Skip to main content
Erschienen in: Journal of General Internal Medicine 9/2017

06.07.2017 | Capsule Commentary

Capsule Commentary on Cully et al., Delivery of Brief Cognitive Behavioral Therapy for Medically Ill Patients in Primary Care: a Pragmatic Randomized Clinical Trial

verfasst von: Mark D. Schwartz, MD

Erschienen in: Journal of General Internal Medicine | Ausgabe 9/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

This hybrid effectiveness-implementation trial by Cully et al. tested the impact of brief cognitive behavioral therapy (bCBT), delivered by mental health providers in primary care, on depression, anxiety, and quality of life for veterans with heart failure and/or chronic obstructive pulmonary disease (COPD).1 An average of 3.9 weekly bCBT sessions were conducted by 19 mental health providers with 180 patients. Compared to 122 control group patients, the intervention group had improved symptoms of depression and anxiety at 4 months (50% had a successful treatment response vs. 32.8% of control group), with effects maintained at 8 and 12 months. The number needed to treat at 4 months for anxiety was 6.3 and for depression was 6.1. Health-related quality of life (QoL) improved for bCBT participants with COPD (not for those with heart failure), but this was not maintained at 12 months. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cully JA, Stanley MA, Petersen NJ, Hundt NE, Kauth MR, Naik AD, Sorocco K, Sansgiry S, Zeno D., Kunik ME. Delivery of brief cognitive behavioral therapy for medically ill patients in primary care: a pragmatic randomized clinical trial. J Gen Intern Med. doi: 10.1007/s11606-017-4101-3. Cully JA, Stanley MA, Petersen NJ, Hundt NE, Kauth MR, Naik AD, Sorocco K, Sansgiry S, Zeno D., Kunik ME. Delivery of brief cognitive behavioral therapy for medically ill patients in primary care: a pragmatic randomized clinical trial. J Gen Intern Med. doi: 10.​1007/​s11606-017-4101-3.
2.
Zurück zum Zitat DeJean D, Giacomini M, Vanstone M, Brundisini F. Patient experiences of depression and anxiety with chronic disease: a systematic review and qualitative meta-synthesis. Ont Health Technol Assess Ser. 2013;13(16):1–33. DeJean D, Giacomini M, Vanstone M, Brundisini F. Patient experiences of depression and anxiety with chronic disease: a systematic review and qualitative meta-synthesis. Ont Health Technol Assess Ser. 2013;13(16):1–33.
3.
Zurück zum Zitat Mohr DC, Ho J, Duffecy J, et al. Perceived barriers to psychological treatments and their relationship to depression. J Clin Psychol. 2010;66(4):394–409.PubMedPubMedCentral Mohr DC, Ho J, Duffecy J, et al. Perceived barriers to psychological treatments and their relationship to depression. J Clin Psychol. 2010;66(4):394–409.PubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Andersson G, Cuijpers P, Carlbring P, Riper H, and Hedman E. Guided Internet-based vs. face-to-face cognitive behavior therapy for psychiatric and somatic disorders: A systematic review and meta-analysis. World Psych 2014;13:288–295.CrossRef Andersson G, Cuijpers P, Carlbring P, Riper H, and Hedman E. Guided Internet-based vs. face-to-face cognitive behavior therapy for psychiatric and somatic disorders: A systematic review and meta-analysis. World Psych 2014;13:288–295.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Arnberg FK, Linton SJ, Hultcrantz M, Heintz E, Jonsson U. Internet-delivered psychological treatments for mood and anxiety disorders: a systematic review of their efficacy, safety, and cost-effectiveness. PLoS One. 2014;9(5):e98118.CrossRefPubMedPubMedCentral Arnberg FK, Linton SJ, Hultcrantz M, Heintz E, Jonsson U. Internet-delivered psychological treatments for mood and anxiety disorders: a systematic review of their efficacy, safety, and cost-effectiveness. PLoS One. 2014;9(5):e98118.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Capsule Commentary on Cully et al., Delivery of Brief Cognitive Behavioral Therapy for Medically Ill Patients in Primary Care: a Pragmatic Randomized Clinical Trial
verfasst von
Mark D. Schwartz, MD
Publikationsdatum
06.07.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of General Internal Medicine / Ausgabe 9/2017
Print ISSN: 0884-8734
Elektronische ISSN: 1525-1497
DOI
https://doi.org/10.1007/s11606-017-4120-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2017

Journal of General Internal Medicine 9/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.