Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Nephrology 11/2012

01.11.2012 | Brief Report

Bartter syndrome and growth hormone deficiency: three cases

verfasst von: Mithat Buyukcelik, Mehmet Keskin, Beltinge Demircioglu Kilic, Yilmaz Kor, Ayse Balat

Erschienen in: Pediatric Nephrology | Ausgabe 11/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Bartter syndrome is a rare autosomal recessive disorder characterized by hypokalemia, salt loss, and metabolic alkalosis. Short stature is one of the clinical manifestations in these children. Although polyuria, polydipsia, hypokalemia, and salt loss may be responsible for growth retardation, the exact pathogenesis of short stature in Bartter syndrome is not known.

Case diagnosis and treatment

In this study, we present three children diagnosed as having Bartter syndrome with short stature and growth hormone (GH) deficiency. After recombinant human growth hormone therapy (rhGH), their growth velocities were improved.

Conclusions

These results indicate that GH deficiency may contribute to short stature in children with Bartter syndrome, and rhGH therapy would be an excellent adjunctive treatment for short children with this syndrome whose condition is resistant to conventional therapies in terms of growth.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shaer AJ (2001) Inherited primary renal tubular hypokalemic alkalosis: a review of Gitelman and Bartter syndromes. Am J Med Sci 322(6):316–332PubMedCrossRef Shaer AJ (2001) Inherited primary renal tubular hypokalemic alkalosis: a review of Gitelman and Bartter syndromes. Am J Med Sci 322(6):316–332PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kleta R, Bockenhauer D (2006) Bartter syndromes and other salt-losing tubulopathies. Nephron Physiol 104(2):73–80CrossRef Kleta R, Bockenhauer D (2006) Bartter syndromes and other salt-losing tubulopathies. Nephron Physiol 104(2):73–80CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ruvalcaba RH, Martinez FE (1992) Case report: familial growth hormone deficiency associated with Bartter's syndrome. Am J Med Sci 303(6):411–414PubMedCrossRef Ruvalcaba RH, Martinez FE (1992) Case report: familial growth hormone deficiency associated with Bartter's syndrome. Am J Med Sci 303(6):411–414PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Baer LA, Zoppi G (1992) Bartter’s syndrome with impairment of growth hormone secretion. Lancet 340:860CrossRef Baer LA, Zoppi G (1992) Bartter’s syndrome with impairment of growth hormone secretion. Lancet 340:860CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Konrad M, Vollmer M, Lemmink HH, van den Heuvel LP, Jeck N, Vargas-Poussou R, Lakings A, Ruf R, Deschênes G, Antignac C, Guay-Woodford L, Knoers NV, Seyberth HW, Feldmann D, Hildebrandt F (2000) Mutations in the chloride channel gene CLCNKB as a cause of classic Bartter syndrome. J Am Soc Nephrol 11(8):1449–1459PubMed Konrad M, Vollmer M, Lemmink HH, van den Heuvel LP, Jeck N, Vargas-Poussou R, Lakings A, Ruf R, Deschênes G, Antignac C, Guay-Woodford L, Knoers NV, Seyberth HW, Feldmann D, Hildebrandt F (2000) Mutations in the chloride channel gene CLCNKB as a cause of classic Bartter syndrome. J Am Soc Nephrol 11(8):1449–1459PubMed
7.
Zurück zum Zitat Simopoulos AP (1979) Growth characteristics in patients with Bartter's syndrome. Nephron 23(2–3):130–135PubMedCrossRef Simopoulos AP (1979) Growth characteristics in patients with Bartter's syndrome. Nephron 23(2–3):130–135PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Mackie FE, Hodson EM, Rolly LP, Knight JF (1996) Neonatal Bartter syndrome: use of indomethacin in the newborn period and prevention of growth failure. Pediatr Nephrol 10:756–758PubMedCrossRef Mackie FE, Hodson EM, Rolly LP, Knight JF (1996) Neonatal Bartter syndrome: use of indomethacin in the newborn period and prevention of growth failure. Pediatr Nephrol 10:756–758PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat James T, Holland NH, Preston D (1975) Bartter syndrome. Typical facies and normal plasma volume. Am J Dis Child 129(10):1205–1207PubMed James T, Holland NH, Preston D (1975) Bartter syndrome. Typical facies and normal plasma volume. Am J Dis Child 129(10):1205–1207PubMed
10.
Zurück zum Zitat Littlewood JM, Lee MR, Meadow SR (1978) Treatment of Bartter's syndrome in early childhood with prostaglandin synthetase inhibitors. Arch Dis Child 53(1):43–48PubMedCrossRef Littlewood JM, Lee MR, Meadow SR (1978) Treatment of Bartter's syndrome in early childhood with prostaglandin synthetase inhibitors. Arch Dis Child 53(1):43–48PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Gil-Peña H, Mejia N, Alvarez-Garcia O, Loredo V, Santos F (2010) Longitudinal growth in chronic hypokalemic disorders. Pediatr Nephrol 25(4):733–737PubMedCrossRef Gil-Peña H, Mejia N, Alvarez-Garcia O, Loredo V, Santos F (2010) Longitudinal growth in chronic hypokalemic disorders. Pediatr Nephrol 25(4):733–737PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Lefebvre J, Racadot A, Dequiedt P, Linquette M (1977) Exchangeable electrolytes, glycoregulation and growth hormone in one case of Bartter's syndrome (author's translation). Ann Endocrinol (Paris) 38(6):385–386 Lefebvre J, Racadot A, Dequiedt P, Linquette M (1977) Exchangeable electrolytes, glycoregulation and growth hormone in one case of Bartter's syndrome (author's translation). Ann Endocrinol (Paris) 38(6):385–386
13.
Zurück zum Zitat Requeira O, Rao J, Baliga R (1991) Response to growth hormone in a child with Bartter ’s syndrome. Pediatr Nephrol 5:671–672PubMedCrossRef Requeira O, Rao J, Baliga R (1991) Response to growth hormone in a child with Bartter ’s syndrome. Pediatr Nephrol 5:671–672PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Ko CW, Koo JH (1999) Recombinant human growth hormone and Gitelman’s syndrome. Am J Kidney Dis 33:778–781PubMedCrossRef Ko CW, Koo JH (1999) Recombinant human growth hormone and Gitelman’s syndrome. Am J Kidney Dis 33:778–781PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Itami N, Satake N, Yoshida M, Ohshika E, Koga Y (1992) Bartter ’s syndrome and growth hormone replacement. Lancet 340:1406–1407PubMedCrossRef Itami N, Satake N, Yoshida M, Ohshika E, Koga Y (1992) Bartter ’s syndrome and growth hormone replacement. Lancet 340:1406–1407PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Flyvbjerg A, Dørup I, Everts ME, Orskov H (1991) Evidence that potassium deficiency induces growth retardation through reduced circulating levels of growth hormone and insulin -like growth factor I. Metabolism 40:769–775PubMedCrossRef Flyvbjerg A, Dørup I, Everts ME, Orskov H (1991) Evidence that potassium deficiency induces growth retardation through reduced circulating levels of growth hormone and insulin -like growth factor I. Metabolism 40:769–775PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Dørup I, Flyvbjerg A (1993) Effects of IGF-I infusion on growth and muscle Na (+)-K+ pump concentration in K (+)-deficient rats. Am J Physiol 264:E810–E815PubMed Dørup I, Flyvbjerg A (1993) Effects of IGF-I infusion on growth and muscle Na (+)-K+ pump concentration in K (+)-deficient rats. Am J Physiol 264:E810–E815PubMed
18.
Zurück zum Zitat Hochberg Z, Amit T, Flyvbjerg A, Dørup I (1995) Growth hormone (GH) receptor and GH-binding protein deficiency in the growth failure of potassium-depleted rats. J Endocrinol 147:253–258PubMedCrossRef Hochberg Z, Amit T, Flyvbjerg A, Dørup I (1995) Growth hormone (GH) receptor and GH-binding protein deficiency in the growth failure of potassium-depleted rats. J Endocrinol 147:253–258PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hsu FW, Tsao T, Rabkin R (1997) The IGF-I axis in kidney and skeletal muscle of potassium deficient rats. Kidney Int 52:363–370PubMedCrossRef Hsu FW, Tsao T, Rabkin R (1997) The IGF-I axis in kidney and skeletal muscle of potassium deficient rats. Kidney Int 52:363–370PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Gil-Peña H, Garcia-Lopez E, Alvarez-Garcia O, Loredo V, Carbajo-Perez E, Ordoñez FA, Rodriguez-Suarez J, Santos F (2009) Alterations of growth plate and abnormal insulin-like growth factor I metabolism in growth-retarded hypokalemic rats: effect of growth hormone treatment. Am J Physiol Renal Physiol 297:F639–F645PubMedCrossRef Gil-Peña H, Garcia-Lopez E, Alvarez-Garcia O, Loredo V, Carbajo-Perez E, Ordoñez FA, Rodriguez-Suarez J, Santos F (2009) Alterations of growth plate and abnormal insulin-like growth factor I metabolism in growth-retarded hypokalemic rats: effect of growth hormone treatment. Am J Physiol Renal Physiol 297:F639–F645PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Bartter syndrome and growth hormone deficiency: three cases
verfasst von
Mithat Buyukcelik
Mehmet Keskin
Beltinge Demircioglu Kilic
Yilmaz Kor
Ayse Balat
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Nephrology / Ausgabe 11/2012
Print ISSN: 0931-041X
Elektronische ISSN: 1432-198X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00467-012-2212-y

