Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 8/2010

01.08.2010 | Current Status

Current Concepts in Post-bariatric Body Contouring

verfasst von: Amy S. Colwell

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 8/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The advent of bariatric surgery has led to a new subspecialty in plastic surgery for contouring the skin and fat remaining after massive weight loss. This field is increasingly recognized as a vital component to the multi-disciplinary treatment approach to care for the obese patient. The author sought to review key concepts in patient selection, technical advancements, and post-operative care in body contouring following weight loss surgery.

Methods

A literature review in PubMed identified articles relevant to the care of massive weight loss patients presenting for plastic surgical contouring. These articles were combined with a retrospective review of the author’s personal experience in management of these patients.

Results

The best candidates for post-bariatric plastic surgery are those who have achieved weight loss stability with a BMI of 35 or less and who have adequate nutrition to heal the surgical excisions. Truncal deformity is the most common presenting complaint of massive weight loss patients, and the procedure of choice to address this region is a lower body lift. Post-operative care focuses on patient safety prioritizing in DVT prophylaxis and seroma prevention.

Conclusions

Bariatric procedures routinely achieve sustained decreases in body mass index; however, the remaining skin in the massive-weight-loss patient serves as a reminder of their previous obese existence. Post-bariatric body contouring aims to correct this deformity and restore a sense of normalcy. By reshaping the body into its ideal proportions, the true success of the weight loss surgery is fully realized.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Panel R. 2006. Body contouring after massive weight loss. Plast Reconstr Surg 117(1 Supplement) Panel R. 2006. Body contouring after massive weight loss. Plast Reconstr Surg 117(1 Supplement)
2.
Zurück zum Zitat Arthurs ZM, Cuadrado D, Sohn V, et al. Post-bariatric panniculectomy: pre-panniculectomy body mass index impacts the complication profile. Am J Surg. 2007;193(5):567–70. discussion 570.CrossRefPubMed Arthurs ZM, Cuadrado D, Sohn V, et al. Post-bariatric panniculectomy: pre-panniculectomy body mass index impacts the complication profile. Am J Surg. 2007;193(5):567–70. discussion 570.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Aly AS, Cram AE, Heddens C. Truncal body contouring surgery in the massive weight loss patient. Clin Plast Surg. 2004;31(4):611–24. vii.CrossRefPubMed Aly AS, Cram AE, Heddens C. Truncal body contouring surgery in the massive weight loss patient. Clin Plast Surg. 2004;31(4):611–24. vii.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Colwell AS, Borud LJ. Autologous gluteal augmentation after massive weight loss: aesthetic analysis and role of the superior gluteal artery perforator flap. Plast Reconstr Surg. 2007;119(1):345–56.CrossRefPubMed Colwell AS, Borud LJ. Autologous gluteal augmentation after massive weight loss: aesthetic analysis and role of the superior gluteal artery perforator flap. Plast Reconstr Surg. 2007;119(1):345–56.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hurwitz DJ, Agha-Mohammadi S. Postbariatric surgery breast reshaping: the spiral flap. Ann Plast Surg. 2006;56(5):481–6. discussion 486.CrossRefPubMed Hurwitz DJ, Agha-Mohammadi S. Postbariatric surgery breast reshaping: the spiral flap. Ann Plast Surg. 2006;56(5):481–6. discussion 486.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hurwitz DJ, Holland SW. The L brachioplasty: an innovative approach to correct excess tissue of the upper arm, axilla, and lateral chest. Plast Reconstr Surg. 2006;117(2):403–11. discussion 412-403.CrossRefPubMed Hurwitz DJ, Holland SW. The L brachioplasty: an innovative approach to correct excess tissue of the upper arm, axilla, and lateral chest. Plast Reconstr Surg. 2006;117(2):403–11. discussion 412-403.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Colwell AS, Borud LJ. Optimization of patient safety in post-bariatric body contouring: a current review. Aesthetic Surg J. 2008;28(4):437–42.CrossRef Colwell AS, Borud LJ. Optimization of patient safety in post-bariatric body contouring: a current review. Aesthetic Surg J. 2008;28(4):437–42.CrossRef
Metadaten
Titel
Current Concepts in Post-bariatric Body Contouring
verfasst von
Amy S. Colwell
Publikationsdatum
01.08.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 8/2010
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-010-0120-4

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2010

Obesity Surgery 8/2010 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.