Skip to main content
Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology 2/2019

04.10.2018 | Case Report

An extremely rare case who underwent total remnant pancreatectomy due to recurrent pancreatic metastasis of intraductal tubulopapillary neoplasm

verfasst von: Akira Umemura, Kazuyuki Ishida, Hiroyuki Nitta, Takeshi Takahara, Yasushi Hasegawa, Kenji Makabe, Tamotsu Sugai, Akira Sasaki

Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We describe a rare case of recurrent pancreatic metastasis of intraductal tubulopapillary neoplasm (ITPN). A 53-year-old woman diagnosed with an intraductal papillary mucinous neoplasm (IPMN) and a pancreatic ductal adenocarcinoma (PDAC) of the pancreatic body underwent a distal pancreatectomy. The tumor was composed of cuboidal, high-grade dysplastic cells proliferating in a tubulopapillary growth pattern without mucin production; hence, the final diagnosis was ITPN. A follow-up computed tomography scan revealed an enhanced 2 cm mass of the pancreatic head 3 years after the surgery. From workup investigations, the patient was diagnosed with PDAC or a recurrent ITPN of the remnant pancreas. A total remnant pancreatectomy was then performed. Histopathological findings revealed that the new ITPN had the same features as the prior ITPN. In IPMNs, the presence of an invasive component and high-grade dysplasia can lead to progression to a recurring IPMN and the development of PDAC. Because there have been few reports of recurrent ITPN developing into PDAC, the risk factors for ITPN have not been investigated. Because of the uncertain clinicopathological characteristics of ITPN, more data should be gathered to assess the long-term outcome and malignant potential of ITPN.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adsay NV, Fukushima N, Furukawa T, et al Intraductal neoplasms of the pancreas. In: Bosman FT, Carneiro F, Hruban RH, Theise ND, editors. World Health Organization classification of tumours of the digestive system. 4th ed. Lyon: IARC; 2010. pp. 304–13. Adsay NV, Fukushima N, Furukawa T, et al Intraductal neoplasms of the pancreas. In: Bosman FT, Carneiro F, Hruban RH, Theise ND, editors. World Health Organization classification of tumours of the digestive system. 4th ed. Lyon: IARC; 2010. pp. 304–13.
2.
Zurück zum Zitat Yogi T, Hijioka S, Imaoka H, et al. Risk factors for postoperative recurrence of intraductal papillary mucinous neoplasms of the pancreas based on a long-term follow-up study: proposals for follow-up strategies. J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2015;22:757–65.CrossRefPubMed Yogi T, Hijioka S, Imaoka H, et al. Risk factors for postoperative recurrence of intraductal papillary mucinous neoplasms of the pancreas based on a long-term follow-up study: proposals for follow-up strategies. J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2015;22:757–65.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Yamaguchi H, Shimizu M, Ban S, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasms of the pancreas distinct from pancreatic intraepithelial neoplasia and intraductal papillary mucinous neoplasms. Am J Surg Pathol. 2009;33:1164–72.CrossRefPubMed Yamaguchi H, Shimizu M, Ban S, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasms of the pancreas distinct from pancreatic intraepithelial neoplasia and intraductal papillary mucinous neoplasms. Am J Surg Pathol. 2009;33:1164–72.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Tajiri T, Tate G, Matsumoto K, et al. Diagnostic challenge: intraductal neoplasms of the pancreatobiliary system. Pathol Res Pract. 2012;208:691–6.CrossRefPubMed Tajiri T, Tate G, Matsumoto K, et al. Diagnostic challenge: intraductal neoplasms of the pancreatobiliary system. Pathol Res Pract. 2012;208:691–6.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Kitaguchi K, Kato Y, Kojima M, et al. A resected case of intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas: report of a case. Int Surg. 2015;100:281–6.CrossRefPubMedPubMedCentral Kitaguchi K, Kato Y, Kojima M, et al. A resected case of intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas: report of a case. Int Surg. 2015;100:281–6.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Date K, Okabayashi T, Shima Y, et al. Clinicopathological features and surgical outcomes of intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas: a systematic review. Langenbecks Arch Surg. 2016;401:1391–6.CrossRef Date K, Okabayashi T, Shima Y, et al. Clinicopathological features and surgical outcomes of intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas: a systematic review. Langenbecks Arch Surg. 2016;401:1391–6.