Skip to main content
Erschienen in: Journal of Artificial Organs 1/2023

28.04.2022 | Original Article

Does a small-diameter rod-type tunneler reduce postoperative swelling? An evaluation using a canine arteriovenous graft model

verfasst von: Kazuha Maeda, Ryo Tsuneda, Hitoshi Nishida, Hisako Terao, Hitomi Hagiwara, Kimimasa Kazuno

Erschienen in: Journal of Artificial Organs | Ausgabe 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Sheath-type tunnelers are frequently used to create vascular access using vascular grafts. However, during vascular access creation, tunnelers damage the surrounding tissues, consequently causing problems, such as swelling, failure to heal, and infection. This study evaluated a novel rod-type tunneler that was designed to prevent tunneler-related tissue damage and its sequelae.

Methods

We developed a small-diameter rod-type tunneler that reduces injuries during subcutaneous tunnel creation. The rod diameter of this tunneler is smaller than the vascular graft diameter being implanted. It has a structure in which a vascular graft is implanted at a target site by grasping and pulling the vascular graft. Three dogs were used in the experiment, and arteriovenous grafts were created using a rod-type and a sheath-type tunneler on the left and right thighs, respectively, with a different type of commercially available graft used in each dog. The edema of the tissues surrounding the vascular graft was measured at 11 sites by ultrasonography at prespecified intervals.

Results

Compared with implantation using a sheath-type tunneler, when the self-sealing Rapidax II was implanted using the small-diameter rod-type tunneler, the postimplantation edema (degree of change) decreased by 28–53% and 80–247% in the peri-vascular-graft area and within the loop, respectively. The MAXIFLO and SEALPTFE did not significantly reduce postoperative edema but exhibited a tendency for improved postimplantation tissue healing.

