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Erschienen in: Current Oncology Reports 5/2024

09.04.2024 | REVIEW

Current Systemic Therapy in Men with Metastatic Castration-Sensitive Prostate Cancer

verfasst von: Guillaume Grisay, Pernelle Lavaud, Karim Fizazi

Erschienen in: Current Oncology Reports | Ausgabe 5/2024

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Abstract

Purpose of Review

This review aims to explore the evolving landscape of treatments available for metastatic castration-sensitive prostate cancer (mCSPC) patients.

Recent Findings

In less than a decade, evidence was chronologically provided that (1) systemic treatment intensification with docetaxel improves outcomes, including survival, in men with mCSPC, (2) then that these outcomes are also improved when a second-generation androgen receptor pathway inhibitor (ARPI) is combined with androgen deprivation therapy (ADT), and (3) using a “triplet systemic therapy,” which consists in the combination of ADT, an ARPI and docetaxel, further improves outcomes, including survival. Radiotherapy to the prostate combined with ADT alone is now recommended in men with low-volume mCSPC. Combining prostate radiotherapy and intensified systemic treatment including abiraterone may be synergistic as suggested in the PEACE-1 trial. Also, the role of metastases-directed local therapies (mostly stereotactic radiotherapy) is currently being assessed in phase 3 trials. Finally, the integration of biomarkers (e.g. BRCA2 gene alterations, PTEN loss, PSMA expression) for decision making is not currently established, though trials are also currently underway. Importantly, most evidence currently available was obtained in men with de novo metastases, while for those with metastatic relapse after definitive local treatment, the role of treatment intensification is less well established.

Summary

Treatment intensification is nowadays the standard of care for patients with de novo mCSPC as it leads to outcomes improvement, including survival, and the standard of care is evolving almost on a yearly basis.
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Metadaten
Titel
Current Systemic Therapy in Men with Metastatic Castration-Sensitive Prostate Cancer
verfasst von
Guillaume Grisay
Pernelle Lavaud
Karim Fizazi
Publikationsdatum
09.04.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Current Oncology Reports / Ausgabe 5/2024
Print ISSN: 1523-3790
Elektronische ISSN: 1534-6269
DOI
https://doi.org/10.1007/s11912-024-01509-6

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Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

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Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Onkologie

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