Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 3/2010

01.03.2010 | Animal Research

Combination of Bypassing Stomach and Vagus Dissection in High-Fat Diet-Induced Obese Rats—A Long-Term Investigation

verfasst von: Yong Wang, Jingang Liu

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Gastric bypass is the most popular technique in obesity therapy. We hypothesize that bypass surgery can help to control the body weight in morbid obesity, and this effect can be enhanced by vagus dissection.

Methods

Thirty-six Wistar rats were used in this investigation. They were randomly allocated into six groups. Rats in the gastric bypass group (GB1 and GB2) and the bypass with vagus dissection group (VD1 and VD2) received surgery. Rats in the control group (CO1 and CO2) received sham operation. Twenty days later, rats in the CO1, GB1, and VD1 groups were killed and data on body weights, food intakes, fasting glucose, plasma ghrelin and leptin levels, and GHS-R1a and leptin receptor protein expression in the hypothalamus were collected and summarized. One hundred days later, rats in the CO2, GB2, and VD2 groups were also killed and the same experiments were repeated.

Results

Body weights of rats were 258 ± 4.2 and 232 ± 2.4 g in the GB1 and VD1 groups, respectively, much lower than the CO1 group (303 ± 6.9 g). Body weights of rats were 316 ± 12.3 and 315 ± 10.3 g in the GB2 and VD2 groups, respectively, much lower than the CO2 group. Food intake in the VD1 group was lower than in the GB1 group, while there were no statistical differences between the VD2 and GB2 groups. Fasting glucose in the GB1 and GB2 groups was much lower than the CO1 and CO2 groups. Plasma ghrelin concentrations were much lower in the GB1 and VD1 groups compared to the CO1 group. One hundred days after surgery, the ghrelin concentrations in the GB2 and VD2 groups were also much lower than the CO2 group. Leptin concentrations decreased significantly with weight loss after bypass surgery. GHS-R1a protein expression in the hypothalamus was much lower in the GB1 and VD1 groups compared to the CO1 group. GHS-R1a protein expressions in the GB2 and VD2 groups were lower than the CO2 group. There were no statistical differences in leptin receptor expression in the hypothalamus (not shown).

