Skip to main content
Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology 1/2017

20.10.2016 | Case Report

Crohn’s disease presenting as a ceco-urachal fistula

verfasst von: Hidenori Tsukui, Koji Koinuma, Mitsuaki Morimoto, Hisanaga Horie, Alan Kawarai Lefor, Yuka Kagaya, Haruo Takahashi, Tomonori Yano, Daisuke Matsubara, Hironori Yamamoto, Naohiro Sata

Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report the case of a patient with Crohn’s disease who initially presented with a ceco-urachal fistula. The patient was a 31-year-old female who underwent an appendectomy 6 years before presenting to our institution. She had a one-year history of diarrhea, and had recently developed polyuria and a sensation of residual urine. She was admitted with fever and lower abdominal pain. Endoscopy and computed tomography revealed a ceco-urachal fistula, which was consistent with Crohn’s disease. An urachal resection was performed, which included partial cystectomy and ileocecal resection. A ceco-urachal fistula is a rare initial symptom of Crohn’s disease. During the surgical management of such cases, it is necessary to resect the urachus, the affected portion of the bladder, the fistula, and the affected part of the digestive tract in order to avoid recurrence.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Thia KT, Sandborn WJ, Harmsen WS, et al. Risk factors associated with progression to intestinal complications of Crohn’s disease in a population-based cohort. Gastroenterology. 2010;139:1147–55.CrossRefPubMedPubMedCentral Thia KT, Sandborn WJ, Harmsen WS, et al. Risk factors associated with progression to intestinal complications of Crohn’s disease in a population-based cohort. Gastroenterology. 2010;139:1147–55.CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Greenstein AJ, Sachar DB, TzaTzakis A, et al. Course of enterovesical fistulas in Crohn’s disease. Am J Surg. 1984;147:788–92.CrossRefPubMed Greenstein AJ, Sachar DB, TzaTzakis A, et al. Course of enterovesical fistulas in Crohn’s disease. Am J Surg. 1984;147:788–92.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Solem CA, Loftus EV Jr, Tremaine WJ, et al. Fistulas to the urinary system in Crohn’s disease: clinical features and outcomes. Am J Gastroenterol. 2002;97:2300–5.CrossRefPubMed Solem CA, Loftus EV Jr, Tremaine WJ, et al. Fistulas to the urinary system in Crohn’s disease: clinical features and outcomes. Am J Gastroenterol. 2002;97:2300–5.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Davidson ED. Crohn’s disease with spontaneous cutaneous-urachovesicoenteric fistula. Dig Dis Sci. 1980;25:460–3.CrossRefPubMed Davidson ED. Crohn’s disease with spontaneous cutaneous-urachovesicoenteric fistula. Dig Dis Sci. 1980;25:460–3.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Artigas JM, Blasco A, Mota J, et al. Spontaneous enterourachocutaneous fistula in Crohn’s disease: sonographic diagnosis. J Clin Ultrasound. 1998;26:43–5.CrossRefPubMed Artigas JM, Blasco A, Mota J, et al. Spontaneous enterourachocutaneous fistula in Crohn’s disease: sonographic diagnosis. J Clin Ultrasound. 1998;26:43–5.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Klineberg EO, James SP, Dunkin BJ. Crohn’s disease complicated by a urachoenteric fistula. Dig Dis Sci. 2002;47:1728–31.CrossRefPubMed Klineberg EO, James SP, Dunkin BJ. Crohn’s disease complicated by a urachoenteric fistula. Dig Dis Sci. 2002;47:1728–31.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Fonkalslsrub EW, Ament ME, Fleisher D. Management of the appendix in young patients with Crohn’s disease. 1982;117:11–7. Fonkalslsrub EW, Ament ME, Fleisher D. Management of the appendix in young patients with Crohn’s disease. 1982;117:11–7.
9.
Zurück zum Zitat Talamini MA, Broe PJ, Cameron JL. Urinary fistulas in Crohn’s disease. Surg Gynecol Obstet. 1982;154:553–6.PubMed Talamini MA, Broe PJ, Cameron JL. Urinary fistulas in Crohn’s disease. Surg Gynecol Obstet. 1982;154:553–6.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Gruner JS, Sehon JK, Johnson LW. Diagnosis and management of enterovesical fistulas in patients with Crohn’s disease. Am Surg. 2002;68:714–9.PubMed Gruner JS, Sehon JK, Johnson LW. Diagnosis and management of enterovesical fistulas in patients with Crohn’s disease. Am Surg. 2002;68:714–9.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Yamaguchi A, Matsui T, Sakurai T, et al. The clinical characteristics and outcome of intraabdominal abscess in Crohn’s disease. J Gastroenterol. 2004;39:441–8.CrossRefPubMed Yamaguchi A, Matsui T, Sakurai T, et al. The clinical characteristics and outcome of intraabdominal abscess in Crohn’s disease. J Gastroenterol. 2004;39:441–8.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Crohn’s disease presenting as a ceco-urachal fistula
verfasst von
Hidenori Tsukui
Koji Koinuma
Mitsuaki Morimoto
Hisanaga Horie
Alan Kawarai Lefor
Yuka Kagaya
Haruo Takahashi
Tomonori Yano
Daisuke Matsubara
Hironori Yamamoto
Naohiro Sata
Publikationsdatum
20.10.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Clinical Journal of Gastroenterology / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 1865-7257
Elektronische ISSN: 1865-7265
DOI
https://doi.org/10.1007/s12328-016-0691-2

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Clinical Journal of Gastroenterology 1/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.