Skip to main content
Erschienen in: AIDS and Behavior 6/2017

24.06.2016 | Brief Report

Come as You Are: Improving Care Engagement and Viral Load Suppression Among HIV Care Coordination Clients with Lower Mental Health Functioning, Unstable Housing, and Hard Drug Use

verfasst von: Mary K. Irvine, Stephanie A. Chamberlin, Rebekkah S. Robbins, Sarah G. Kulkarni, McKaylee M. Robertson, Denis Nash

Erschienen in: AIDS and Behavior | Ausgabe 6/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Lower mental health functioning, unstable housing, and drug use can complicate HIV clinical management. Merging programmatic and surveillance data, we examined characteristics and outcomes for HIV Care Coordination clients enrolled between December 2009 and March 2013. For clients diagnosed over 12 months before enrollment, we calculated post- versus pre-enrollment relative risks for short-term (12-month) care engagement and viral suppression. Both outcomes significantly improved in all subgroups, including those with lower mental health functioning, unstable housing, or hard drug use. Analyses further stratified within barrier-affected groups showed a tendency toward greater improvement when that barrier was reduced during the follow-up year.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aidala AA, Lee G, Abramson DM, Messeri P, Siegler A. Housing need, housing assistance, and connection to HIV medical care. AIDS Behav. 2007;11(Suppl 6):101–15.CrossRefPubMed Aidala AA, Lee G, Abramson DM, Messeri P, Siegler A. Housing need, housing assistance, and connection to HIV medical care. AIDS Behav. 2007;11(Suppl 6):101–15.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Celentano DD, Lucas G. Optimizing treatment outcomes in HIV-infected patients with substance abuse issues. Clin Infect Dis. 2007;45(Suppl 4):S318–23.CrossRefPubMed Celentano DD, Lucas G. Optimizing treatment outcomes in HIV-infected patients with substance abuse issues. Clin Infect Dis. 2007;45(Suppl 4):S318–23.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Higa DH, Marks G, Crepaz N, Liau A, Lyles CM. Interventions to improve retention in HIV primary care: a systematic review of U.S. studies. Curr HIV/AIDS Rep. 2012;9(4):313–25.CrossRefPubMed Higa DH, Marks G, Crepaz N, Liau A, Lyles CM. Interventions to improve retention in HIV primary care: a systematic review of U.S. studies. Curr HIV/AIDS Rep. 2012;9(4):313–25.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Thompson MA, Mugavero MJ, Amico KR, Cargill VA, Chang LW, Gross R, et al. Guidelines for improving entry into and retention in care and antiretroviral adherence for persons with HIV: evidence-based recommendations from an International Association of Physicians in AIDS Care panel. Ann Intern Med. 2012;156(11):817–33.CrossRefPubMedPubMedCentral Thompson MA, Mugavero MJ, Amico KR, Cargill VA, Chang LW, Gross R, et al. Guidelines for improving entry into and retention in care and antiretroviral adherence for persons with HIV: evidence-based recommendations from an International Association of Physicians in AIDS Care panel. Ann Intern Med. 2012;156(11):817–33.CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Kushel MB, Colfax G, Ragland K, Heineman A, Palacio H, Bangsberg DR. Case management is associated with improved antiretroviral adherence and CD4 + cell counts in homeless and marginally housed individuals with HIV infection. Clinical Infect Dis. 2006;43(2):234–42.CrossRef Kushel MB, Colfax G, Ragland K, Heineman A, Palacio H, Bangsberg DR. Case management is associated with improved antiretroviral adherence and CD4 + cell counts in homeless and marginally housed individuals with HIV infection. Clinical Infect Dis. 2006;43(2):234–42.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gardner LI, Giordano TP, Marks G, Wilson TE, Craw JA, Drainoni ML, et al. Enhanced personal contact with HIV patients improves retention in primary care: a randomized trial in six U.S. HIV clinics. Clin Infect Dis. 2014;59(5):725–34.CrossRefPubMedPubMedCentral Gardner LI, Giordano TP, Marks G, Wilson TE, Craw JA, Drainoni ML, et al. Enhanced personal contact with HIV patients improves retention in primary care: a randomized trial in six U.S. HIV clinics. Clin Infect Dis. 2014;59(5):725–34.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Irvine MK, Chamberlin SA, Robbins RS, Myers JE, Braunstein SL, Mitts BJ, et al. Improvements in HIV care engagement and viral load suppression following enrollment in a comprehensive HIV care coordination program. Clin Infect Dis. 2015;60(2):298–310.CrossRefPubMed Irvine MK, Chamberlin SA, Robbins RS, Myers JE, Braunstein SL, Mitts BJ, et al. Improvements in HIV care engagement and viral load suppression following enrollment in a comprehensive HIV care coordination program. Clin Infect Dis. 2015;60(2):298–310.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Maruish M, editor. User’s Manual for the SF-12v2 Health Survey. 3rd ed. Lincoln: Quality Metric Incorporated; 2012. Maruish M, editor. User’s Manual for the SF-12v2 Health Survey. 3rd ed. Lincoln: Quality Metric Incorporated; 2012.
9.
Zurück zum Zitat Liau A, Crepaz N, Lyles CM, Higa DH, Mullins MM, Deluca J, et al. Interventions to Promote Linkage to and Utilization of HIV Medical Care Among HIV-diagnosed Persons: a Qualitative Systematic Review, 1996-2011. AIDS Behav. 2013;17(6):1941–62.CrossRefPubMed Liau A, Crepaz N, Lyles CM, Higa DH, Mullins MM, Deluca J, et al. Interventions to Promote Linkage to and Utilization of HIV Medical Care Among HIV-diagnosed Persons: a Qualitative Systematic Review, 1996-2011. AIDS Behav. 2013;17(6):1941–62.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Katz MH, Cunningham WE, Fleishman JA, Andersen RM, Kellogg T, Bozzette SA, et al. Effect of case management on unmet needs and utilization of medical care and medications among HIV-infected persons. Ann Intern Med. 2001;135(8 Pt 1):557–65.CrossRefPubMed Katz MH, Cunningham WE, Fleishman JA, Andersen RM, Kellogg T, Bozzette SA, et al. Effect of case management on unmet needs and utilization of medical care and medications among HIV-infected persons. Ann Intern Med. 2001;135(8 Pt 1):557–65.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Amico KR, Orrell C. Antiretroviral therapy adherence support: recommendations and future directions. J Int Assoc Provid AIDS Care. 2013;12(2):128–37.CrossRefPubMed Amico KR, Orrell C. Antiretroviral therapy adherence support: recommendations and future directions. J Int Assoc Provid AIDS Care. 2013;12(2):128–37.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Come as You Are: Improving Care Engagement and Viral Load Suppression Among HIV Care Coordination Clients with Lower Mental Health Functioning, Unstable Housing, and Hard Drug Use
verfasst von
Mary K. Irvine
Stephanie A. Chamberlin
Rebekkah S. Robbins
Sarah G. Kulkarni
McKaylee M. Robertson
Denis Nash
Publikationsdatum
24.06.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
AIDS and Behavior / Ausgabe 6/2017
Print ISSN: 1090-7165
Elektronische ISSN: 1573-3254
DOI
https://doi.org/10.1007/s10461-016-1460-4

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2017

AIDS and Behavior 6/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.