Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 7/2017

13.02.2017 | Short Communication

College inflammatory bowel disease (C-IBD) day: a targeted approach to shared decision-making in college age students with IBD—a 2-year pilot project

verfasst von: Kofi Clarke, Mohammad Bilal, Heitham Abdul-Baki, Paul Lebovitz, Sandra El-Hachem

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 7/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Adherence to treatment is a key therapeutic goal in chronic disorders including diabetes, inflammatory bowel disease (IBD), and hypertension. Non-adherence has been associated with increased health care costs. Previous studies have evaluated adherence to treatment in inflammatory bowel disease, as well as predictors of non-adherence. Higher belief of necessity for medications and membership of IBD patient organizations have been associated with higher medication adherence.

Aim

This study aimed to identify patient reported factors that influence understanding of IBD in college age patients with IBD.

Methods

We conducted questionnaire based survey among a group of college age patients with IBD who attended a structured program. The program consisted of a clinical appointment with an IBD physician, lecture by an IBD physician, followed by interactive segment between patients. Educational material was available for patients to review. In addition, opportunity was given to patients to share their story and ask questions in a safe environment.

Results

A total of 26 patients participated in the two C-IBD sessions over a 2-year period. Twenty-three were enrolled in college, 1 was a recent graduate, and 2 were of college age but not enrolled. All patients thought the program was beneficial, 96% rated the overall experience as “awesome” or “very good.” Seventy-six percent of patients reported sharing their story as the most beneficial. Only 19% found the physician lecture beneficial.