Conclusion

Vagus nerve dissection is effective on body weight control in the early stage, but not in the long term. The hypothalamus is important in weight control by modulating ghrelin and leptin expressions. Bypass surgery can modulate the expression of ghrelin and its receptor. Leptin is also modulated by bypass surgery.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Guijarro A, Kirchner H, Meguid MM. Catabolic effects of gastric bypass in a diet-induced obese rat model. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006;9:423–35.CrossRefPubMed Guijarro A, Kirchner H, Meguid MM. Catabolic effects of gastric bypass in a diet-induced obese rat model. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006;9:423–35.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Klein S, Fontana L, Young VL, et al. Absence of an effect of liposuction on insulin action and risk factors for coronary heart disease. N Engl J Med. 2004;350:2549–57.CrossRefPubMed Klein S, Fontana L, Young VL, et al. Absence of an effect of liposuction on insulin action and risk factors for coronary heart disease. N Engl J Med. 2004;350:2549–57.CrossRefPubMed
5.
6.
Zurück zum Zitat Flegal KM, Carroll MD, Ogden CL, et al. Prevalence and trends in obesity among US adults, 1999–2000. JAMA. 2002;288:1723–7.CrossRefPubMed Flegal KM, Carroll MD, Ogden CL, et al. Prevalence and trends in obesity among US adults, 1999–2000. JAMA. 2002;288:1723–7.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Pinkney JH, Sjostrom CD, Gale EA. Should surgeons treat diabetes in severely obese people? Lancet. 2001;357:1357–9.CrossRefPubMed Pinkney JH, Sjostrom CD, Gale EA. Should surgeons treat diabetes in severely obese people? Lancet. 2001;357:1357–9.CrossRefPubMed
9.
10.
Zurück zum Zitat Asakawa A, Inui A, Kaga T, et al. Ghrelin is an appetite-stimulatory signal from stomach with structural resemblance to motilin. Gastroenterology. 2001;120:337–45.CrossRefPubMed Asakawa A, Inui A, Kaga T, et al. Ghrelin is an appetite-stimulatory signal from stomach with structural resemblance to motilin. Gastroenterology. 2001;120:337–45.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Fukuda H, Mizuta Y, Isomoto H, et al. Ghrelin enhances gastric motility through direct stimulation of intrinsic neural pathways and capsaicin-sensitive afferent neurones in rats. Scand J Gastroenterol. 2004;39:1209–14.CrossRefPubMed Fukuda H, Mizuta Y, Isomoto H, et al. Ghrelin enhances gastric motility through direct stimulation of intrinsic neural pathways and capsaicin-sensitive afferent neurones in rats. Scand J Gastroenterol. 2004;39:1209–14.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Garcia VF, DeMaria EJ. Adolescent bariatric surgery: treatment delayed, treatment denied, a crisis invited. Obes Surg. 2006;16:1–4.CrossRefPubMed Garcia VF, DeMaria EJ. Adolescent bariatric surgery: treatment delayed, treatment denied, a crisis invited. Obes Surg. 2006;16:1–4.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Inge TH, Xanthakos SA, Zeller MH. Bariatric surgery for pediatric extreme obesity: now or later? Int J Obes (Lond). 2007;31:1–14.CrossRef Inge TH, Xanthakos SA, Zeller MH. Bariatric surgery for pediatric extreme obesity: now or later? Int J Obes (Lond). 2007;31:1–14.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Cummings DE, Weigle DS, Frayo RS, et al. Plasma ghrelin levels after diet-induced weight loss or gastric bypass surgery. N Engl J Med. 2002;346:1623–30.CrossRefPubMed Cummings DE, Weigle DS, Frayo RS, et al. Plasma ghrelin levels after diet-induced weight loss or gastric bypass surgery. N Engl J Med. 2002;346:1623–30.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Zhang JV, Ren PG, Avsian-Kretchmer O, et al. Obestatin, a peptide encoded by the ghrelin gene, opposes ghrelin's effects on food intake. Science. 2005;310:996–9.CrossRefPubMed Zhang JV, Ren PG, Avsian-Kretchmer O, et al. Obestatin, a peptide encoded by the ghrelin gene, opposes ghrelin's effects on food intake. Science. 2005;310:996–9.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Nogueiras R, Tschop M. Biomedicine. Separation of conjoined hormones yields appetite rivals. Science. 2005;310:985–6.CrossRefPubMed Nogueiras R, Tschop M. Biomedicine. Separation of conjoined hormones yields appetite rivals. Science. 2005;310:985–6.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Bonatto SJ, Folador A, Aikawa J, et al. Lifelong exposure to dietary fish oil alters macrophage responses in Walker 256 tumor-bearing rats. Cell Immunol. 2004;231:56–62.CrossRefPubMed Bonatto SJ, Folador A, Aikawa J, et al. Lifelong exposure to dietary fish oil alters macrophage responses in Walker 256 tumor-bearing rats. Cell Immunol. 2004;231:56–62.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Sobocki J, Fourtanier G, Estany J, et al. Does vagal nerve stimulation affect body composition and metabolism? Experimental study of a new potential technique in bariatric surgery. Surgery. 2006;139:209–16.CrossRefPubMed Sobocki J, Fourtanier G, Estany J, et al. Does vagal nerve stimulation affect body composition and metabolism? Experimental study of a new potential technique in bariatric surgery. Surgery. 2006;139:209–16.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Berthoud HR. Vagal and hormonal gut–brain communication: from satiation to satisfaction. Neurogastroenterol Motil. 2008;20(Suppl 1):64–72.CrossRefPubMed Berthoud HR. Vagal and hormonal gut–brain communication: from satiation to satisfaction. Neurogastroenterol Motil. 2008;20(Suppl 1):64–72.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Grill HJ, Kaplan JM. The neuroanatomical axis for control of energy balance. Front Neuroendocrinol. 2002;23:2–40.CrossRefPubMed Grill HJ, Kaplan JM. The neuroanatomical axis for control of energy balance. Front Neuroendocrinol. 2002;23:2–40.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Middleton FA, Ramos EJ, Xu Y, et al. Application of genomic technologies: DNA microarrays and metabolic profiling of obesity in the hypothalamus and in subcutaneous fat. Nutrition. 2004;20:14–25.CrossRefPubMed Middleton FA, Ramos EJ, Xu Y, et al. Application of genomic technologies: DNA microarrays and metabolic profiling of obesity in the hypothalamus and in subcutaneous fat. Nutrition. 2004;20:14–25.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Romanova IV, Ramos EJ, Xu Y, et al. Neurobiologic changes in the hypothalamus associated with weight loss after gastric bypass. J Am Coll Surg. 2004;199:887–95.CrossRefPubMed Romanova IV, Ramos EJ, Xu Y, et al. Neurobiologic changes in the hypothalamus associated with weight loss after gastric bypass. J Am Coll Surg. 2004;199:887–95.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Kojima M, Hosoda H, Date Y, et al. Ghrelin is a growth-hormone-releasing acylated peptide from stomach. Nature. 1999;402:656–60.CrossRefPubMed Kojima M, Hosoda H, Date Y, et al. Ghrelin is a growth-hormone-releasing acylated peptide from stomach. Nature. 1999;402:656–60.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Flier JS. Neuroscience. Regulating energy balance: the substrate strikes back. Science. 2006;312:861–4.CrossRefPubMed Flier JS. Neuroscience. Regulating energy balance: the substrate strikes back. Science. 2006;312:861–4.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Combination of Bypassing Stomach and Vagus Dissection in High-Fat Diet-Induced Obese Rats—A Long-Term Investigation
verfasst von
Yong Wang
Jingang Liu
Publikationsdatum
01.03.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2010
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-009-9862-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2010

Obesity Surgery 3/2010 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.