Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 7/2016

02.12.2014 | Shoulder

Arthroscopic stabilisation of an acute acromioclavicular dislocation grade III in a patient with ectopic insertion of the pectoralis minor: technical considerations

verfasst von: Alvaro Minuesa-Asensio, Carmen Barrio-Asensio, Ignacio González-Gómez, Jorge Murillo-González

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 7/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The different approaches used in arthroscopic stabilisation of the acromioclavicular joint are well known. However, and despite a great incidence of ectopic pectoralis minor insertion, an alternative choice for the use of arthroscopic portal has not being sufficiently described. Here, we describe a case of acute acromioclavicular dislocation grade III. The arthroscopic stabilisation was achieved using the TightRope (Arthrex, Naples, USA) implant. Through this technique, the approach to the articular portion of the coracoid process can be made intra-articularly or from the subacromial space. We accessed intra-articularly, by opening the rotator interval to reach the coracoid process from the joint cavity. After opening the rotator interval, an ectopic insertion of the pectoralis minor was observed. The choice of approach of the coracoid process from the subacromial space would have complicated the intervention, making it necessary to sever the ectopic tendon to complete the technique, lengthening the surgical time and increasing the chance of complications. For this reason, the use of a standard posterior portal providing intra-articular arthroscopic access through the rotator interval is recommended since the aforementioned anatomical variation is not infrequent.
Level of evidence Therapeutic studies—investigating the results of treatment, Level V.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat De Beer JF, Roberts C (2010) Glenoid bone defects—open latarjet with congruent arc modification. Orthop Clin N Am 41(3):407–415CrossRef De Beer JF, Roberts C (2010) Glenoid bone defects—open latarjet with congruent arc modification. Orthop Clin N Am 41(3):407–415CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Homsi C, Rodrigues MB, Silva JJ, Stump X, Morvan G (2003) Anomalous insertion of the pectoralis minor muscle: ultrasound findings. J Radiol 84(9):1007–1011PubMed Homsi C, Rodrigues MB, Silva JJ, Stump X, Morvan G (2003) Anomalous insertion of the pectoralis minor muscle: ultrasound findings. J Radiol 84(9):1007–1011PubMed
3.
Zurück zum Zitat Le Double AF (1987) Traitè des variations du système musculaire de l'homme et de leur signification au point de vue de l'anthropologie zoologique. In: Libraire C. Rerinwald (ed). Schleicher Frères, Paris pp 252–255 Le Double AF (1987) Traitè des variations du système musculaire de l'homme et de leur signification au point de vue de l'anthropologie zoologique. In: Libraire C. Rerinwald (ed). Schleicher Frères, Paris pp 252–255
4.
Zurück zum Zitat Lee SJ, Ha DH, Lee SM (2010) Unusual variation of the rotator interval: insertional abnormality of the pectoralis minor tendon and absence of the coracohumeral ligament. Skelet Radiol 39(12):1205–1209CrossRef Lee SJ, Ha DH, Lee SM (2010) Unusual variation of the rotator interval: insertional abnormality of the pectoralis minor tendon and absence of the coracohumeral ligament. Skelet Radiol 39(12):1205–1209CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Samuel P, Blanchard JP (1984) Syndrome de la coiffe des rotateurs par anomalie d’insertion du petit pectoral [Rotator cuff syndrome caused by an anomaly of the insertion of the pectoralis minor]. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 70(5):401–404PubMed Samuel P, Blanchard JP (1984) Syndrome de la coiffe des rotateurs par anomalie d’insertion du petit pectoral [Rotator cuff syndrome caused by an anomaly of the insertion of the pectoralis minor]. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 70(5):401–404PubMed
7.
Zurück zum Zitat Tubbs RS, Oakes WJ, Salter EG (2005) Unusual attachment of the pectoralis minor muscle. Clin Anat 18(4):302–304CrossRefPubMed Tubbs RS, Oakes WJ, Salter EG (2005) Unusual attachment of the pectoralis minor muscle. Clin Anat 18(4):302–304CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Uzel AP, Bertino R, Caix P, Boileau P (2008) Bilateral variation of the pectoralis minor muscle discovered during practical dissection. Surg Radiol Anat 30(8):679–682CrossRefPubMed Uzel AP, Bertino R, Caix P, Boileau P (2008) Bilateral variation of the pectoralis minor muscle discovered during practical dissection. Surg Radiol Anat 30(8):679–682CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Weinstabl R, Hertz H, Firbas W (1986) Zusammenhang des ligamentum coracoglenoidale mit dem musculus pectoralis minor. Acta Anat 125:126–131CrossRefPubMed Weinstabl R, Hertz H, Firbas W (1986) Zusammenhang des ligamentum coracoglenoidale mit dem musculus pectoralis minor. Acta Anat 125:126–131CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Arthroscopic stabilisation of an acute acromioclavicular dislocation grade III in a patient with ectopic insertion of the pectoralis minor: technical considerations
verfasst von
Alvaro Minuesa-Asensio
Carmen Barrio-Asensio
Ignacio González-Gómez
Jorge Murillo-González
Publikationsdatum
02.12.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 7/2016
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-014-3463-x

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2016

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 7/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.