.78355337PubMed Willmore, WS, Hill, AG. 2001Acute appendicitis in a Kenyan rural hospitalEast Afr. Med. J.78355337PubMed
23.
24.
Zurück zum Zitat Adegboye, VO, Ladipo, JK, Adebo, OA, et al. 2002Diaphragmatic injuriesAfr. J. Med. Sci.31149153 Adegboye, VO, Ladipo, JK, Adebo, OA,  et al. 2002Diaphragmatic injuriesAfr. J. Med. Sci.31149153
Metadaten
Titel
Adult Surgical Emergencies in a Developing Country: The Experience of Nnamdi Azikiwe University Teaching Hospital, Nnewi, Anambra State, Nigeria
verfasst von
Gabriel U. Chianakwana, F.W.A.C.S., F.R.C.S.
Chima C. Ihegihu
Pius I.S. Okafor, M.D.
Stanley N.C. Anyanwu
Okechukwu O. Mbonu
Publikationsdatum
01.06.2005
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 6/2005
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-005-7670-y

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2005

World Journal of Surgery 6/2005 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.