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Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 1/2011

01.01.2011 | Original Article

Early Detection of Anastomotic Leakage After Elective Low Anterior Resection

verfasst von: Elyamani Fouda, Ayman El Nakeeb, Alaa Magdy, Enas A. Hammad, Gamal Othman, Mohamed Farid

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 1/2011

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Abstract

Background

Colorectal anastomotic leakage is a serious complication leading to major postoperative morbidity and mortality. In the present study, we investigated the early detection of anastomotic leakage before its clinical presentation.

Method

Fifty-six patients with rectal cancer were included prospectively in this study. All patients underwent elective low anterior resection. Peritoneal samples were collected from the abdominal drains at the first, third, and fifth days postoperatively for bacteriological study (quantitative cultures for both aerobes and anaerobes) and cytokines (IL-6, IL-10, TNF) measurement. Patients were divided into two groups: those without symptomatic or clinical evidence of anastomotic leakage (AL; group 1) and those with clinical evidence of AL (group 2). Study variables included hospital stay, wound infection, operative time, blood loss, height of anastomosis, intraperitoneal cytokines, and microbiological study of peritoneal fluid.

Result

Clinically evident AL occurred in eight patients (14.3%) and diagnosed postoperatively on median day 6. Intraperitoneal bacterial colonization and cytokine levels were significantly higher in patients with clinical evidence of AL. Wound infection was significantly higher in anastomotic leakage group. The hospital stay for the patients with anastomotic leakage was significantly longer than those without AL (14 ± 1.41 vs. 5.43 ± 0.89 days). A significant difference among two groups was observed regarding operative time, blood loss, blood transfusion, and height of the anastomosis.

Conclusion

The peritoneal cytokines levels and intraperitoneal bacterial colonization might be an additional diagnostic tool that can support the decision making of surgeons for early detection of anastomotic leak in colorectal surgery.
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Metadaten
Titel
Early Detection of Anastomotic Leakage After Elective Low Anterior Resection
verfasst von
Elyamani Fouda
Ayman El Nakeeb
Alaa Magdy
Enas A. Hammad
Gamal Othman
Mohamed Farid
Publikationsdatum
01.01.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 1/2011
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-010-1364-y

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Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.