Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 9/2016

29.06.2016 | Review

Clinical prediction rules in Staphylococcus aureus bacteremia demonstrate the usefulness of reporting likelihood ratios in infectious diseases

verfasst von: A. D. Bai, A. Showler, L. Burry, M. Steinberg, G. A. Tomlinson, C. M. Bell, A. M. Morris

Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases | Ausgabe 9/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Infectious diseases specialists often use diagnostic tests to assess the probability of a disease based on knowledge of the diagnostic properties. It has become standard for published studies on diagnostic tests to report sensitivity, specificity and predictive values. Likelihood ratios are often omitted. We compared published clinical prediction rules in Staphylococcus aureus bacteremia to illustrate the importance of likelihood ratios. We performed a narrative review comparing published clinical prediction rules used for excluding endocarditis in S. aureus bacteremia. Of nine published clinical prediction rules, only three studies reported likelihood ratios. Many studies concluded that the clinical prediction rule could safely exclude endocarditis based on high sensitivity and high negative predictive value. Of the studies with similar high sensitivity and high negative predictive value, calculated negative likelihood ratios were able to differentiate and identify the best clinical prediction rule for excluding endocarditis. Compared to sensitivity, specificity and predictive values, likelihood ratios can be more directly used to interpret diagnostic test results to assist in ruling in or ruling out a disease. Therefore, a new standard should be set to include likelihood ratios in reporting of diagnostic tests in infectious diseases research.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Sackett DL, Haynes RB, Tugwell P (1985) Clinical epidemiology: a basic science for clinical medicine, 1st edn. Little, Brown and Company, Boston Sackett DL, Haynes RB, Tugwell P (1985) Clinical epidemiology: a basic science for clinical medicine, 1st edn. Little, Brown and Company, Boston
2.
Zurück zum Zitat Bossuyt PM, Reitsma JB, Bruns DE et al (2003) The STARD statement for reporting studies of diagnostic accuracy: explanation and elaboration. Ann Intern Med 138(1):W1–12CrossRefPubMed Bossuyt PM, Reitsma JB, Bruns DE et al (2003) The STARD statement for reporting studies of diagnostic accuracy: explanation and elaboration. Ann Intern Med 138(1):W1–12CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Fowler VG Jr, Li J, Corey GR et al (1997) Role of echocardiography in evaluation of patients with Staphylococcus aureus bacteremia: experience in 103 patients. J Am Coll Cardiol 30:1072–1078CrossRefPubMed Fowler VG Jr, Li J, Corey GR et al (1997) Role of echocardiography in evaluation of patients with Staphylococcus aureus bacteremia: experience in 103 patients. J Am Coll Cardiol 30:1072–1078CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Incani A, Hair C, Purnell P et al (2013) Staphylococcus aureus bacteraemia: evaluation of the role of transoesophageal echocardiography in identifying clinically unsuspected endocarditis. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 32:1003–1008CrossRefPubMed Incani A, Hair C, Purnell P et al (2013) Staphylococcus aureus bacteraemia: evaluation of the role of transoesophageal echocardiography in identifying clinically unsuspected endocarditis. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 32:1003–1008CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Joseph JP, Meddows TR, Webster DP et al (2013) Prioritizing echocardiography in Staphylococcus aureus bacteraemia. J Antimicrob Chemother 68:444–449CrossRefPubMed Joseph JP, Meddows TR, Webster DP et al (2013) Prioritizing echocardiography in Staphylococcus aureus bacteraemia. J Antimicrob Chemother 68:444–449CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kaasch AJ, Fowler VG Jr, Rieg S et al (2011) Use of a simple criteria set for guiding echocardiography in nosocomial Staphylococcus aureus bacteremia. Clin Infect Dis 53:1–9CrossRefPubMedPubMedCentral Kaasch AJ, Fowler VG Jr, Rieg S