Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 1/2016

01.01.2016 | Technical Note - Neurosurgical Techniques

Application of endoscopic ultrasonography to intraventricular lesions

verfasst von: Hiroaki Motegi, Hiroyuki Kobayashi, Shunsuke Terasaka, Shigeru Yamaguchi, Yukitomo Ishi, Yasuhiro Ito, Kiyohiro Houkin

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 1/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Anatomical landmarks such as choroid plexus and foramen of Monro are very important to undergo intraventricular surgery safely and effectually. These landmarks would be unclear in cases with a huge cyst or repeat surgery. We report the usability and precautions to apply a bronchoscope with an ultrasonic convex probe to intraventricular surgery.

Methods

Two patients diagnosed with obstructive hydrocephalus, one with a large cyst and the other with recurrent craniopharyngioma in the third ventricle, were applied to the EBUS system.

Results

In both patients, the EBUS system was applied safely, and lesions beyond the wall of ventricles or the cyst were visible. Color Doppler ultrasonography detected choroid plexus and internal cerebral veins. Furthermore, we performed real-time ultrasound-guided cyst puncture safely on the case with a large cyst. The most important precaution is that the curved portion of the EBUS system is too long to be bent within cerebral ventricles.

Conclusions

The new EBUS system with an ultrasonic convex probe is a novel and effectual device to perform intraventricular surgery.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cetinkaya E, Ozgul MA, Tutar N, Ozgul G, Cam E, Bilaceroglu S (2014) The diagnostic utility of real-time EBUS-TBNA for hilar and mediastinal lymph nodes in conventional TBNA negative patients. Ann Thorac Cardiovasc Surg 20:106–112PubMedCrossRef Cetinkaya E, Ozgul MA, Tutar N, Ozgul G, Cam E, Bilaceroglu S (2014) The diagnostic utility of real-time EBUS-TBNA for hilar and mediastinal lymph nodes in conventional TBNA negative patients. Ann Thorac Cardiovasc Surg 20:106–112PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Giannetti AV, Alvarenga AY, de Lima TO, Pedrosa HA, Souweidane MM (2015) Neuroendoscopic biopsy of brain lesions: accuracy and complications. J Neurosurg 122:34–39PubMedCrossRef Giannetti AV, Alvarenga AY, de Lima TO, Pedrosa HA, Souweidane MM (2015) Neuroendoscopic biopsy of brain lesions: accuracy and complications. J Neurosurg 122:34–39PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ishikawa M, Ota Y, Yoshida N, Iino Y, Tanaka Y, Watanabe E (2015) Endonasal ultrasonography-assisted neuroendoscopic transsphenoidal surgery. Acta Neurochir 157:863–868PubMedCrossRef Ishikawa M, Ota Y, Yoshida N, Iino Y, Tanaka Y, Watanabe E (2015) Endonasal ultrasonography-assisted neuroendoscopic transsphenoidal surgery. Acta Neurochir 157:863–868PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Oertel JM, Schroeder HW, Gaab MR (2009) Endoscopic stomy of the septum pellucidum: indications, technique, and results. Neurosurgery 64:482–491, discussion 491-483PubMedCrossRef Oertel JM, Schroeder HW, Gaab MR (2009) Endoscopic stomy of the septum pellucidum: indications, technique, and results. Neurosurgery 64:482–491, discussion 491-483PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Rong F, Xiao SH, Liu J, Li YX, Mai HY, Lu YS (2011) A comparative research on the conventional transbronchial needle aspiration and endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration for the diagnosis of mediastinum lesions. Zhonghua Jie He He Hu Xi Za Zhi 34:120–122PubMed Rong F, Xiao SH, Liu J, Li YX, Mai HY, Lu YS (2011) A comparative research on the conventional transbronchial needle aspiration and endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration for the diagnosis of mediastinum lesions. Zhonghua Jie He He Hu Xi Za Zhi 34:120–122PubMed
6.
Zurück zum Zitat Vincent B, Huggins JT, Doelken P, Silvestri G (2006) Successful real-time endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration of a hilar lung mass obtained by traversing the pulmonary artery. J Thorac Oncol 1:362–364PubMedCrossRef Vincent B, Huggins JT, Doelken P, Silvestri G (2006) Successful real-time endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration of a hilar lung mass obtained by traversing the pulmonary artery. J Thorac Oncol 1:362–364PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yasufuku K, Chiyo M, Sekine Y, Chhajed PN, Shibuya K, Iizasa T, Fujisawa T (2004) Real-time endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration of mediastinal and hilar lymph nodes. Chest 126:122–128PubMedCrossRef Yasufuku K, Chiyo M, Sekine Y, Chhajed PN, Shibuya K, Iizasa T, Fujisawa T (2004) Real-time endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration of mediastinal and hilar lymph nodes. Chest 126:122–128PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Yasufuku K, Nakajima T, Fujiwara T, Chiyo M, Iyoda A, Yoshida S, Suzuki M, Sekine Y, Shibuya K, Yoshino I (2008) Role of endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration in the management of lung cancer. Gen Thorac Cardiovasc Surg 56:268–276PubMedCrossRef Yasufuku K, Nakajima T, Fujiwara T, Chiyo M, Iyoda A, Yoshida S, Suzuki M, Sekine Y, Shibuya K, Yoshino I (2008) Role of endobronchial ultrasound-guided transbronchial needle aspiration in the management of lung cancer. Gen Thorac Cardiovasc Surg 56:268–276PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Zhu T, Zhang X, Xu J, Tian J, Li H, Liu D, Chen R, Li Q, Bai C (2014) Endobronchial ultrasound guided-transbronchial needle aspiration vs. conventional transbronchial needle aspiration in the diagnosis of mediastinal masses: a meta-analysis. Mol Clin Oncol 2:151–155PubMedCentralPubMed Zhu T, Zhang X, Xu J, Tian J, Li H, Liu D, Chen R, Li Q, Bai C (2014) Endobronchial ultrasound guided-transbronchial needle aspiration vs. conventional transbronchial needle aspiration in the diagnosis of mediastinal masses: a meta-analysis. Mol Clin Oncol 2:151–155PubMedCentralPubMed
Metadaten
Titel
Application of endoscopic ultrasonography to intraventricular lesions
verfasst von
Hiroaki Motegi
Hiroyuki Kobayashi
Shunsuke Terasaka
Shigeru Yamaguchi
Yukitomo Ishi
Yasuhiro Ito
Kiyohiro Houkin
Publikationsdatum
01.01.2016
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 1/2016
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-015-2617-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2016

Acta Neurochirurgica 1/2016 Zur Ausgabe

How I Do it - Neurosurgical Techniques

Anterior temporal lobectomy

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.