Collateral effect of the COVID-19 pandemic on cardiology service provision and cardiovascular mortality in a population-based study: COVID-COR-LT
verfasst von:
Jelena Čelutkienė, Kamilė Čerlinskaitė-Bajorė, Vilhelmas Bajoras, Rasa Višinskienė, Mindaugas Lizaitis, Povilas Budrys, Romualdas Buivydas, Romualdas Gurevičius, Pranas Šerpytis, Giedrius Davidavičius
Collateral damage of the COVID-19 pandemic on cardiovascular health is increasingly studied. This is a population-based study addressing multiple aspects of cardiovascular care during the pandemic in a country of Lithuania, in which pandemic waves were significantly different.
Methods
Data on cardiology outpatient care, hospitalizations and cardiovascular mortality in 2019 and 2020 were collected from Lithuanian nationwide administrative databases and registries. Weekly data and aggregated numbers of corresponding 6-week phases were analyzed comparing the numbers between 2019 and 2020. Age, sex and regional subgroup analysis was performed.
Results
Both cardiovascular outpatient care visits and hospitalizations decreased dramatically in 2020 compared to 2019 with a peak reduction (up to − 60% for both) during the first pandemic wave in spring of 2020. Simultaneously, cardiovascular mortality was much higher in 2020, with a pronounced peak at the end of the year compared to 2019 (up to 46%). The increase was even more staggering when analyzing home deaths, which rose up to 91% by the end of 2020. Notable differences between age groups, regions and sexes were documented.
Conclusion
A profound indirect damage of COVID-19 pandemic on cardiovascular care was observed in this study, with striking decreases in cardiovascular care provision and concurrent increase in cardiovascular mortality, both overall and, even more dramatically, at home.
Trial registration
ClinicalTrials.gov: NCT05021575 (registration date 25–08–2021, retrospectively registered).
Graphical abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Collateral effect of the COVID-19 pandemic on cardiology service provision and cardiovascular mortality in a population-based study: COVID-COR-LT
verfasst von
Jelena Čelutkienė Kamilė Čerlinskaitė-Bajorė Vilhelmas Bajoras Rasa Višinskienė Mindaugas Lizaitis Povilas Budrys Romualdas Buivydas Romualdas Gurevičius Pranas Šerpytis Giedrius Davidavičius
Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.
Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.
Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.
Der als Antidiabetikum sowie zum Gewichtsmanagement zugelassene Wirkstoff Tirzepatid hat in Studien bei adipösen Patienten auch schlafbezogene Atmungsstörungen deutlich reduziert, informiert der Hersteller in einer Vorab-Meldung zum Studienausgang.
Update Kardiologie
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.