et al (2011) Use of a simple criteria set for guiding echocardiography in nosocomial Staphylococcus aureus bacteremia. Clin Infect Dis 53:1–9CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Khatib R, Sharma M (2013) Echocardiography is dispensable in uncomplicated Staphylococcus aureus bacteremia. Medicine (Baltimore) 92:182–188CrossRef Khatib R, Sharma M (2013) Echocardiography is dispensable in uncomplicated Staphylococcus aureus bacteremia. Medicine (Baltimore) 92:182–188CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Palraj BR, Baddour LM, Hess EP et al (2015) Predicting risk of endocarditis using a clinical tool (PREDICT): scoring system to guide use of echocardiography in the management of staphylococcus aureus bacteremia. Clin Infect Dis 61:18–28CrossRefPubMedPubMedCentral Palraj BR, Baddour LM, Hess EP et al (2015) Predicting risk of endocarditis using a clinical tool (PREDICT): scoring system to guide use of echocardiography in the management of staphylococcus aureus bacteremia. Clin Infect Dis 61:18–28CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Rasmussen RV, Host U, Arpi M et al (2011) Prevalence of infective endocarditis in patients with Staphylococcus aureus bacteraemia: the value of screening with echocardiography. Eur J Echocardiogr 12:414–420CrossRefPubMedPubMedCentral Rasmussen RV, Host U, Arpi M et al (2011) Prevalence of infective endocarditis in patients with Staphylococcus aureus bacteraemia: the value of screening with echocardiography. Eur J Echocardiogr 12:414–420CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Showler A, Burry L, Bai AD et al (2015) Use of transthoracic echocardiography in the management of low-risk staphylococcus aureus bacteremia: results from a retrospective multicenter cohort study. JACC Cardiovasc Imaging 8:924–931CrossRefPubMed Showler A, Burry L, Bai AD et al (2015) Use of transthoracic echocardiography in the management of low-risk staphylococcus aureus bacteremia: results from a retrospective multicenter cohort study. JACC Cardiovasc Imaging 8:924–931CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Van Hal SJ, Mathur G, Kelly J et al (2005) The role of transthoracic echocardiography in excluding left sided infective endocarditis in Staphylococcus aureus bacteraemia. J Infect 51:218–221CrossRefPubMed Van Hal SJ, Mathur G, Kelly J et al (2005) The role of transthoracic echocardiography in excluding left sided infective endocarditis in Staphylococcus aureus bacteraemia. J Infect 51:218–221CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Wilson EB (1927) Probable inference, the law of succession, and statistical inference. J Am Stat Assoc 22:209–212CrossRef Wilson EB (1927) Probable inference, the law of succession, and statistical inference. J Am Stat Assoc 22:209–212CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Simel DL, Samsa GP, Matchar DB (1991) Likelihood ratios with confidence: sample size estimation for diagnostic test studies. J Clin Epidemiol 44:763–770CrossRefPubMed Simel DL, Samsa GP, Matchar DB (1991) Likelihood ratios with confidence: sample size estimation for diagnostic test studies. J Clin Epidemiol 44:763–770CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Bossuyt PM, Reitsma JB, Bruns DE et al (2015) STARD 2015: an updated list of essential items for reporting diagnostic accuracy studies. BMJ 351:h5527CrossRefPubMedPubMedCentral Bossuyt PM, Reitsma JB, Bruns DE et al (2015) STARD 2015: an updated list of essential items for reporting diagnostic accuracy studies. BMJ 351:h5527CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Clinical prediction rules in Staphylococcus aureus bacteremia demonstrate the usefulness of reporting likelihood ratios in infectious diseases
verfasst von
A. D. Bai
A. Showler
L. Burry
M. Steinberg
G. A. Tomlinson
C. M. Bell
A. M. Morris
Publikationsdatum
29.06.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases / Ausgabe 9/2016
Print ISSN: 0934-9723
Elektronische ISSN: 1435-4373
DOI
https://doi.org/10.1007/s10096-016-2711-z

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2016

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 9/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.