Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 2/2015

01.04.2015 | Original Article

Anatomy of the Superficial Layer of Superficial Fascia Around the Nipple-Areola Complex

verfasst von: Takako Komiya, Norihito Ito, Ryutaro Imai, Masahiro Itoh, Munekazu Naito, Jun Matsubayashi, Hajime Matsumura

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The periareolar incision is the preferred method for mammaplasty because of the minimal scarring, and suturing of the superficial fascial system (SFS) is useful for avoiding hypertrophic scarring. In this report, we describe the anatomical location of the SFS around the nipple-areolar complex (NAC) and its histological structure.

Methods

To define the location of the SFS, 20 healthy women were assessed by ultrasonography, and sections of the NAC of 10 female cadavers were examined under a light microscope.

Results

Ultrasonographic examination of sagittal sections of the breast revealed a hyperdense line immediately beneath the skin, which ran parallel with the skin and turned under the NAC. At the turning point, the line thickened to an average of 3.09 mm. The distance between the nipple and the thickest point of the hyperdense line was 10.14 mm on average. Histological structures of the line were collagen and elastic fibers containing smooth muscles that were connected to the dermis and adipose tissue. At the turning point, nerves, blood vessels, and mammary ducts were irregularly observed in the area of collagen and elastic fibers. These structures were intermingled, and the fiber bundle was very thick.

Conclusions

The thickest area of the turning point is an area of the superficial layer of superficial fascia, which is a key structure around the NAC. The detailed anatomical data shown in our study provide good morphological landmarks for the closure of periareolar incisions.

No Level Assigned

This journal requires that authors assign a level of evidence to each submission to which Evidence-Based Medicine rankings are applicable. This excludes Review Articles, Book Reviews, and manuscripts that concern Basic Science, Animal Studies, Cadaver Studies, and Experimental Studies. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors http://​www.​springer.​com/​00266
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Gonzalez R (2012) The PAM method–periareolar augmentation mastopexy: a personal approach to treat hypoplastic breast with moderate ptosis. Aesthet Surg J 32:175–185CrossRefPubMed Gonzalez R (2012) The PAM method–periareolar augmentation mastopexy: a personal approach to treat hypoplastic breast with moderate ptosis. Aesthet Surg J 32:175–185CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lockwood T (1999) Reduction mammaplasty and mastopexy with superficial fascial system suspension. Plast Reconstr Surg 103:1411–1420CrossRefPubMed Lockwood T (1999) Reduction mammaplasty and mastopexy with superficial fascial system suspension. Plast Reconstr Surg 103:1411–1420CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Stecco C, Macchi V, Porzionato A, Duparc F, De Caro R (2011) The fascia: the forgotten structure. Ital J Anat Embryol 116:127–138 Archivio italiano di anatomia ed embriologiaPubMed Stecco C, Macchi V, Porzionato A, Duparc F, De Caro R (2011) The fascia: the forgotten structure. Ital J Anat Embryol 116:127–138 Archivio italiano di anatomia ed embriologiaPubMed
4.
Zurück zum Zitat Lockwood TE (1991) Superficial fascial system (SFS) of the trunk and extremities: a new concept. Plast Reconstr Surg 87:1009–1018CrossRefPubMed Lockwood TE (1991) Superficial fascial system (SFS) of the trunk and extremities: a new concept. Plast Reconstr Surg 87:1009–1018CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Imanishi N (2011) Adipofascial Structure of the Breast. Jpn J Breast Cancer 26:649–655 Imanishi N (2011) Adipofascial Structure of the Breast. Jpn J Breast Cancer 26:649–655
6.
Zurück zum Zitat Bostwick JIII (2000) Plastic and Reconstructive Breast Surgery. Quality Medical Publishing Inc, St. Louis Bostwick JIII (2000) Plastic and Reconstructive Breast Surgery. Quality Medical Publishing Inc, St. Louis
7.
Zurück zum Zitat Benelli L (1990) A new periareolar mammaplasty: the “round block” technique. Aesth Plast Surg 14:93–100CrossRef Benelli L (1990) A new periareolar mammaplasty: the “round block” technique. Aesth Plast Surg 14:93–100CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Cho BC, Yang JD, Baik BS (2008) Periareolar reduction mammoplasty using an inferior dermal pedicle or a central pedicle. J Plast Reconstr Aesthet Surg 61:275–281CrossRefPubMed Cho BC, Yang JD, Baik BS (2008) Periareolar reduction mammoplasty using an inferior dermal pedicle or a central pedicle. J Plast Reconstr Aesthet Surg 61:275–281CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hinderer UT (2001) Circumareolar Dermo-Glandular Plication: a New Concept for Correction of Breast Ptosis. Aesth Plast Surg 25:404–420CrossRef Hinderer UT (2001) Circumareolar Dermo-Glandular Plication: a New Concept for Correction of Breast Ptosis. Aesth Plast Surg 25:404–420CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Sarrabayrouse M, Loustau H, Mayer H (2006) Versatility of the 360° periareolar approach for the treatment of mammary pathology. Aesth Plast Surg 30:9–14CrossRef Sarrabayrouse M, Loustau H, Mayer H (2006) Versatility of the 360° periareolar approach for the treatment of mammary pathology. Aesth Plast Surg 30:9–14CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Spear SL, Kassan M, Little JW (1990) Guidelines in concentric mastopexy. Plast Reconstr Surg 85:961–966CrossRefPubMed Spear SL, Kassan M, Little JW (1990) Guidelines in concentric mastopexy. Plast Reconstr Surg 85:961–966CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Anatomy of the Superficial Layer of Superficial Fascia Around the Nipple-Areola Complex
verfasst von
Takako Komiya
Norihito Ito
Ryutaro Imai
Masahiro Itoh
Munekazu Naito
Jun Matsubayashi
Hajime Matsumura
Publikationsdatum
01.04.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-015-0455-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Aesthetic Plastic Surgery 2/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.