Conclusions

The reduced-diameter rod-type tunneler may be a useful device for vascular graft implantation.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nitta K, Masakane I, Hanafusa N, Taniguchi M, Hasegawa T, Nakai S, Goto S, Wada A, Hamano T, Hoshino J, Joki N, Abe M, Yamamoto K, Nakamoto H. Japanese Society for Dialysis Therapy Renal Data Registry Committee Annual dialysis data report 2017, JSDT renal data registry. Ren Replace Ther. 2019;5:1–44.CrossRef Nitta K, Masakane I, Hanafusa N, Taniguchi M, Hasegawa T, Nakai S, Goto S, Wada A, Hamano T, Hoshino J, Joki N, Abe M, Yamamoto K, Nakamoto H. Japanese Society for Dialysis Therapy Renal Data Registry Committee Annual dialysis data report 2017, JSDT renal data registry. Ren Replace Ther. 2019;5:1–44.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kukita K, Ohira S, Amano I, Naito H, Azuma N, Ikeda K, Kanno Y, Satou T, Sakai S, Sugimoto T, Takemoto Y, Haruguchi H, Minakuchi J, Miyata A, Murotani N, Hirakata H, Tomo T, Akizawa T. Vascular Access Construction and Repair for Chronic Hemodialysis Guideline Working Group, Japanese Society for Dialysis Therapy 2011 update Japanese Society for Dialysis Therapy Guidelines of vascular access construction and repair for chronic hemodialysis. Ther Apher Dial. 2015;19:1–39.CrossRefPubMed Kukita K, Ohira S, Amano I, Naito H, Azuma N, Ikeda K, Kanno Y, Satou T, Sakai S, Sugimoto T, Takemoto Y, Haruguchi H, Minakuchi J, Miyata A, Murotani N, Hirakata H, Tomo T, Akizawa T. Vascular Access Construction and Repair for Chronic Hemodialysis Guideline Working Group, Japanese Society for Dialysis Therapy 2011 update Japanese Society for Dialysis Therapy Guidelines of vascular access construction and repair for chronic hemodialysis. Ther Apher Dial. 2015;19:1–39.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Schmidli J, Widmer MK, Basile C, de Donato G, Gallieni M, Gibbons CP, Haage P, Hamilton G, Hedin U, Kamper L, Lazarides MK, Lindsey B, Mestres G, Pegoraro M, Roy J, Setacci C, Shemesh D, Tordoir JHM, van Loon M, Committee EG, Kolh P, de Borst GJ, Chakfe N, Debus S, Hinchliffe R, Kakkos S, Koncar I, Lindholt J, Naylor R, Vega de Ceniga M, Vermassen F, Verzini F, Mohaupt M, Ricco JB, Roca-Tey R, Choice—Vascular Access. Clinical Practice Guidelines of the European Society for Vascular Surgery (ESVS). Eur J Vasc Endovasc Surg. 2018;2018:757–818.CrossRef Schmidli J, Widmer MK, Basile C, de Donato G, Gallieni M, Gibbons CP, Haage P, Hamilton G, Hedin U, Kamper L, Lazarides MK, Lindsey B, Mestres G, Pegoraro M, Roy J, Setacci C, Shemesh D, Tordoir JHM, van Loon M, Committee EG, Kolh P, de Borst GJ, Chakfe N, Debus S, Hinchliffe R, Kakkos S, Koncar I, Lindholt J, Naylor R, Vega de Ceniga M, Vermassen F, Verzini F, Mohaupt M, Ricco JB, Roca-Tey R, Choice—Vascular Access. Clinical Practice Guidelines of the European Society for Vascular Surgery (ESVS). Eur J Vasc Endovasc Surg. 2018;2018:757–818.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lok CE, Huber TS, Lee T, Shenoy S, Yevzlin AS, Abreo K, Allon M, Asif A, Astor BC, Glickman MH, Graham J, Moist LM, Rajan DK, Roberts C, Vachharajani TJ, Valentini RP. National Kidney Foundation KDOQI clinical practice guideline for vascular access: 2019 Update. Am J Kidney Dis. 2020;75:S1–164.CrossRefPubMed Lok CE, Huber TS, Lee T, Shenoy S, Yevzlin AS, Abreo K, Allon M, Asif A, Astor BC, Glickman MH, Graham J, Moist LM, Rajan DK, Roberts C, Vachharajani TJ, Valentini RP. National Kidney Foundation KDOQI clinical practice guideline for vascular access: 2019 Update. Am J Kidney Dis. 2020;75:S1–164.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Ota K, Tsuji Y, Kukita K, Sasaki S, Sakai S, Fuchinoue S, Nakagawa Y, Yamada K, Kanno Y, Hara O, Amano I, Naito N, Tanaka I, Numata A, Minakuchi J, Nakamoto M, Ando T. Feature and clinical use report of Terumo graft for hemodialysis (TRE-687). J Jpn Soc Dial Ther. 2003;36:1693–9.CrossRef Ota K, Tsuji Y, Kukita K, Sasaki S, Sakai S, Fuchinoue S, Nakagawa Y, Yamada K, Kanno Y, Hara O, Amano I, Naito N, Tanaka I, Numata A, Minakuchi J, Nakamoto M, Ando T. Feature and clinical use report of Terumo graft for hemodialysis (TRE-687). J Jpn Soc Dial Ther. 2003;36:1693–9.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kazuno K, Takano Y, Ezaki Y. Development of a new vascular graft for hemodialysis. Jpn J Artif Organs. 2000;29:245–8. Kazuno K, Takano Y, Ezaki Y. Development of a new vascular graft for hemodialysis. Jpn J Artif Organs. 2000;29:245–8.
7.
Zurück zum Zitat Allen RD, Yuill E, Nankivell BJ, Francis DM. Australian multicentre evaluation of a new polyurethane vascular access graft. Aust N Z J Surg. 1996;66:738–42.CrossRefPubMed Allen RD, Yuill E, Nankivell BJ, Francis DM. Australian multicentre evaluation of a new polyurethane vascular access graft. Aust N Z J Surg. 1996;66:738–42.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Haruta N, Tanaka I, Fukuda Y, Kagawa N, Shigeta N, Dohi K. New subcutaneous tunneler for vascular access grafts for hemodialysis. Nihon Toseki Igakkai Zasshi. 1999;32:105–8.CrossRef Haruta N, Tanaka I, Fukuda Y, Kagawa N, Shigeta N, Dohi K. New subcutaneous tunneler for vascular access grafts for hemodialysis. Nihon Toseki Igakkai Zasshi. 1999;32:105–8.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hakaim AG, Scott TE. Durability of early prosthetic dialysis graft cannulation: results of a prospective, nonrandomized clinical trial. J Vasc Surg. 1997;25:1002–5.CrossRefPubMed Hakaim AG, Scott TE. Durability of early prosthetic dialysis graft cannulation: results of a prospective, nonrandomized clinical trial. J Vasc Surg. 1997;25:1002–5.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Glickman MH, Stokes GK, Ross JR, Schuman ED, SternberghLindberg WCJS, Money SM, Lorber MI. Multicenter evaluation of a polyurethaneurea vascular access graft as compared with the expanded polytetrafluoroethylene vascular access graft in hemodialysis applications. J Vasc Surg. 2001;34:465–72.CrossRefPubMed Glickman MH, Stokes GK, Ross JR, Schuman ED, SternberghLindberg WCJS, Money SM, Lorber MI. Multicenter evaluation of a polyurethaneurea vascular access graft as compared with the expanded polytetrafluoroethylene vascular access graft in hemodialysis applications. J Vasc Surg. 2001;34:465–72.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Does a small-diameter rod-type tunneler reduce postoperative swelling? An evaluation using a canine arteriovenous graft model
verfasst von
Kazuha Maeda
Ryo Tsuneda
Hitoshi Nishida
Hisako Terao
Hitomi Hagiwara
Kimimasa Kazuno
Publikationsdatum
28.04.2022
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Journal of Artificial Organs / Ausgabe 1/2023
Print ISSN: 1434-7229
Elektronische ISSN: 1619-0904
DOI
https://doi.org/10.1007/s10047-022-01333-4

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2023

Journal of Artificial Organs 1/2023 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.