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2012

Pediatric Nephrology 11/2012 Zur Ausgabe

Kinder mit anhaltender Sinusitis profitieren häufig von Antibiotika

30.04.2024 Rhinitis und Sinusitis Nachrichten

Persistieren Sinusitisbeschwerden bei Kindern länger als zehn Tage, ist eine Antibiotikatherapie häufig gut wirksam: Ein Therapieversagen ist damit zu über 40% seltener zu beobachten als unter Placebo.

Neuer Typ-1-Diabetes bei Kindern am Wochenende eher übersehen

23.04.2024 Typ-1-Diabetes Nachrichten

Wenn Kinder an Werktagen zum Arzt gehen, werden neu auftretender Typ-1-Diabetes und diabetische Ketoazidosen häufiger erkannt als bei Arztbesuchen an Wochenenden oder Feiertagen.

Neue Studienergebnisse zur Myopiekontrolle mit Atropin

22.04.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Augentropfen mit niedrig dosiertem Atropin können helfen, das Fortschreiten einer Kurzsichtigkeit bei Kindern zumindest zu verlangsamen, wie die Ergebnisse einer aktuellen Studie mit verschiedenen Dosierungen zeigen.

Spinale Muskelatrophie: Neugeborenen-Screening lohnt sich

18.04.2024 Spinale Muskelatrophien Nachrichten

Seit 2021 ist die Untersuchung auf spinale Muskelatrophie Teil des Neugeborenen-Screenings in Deutschland. Eine Studie liefert weitere Evidenz für den Nutzen der Maßnahme.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.