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yamaguchi H, Kuboki Y, Hatori T, et al. Somatic mutations in PIK3CA and activation of AKT in intraductal tubulopapillary neoplasms of the pancreas. Am J Pathol. 2011;351:1812–7.CrossRef Yamaguchi H, Kuboki Y, Hatori T, et al. Somatic mutations in PIK3CA and activation of AKT in intraductal tubulopapillary neoplasms of the pancreas. Am J Pathol. 2011;351:1812–7.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Urata T, Naito Y, Nagamine M, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas with somatic BRAF mutation. Clin J Gastroenterol. 2012;5:413–20.CrossRefPubMed Urata T, Naito Y, Nagamine M, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas with somatic BRAF mutation. Clin J Gastroenterol. 2012;5:413–20.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Basturk O, Adsay V, Askan G, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas: a clinicopathologic and immunohistochemical analysis of 33 cases. Am J Surg Pathol. 2017;41:313–25.CrossRefPubMedPubMedCentral Basturk O, Adsay V, Askan G, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas: a clinicopathologic and immunohistochemical analysis of 33 cases. Am J Surg Pathol. 2017;41:313–25.CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Kuscher S, Steinle H, Soleiman A, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasm (ITPN) of the pancreas associated with an invasive component: a case report with review of the literature. World J Surg Oncol. 2017;15:203.CrossRefPubMedPubMedCentral Kuscher S, Steinle H, Soleiman A, et al. Intraductal tubulopapillary neoplasm (ITPN) of the pancreas associated with an invasive component: a case report with review of the literature. World J Surg Oncol. 2017;15:203.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Kölby D, Thilén J, Andersson R, et al. Multifocal intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas with total pancreatectomy: report of a case and review of literature. Int J Clin Exp Pathol. 2015;8:9672–80.PubMedPubMedCentral Kölby D, Thilén J, Andersson R, et al. Multifocal intraductal tubulopapillary neoplasm of the pancreas with total pancreatectomy: report of a case and review of literature. Int J Clin Exp Pathol. 2015;8:9672–80.PubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Pea A, Yu J, Rezaee N, et al. Targeted DNA sequencing reveals patterns of local progression in the pancreatic remnant following resection of intraductal papillary mucinous neoplasm (IPMN) of the pancreas. Ann Surg. 2017;266:133–41.CrossRefPubMedPubMedCentral Pea A, Yu J, Rezaee N, et al. Targeted DNA sequencing reveals patterns of local progression in the pancreatic remnant following resection of intraductal papillary mucinous neoplasm (IPMN) of the pancreas. Ann Surg. 2017;266:133–41.CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat Fujita Y, Kitago M, Masugi Y, et al. Two cases of pancreatic ductal adenocarcinoma with intrapancreatic metastasis. World J Gastroenterol. 2016;22:9222–8.CrossRefPubMedPubMedCentral Fujita Y, Kitago M, Masugi Y, et al. Two cases of pancreatic ductal adenocarcinoma with intrapancreatic metastasis. World J Gastroenterol. 2016;22:9222–8.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
An extremely rare case who underwent total remnant pancreatectomy due to recurrent pancreatic metastasis of intraductal tubulopapillary neoplasm
verfasst von
Akira Umemura
Kazuyuki Ishida
Hiroyuki Nitta
Takeshi Takahara
Yasushi Hasegawa
Kenji Makabe
Tamotsu Sugai
Akira Sasaki
Publikationsdatum
04.10.2018
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Clinical Journal of Gastroenterology / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 1865-7257
Elektronische ISSN: 1865-7265
DOI
https://doi.org/10.1007/s12328-018-0913-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Clinical Journal of Gastroenterology 2/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Battle of Experts: Sport vs. Spritze bei Adipositas und Typ-2-Diabetes

11.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Im Battle of Experts traten zwei Experten auf dem Diabeteskongress gegeneinander an: Die eine vertrat die Auffassung „Sport statt Spritze“ bei Adipositas und Typ-2-Diabetes, der andere forderte „Spritze statt Sport!“ Am Ende waren sie sich aber einig: Die Kombination aus beidem erzielt die besten Ergebnisse.

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.