Conclusion

A targeted approach to a vulnerable population with IBD is an additional useful tool in improving understanding of IBD. This may lead to improved compliance with management plans.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dignass A, Van Assche G, Lindsay JO et al (2010) European Crohn's and Colitis Organisation (ECCO). The second European evidence-based consensus on the diagnosis and management of Crohn’s disease: current management. J Crohns Colitis. 4(1):28–62CrossRefPubMed Dignass A, Van Assche G, Lindsay JO et al (2010) European Crohn's and Colitis Organisation (ECCO). The second European evidence-based consensus on the diagnosis and management of Crohn’s disease: current management. J Crohns Colitis. 4(1):28–62CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Mowat C, Cole A, Windsor A et al (2011) IBD section of the British Society of Gastroenterology. Guidelines for the management of inflammatory bowel disease in adults. Gut 60(5):571–607CrossRefPubMed Mowat C, Cole A, Windsor A et al (2011) IBD section of the British Society of Gastroenterology. Guidelines for the management of inflammatory bowel disease in adults. Gut 60(5):571–607CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Travis SP, Stange EF, Lémann M et al (2008) European Crohn’s and colitis organisation (ECCO). European evidence-based consensus on the management of ulcerative colitis: current management. J Crohns Colitis 2(1):24–62CrossRefPubMed Travis SP, Stange EF, Lémann M et al (2008) European Crohn’s and colitis organisation (ECCO). European evidence-based consensus on the management of ulcerative colitis: current management. J Crohns Colitis 2(1):24–62CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kane S, Huo D, Aikens J et al (2003) Medication nonadherence and the outcomes of patients with quiescent ulcerative colitis. Am J Med 114(1):39–43CrossRefPubMed Kane S, Huo D, Aikens J et al (2003) Medication nonadherence and the outcomes of patients with quiescent ulcerative colitis. Am J Med 114(1):39–43CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Kane S, Shaya F (2008) Medication non-adherence is associated with increased medical health care costs. Dig Dis Sci 53(4):1020–1024CrossRefPubMed Kane S, Shaya F (2008) Medication non-adherence is associated with increased medical health care costs. Dig Dis Sci 53(4):1020–1024CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Jackson CA, Clatworthy J, Robinson A et al (2010) Factors associated with non-adherence to oral medication for inflammatory bowel disease: a systematic review. Am J Gastroenterol 105(3):525–539CrossRefPubMed Jackson CA, Clatworthy J, Robinson A et al (2010) Factors associated with non-adherence to oral medication for inflammatory bowel disease: a systematic review. Am J Gastroenterol 105(3):525–539CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Lopez A, Billioud V, Peyrin-Biroulet C et al (2013) Adherence to anti-TNF therapy in inflammatory bowel diseases: a systematic review. Inflamm Bowel Dis 19(7):1528–1533CrossRefPubMed Lopez A, Billioud V, Peyrin-Biroulet C et al (2013) Adherence to anti-TNF therapy in inflammatory bowel diseases: a systematic review. Inflamm Bowel Dis 19(7):1528–1533CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Goodhand JR, Kamperidis N, Sirwan B et al (2013) Factors associated with thiopurine non-adherence in patients with inflammatory bowel disease. Aliment Pharmacol Ther 38(9):1097–1108CrossRefPubMed Goodhand JR, Kamperidis N, Sirwan B et al (2013) Factors associated with thiopurine non-adherence in patients with inflammatory bowel disease. Aliment Pharmacol Ther 38(9):1097–1108CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hawthorne AB, Rubin G, Ghosh S (2008) Review article: medication non-adherence in ulcerative colitis—strategies to improve adherence with mesalazine and other maintenance therapies. Aliment Pharmacol Ther 27(12):1157–1166CrossRefPubMed Hawthorne AB, Rubin G, Ghosh S (2008) Review article: medication non-adherence in ulcerative colitis—strategies to improve adherence with mesalazine and other maintenance therapies. Aliment Pharmacol Ther 27(12):1157–1166CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Spekhorst LM, Hummel TZ, Benninga MA et al (2016) Adherence to oral maintenance treatment in adolescents with inflammatory bowel disease. J Pediatr Gastroenterol Nutr 62(2):264–270CrossRefPubMed Spekhorst LM, Hummel TZ, Benninga MA et al (2016) Adherence to oral maintenance treatment in adolescents with inflammatory bowel disease. J Pediatr Gastroenterol Nutr 62(2):264–270CrossRefPubMed
11.
12.
Zurück zum Zitat Wodka EL, Barakat LP (2007) An exploratory study of the relationship of family support and coping with adjustment: implications for college students with a chronic illness. J Adolesc 30(3):365–376CrossRefPubMed Wodka EL, Barakat LP (2007) An exploratory study of the relationship of family support and coping with adjustment: implications for college students with a chronic illness. J Adolesc 30(3):365–376CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Lavigne JV, Faier-Routman J (1992) Psychological adjustment to pediatric physical disorders: a meta-analytic review. J Pediatr Psychol 17(2):133–157CrossRefPubMed Lavigne JV, Faier-Routman J (1992) Psychological adjustment to pediatric physical disorders: a meta-analytic review. J Pediatr Psychol 17(2):133–157CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Sewitch MJ, Abrahamowicz M, Bitton A et al (2001) Psychological distress, social support, and disease activity in patients with inflammatory bowel disease. Am J Gastroenterol 96(5):1470–1479CrossRefPubMed Sewitch MJ, Abrahamowicz M, Bitton A et al (2001) Psychological distress, social support, and disease activity in patients with inflammatory bowel disease. Am J Gastroenterol 96(5):1470–1479CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Schwenk HT, Lightdale JR, Arnold JH et al (2014) Coping with college and inflammatory bowel disease: implications for clinical guidance and support. Inflamm Bowel Dis 20(9):1618–1627CrossRefPubMed Schwenk HT, Lightdale JR, Arnold JH et al (2014) Coping with college and inflammatory bowel disease: implications for clinical guidance and support. Inflamm Bowel Dis 20(9):1618–1627CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Gray WN, Resmini AR, Baker KD et al (2015) Concerns, barriers, and recommendations to improve transition from pediatric to adult IBD care: perspectives of patients, parents, and health professionals. Inflamm Bowel Dis 21(7):1641–1651CrossRefPubMed Gray WN, Resmini AR, Baker KD et al (2015) Concerns, barriers, and recommendations to improve transition from pediatric to adult IBD care: perspectives of patients, parents, and health professionals. Inflamm Bowel Dis 21(7):1641–1651CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Coenen S, Weyts E, Ballet V et al (2016) Identifying predictors of low adherence in patients with inflammatory bowel disease. Eur J Gastroenterol Hepatol 28(5):503–507CrossRefPubMed Coenen S, Weyts E, Ballet V et al (2016) Identifying predictors of low adherence in patients with inflammatory bowel disease. Eur J Gastroenterol Hepatol 28(5):503–507CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Tae CH, Jung SA, Moon HS et al (2016) Importance of patients’ knowledge of their prescribed medication in improving treatment adherence in inflammatory bowel disease. J Clin Gastroenterol 50(2):157–162CrossRefPubMed Tae CH, Jung SA, Moon HS et al (2016) Importance of patients’ knowledge of their prescribed medication in improving treatment adherence in inflammatory bowel disease. J Clin Gastroenterol 50(2):157–162CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Zelante A, De Giorgi A, Borgoni R et al (2014) Adherence to medical treatment in inflammatory bowel disease patients. Minerva Gastroenterol Dietol 60(4):269–274PubMed Zelante A, De Giorgi A, Borgoni R et al (2014) Adherence to medical treatment in inflammatory bowel disease patients. Minerva Gastroenterol Dietol 60(4):269–274PubMed
20.
Zurück zum Zitat Selinger CP, Eaden J, Jones DB et al (2013) Modifiable factors associated with nonadherence to maintenance medication for inflammatory bowel disease. Inflamm Bowel Dis 19(10):2199–2206CrossRefPubMed Selinger CP, Eaden J, Jones DB et al (2013) Modifiable factors associated with nonadherence to maintenance medication for inflammatory bowel disease. Inflamm Bowel Dis 19(10):2199–2206CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
College inflammatory bowel disease (C-IBD) day: a targeted approach to shared decision-making in college age students with IBD—a 2-year pilot project
verfasst von
Kofi Clarke
Mohammad Bilal
Heitham Abdul-Baki
Paul Lebovitz
Sandra El-Hachem
Publikationsdatum
13.02.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 7/2017
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-017-2763-2

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2017

International Journal of Colorectal Disease 7/2017 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.