Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 3/2015

01.03.2015 | New Concept

Embolization of Arterial Gastric Supply in Obesity (EMBARGO): an Endovascular Approach in the Management of Morbid Obesity. Proof of the Concept in the Porcine Model

verfasst von: Michele Diana, Raoul Pop, Rémy Beaujeux, Bernard Dallemagne, Peter Halvax, Isabel Schlagowski, Yu-Yin Liu, Pierre Diemunsch, Bernard Geny, Veronique Lindner, Jacques Marescaux

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Embolization of the left gastric artery (LGA) reduces circulating levels of ghrelin, but might prevent from further obesity surgery, particularly sleeve gastrectomy (SG), since the gastroesophageal junction (GEJ), depending on LGA, would be devascularized. Our aim was to evaluate, in an experimental animal study, an endovascular approach targeting arteries of the gastroepiploic arcade aiming to modulate ghrelin levels and to generate an increased vascular supply of the GEJ to reduce the risks of staple-line leaks after SG.

Methods

Seven pigs underwent embolization of both left and right gastroepiploic arteries (LGEA and RGEA) using 500–700-μ microspheres (embolization of arterial gastric supply in obesity (EMBARGO)-alpha). A SG was performed in six pigs 3 weeks after EMBARGO-alpha and on eight controls. Capillary lactates were measured at the cardia and pylorus. Five pigs underwent coiling of RGEA and embolization of LGEA using both coils and 100–300-μ microspheres (EMBARGO-beta). Ghrelin levels were assessed before and once per week after both EMBARGOs. Control celiac trunk angiography was performed at 3 weeks (alpha) and 4 weeks (beta).

Results

No significant ghrelin reduction was obtained with EMBARGO-alpha at 3 weeks when compared to baseline. Significant ghrelin reduction was found 3 weeks (p = 0.0363) and 4 weeks (p = 0.025) after EMBARGO-beta. Post-EMBARGO-alpha animals presented a significantly lower increase in cardia lactates when compared to controls after SG. Control angiography showed a significantly increased fundic vascular network in 5/6 animals after EMBARGO-alpha and in 5/5 after EMBARGO-beta.

Conclusions

EMBARGO is effective to decrease ghrelin production and can enhance the vascular supply of the GEJ, preparing the vascular background for a SG.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cummings DE. Ghrelin and the short- and long-term regulation of appetite and body weight. Physiol Behav. 2006;89(1):71–84.CrossRefPubMed Cummings DE. Ghrelin and the short- and long-term regulation of appetite and body weight. Physiol Behav. 2006;89(1):71–84.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Takiguchi S, Adachi S, Yamamoto K, et al. Mapping analysis of ghrelin producing cells in the human stomach associated with chronic gastritis and early cancers. Dig Dis Sci. 2012;57(5):1238–46.CrossRefPubMed Takiguchi S, Adachi S, Yamamoto K, et al. Mapping analysis of ghrelin producing cells in the human stomach associated with chronic gastritis and early cancers. Dig Dis Sci. 2012;57(5):1238–46.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Vix M, Liu KH, Diana M, et al. Impact of Roux-en-Y gastric bypass versus sleeve gastrectomy on vitamin D metabolism: short-term results from a prospective randomized clinical trial. Surg Endosc. 2013. Vix M, Liu KH, Diana M, et al. Impact of Roux-en-Y gastric bypass versus sleeve gastrectomy on vitamin D metabolism: short-term results from a prospective randomized clinical trial. Surg Endosc. 2013.
4.
Zurück zum Zitat Vix M, Diana M, Liu KH, et al. Evolution of glycolipid profile after sleeve gastrectomy vs roux-en-Y gastric bypass: results of a prospective randomized clinical trial. Obes Surg. 2013;23(5):613–21.CrossRefPubMed Vix M, Diana M, Liu KH, et al. Evolution of glycolipid profile after sleeve gastrectomy vs roux-en-Y gastric bypass: results of a prospective randomized clinical trial. Obes Surg. 2013;23(5):613–21.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Melissas J, Koukouraki S, Askoxylakis J, et al. Sleeve gastrectomy: a restrictive procedure? Obes Surg. 2007;17(1):57–62.CrossRefPubMed Melissas J, Koukouraki S, Askoxylakis J, et al. Sleeve gastrectomy: a restrictive procedure? Obes Surg. 2007;17(1):57–62.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Goitein D, Lederfein D, Tzioni R, et al. Mapping of ghrelin gene expression and cell distribution in the stomach of morbidly obese patients—a possible guide for efficient sleeve gastrectomy construction. Obes Surg. 2012;22(4):617–22.CrossRefPubMed Goitein D, Lederfein D, Tzioni R, et al. Mapping of ghrelin gene expression and cell distribution in the stomach of morbidly obese patients—a possible guide for efficient sleeve gastrectomy construction. Obes Surg. 2012;22(4):617–22.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Vix M, Diana M, Marx L, et al. Management of staple line leaks after sleeve gastrectomy in a consecutive series of 378 patients. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2014. Vix M, Diana M, Marx L, et al. Management of staple line leaks after sleeve gastrectomy in a consecutive series of 378 patients. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2014.
8.
Zurück zum Zitat Deitel M, Gagner M, Erickson AL, et al. Third International Summit: current status of sleeve gastrectomy. Surg Obes Relat Dis. 2011;7(6):749–59.CrossRefPubMed Deitel M, Gagner M, Erickson AL, et al. Third International Summit: current status of sleeve gastrectomy. Surg Obes Relat Dis. 2011;7(6):749–59.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Baker RS, Foote J, Kemmeter P, et al. The science of stapling and leaks. Obes Surg. 2004;14(10):1290–8.CrossRefPubMed Baker RS, Foote J, Kemmeter P, et al. The science of stapling and leaks. Obes Surg. 2004;14(10):1290–8.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Arepally A, Barnett BP, Patel TH, et al. Catheter-directed gastric artery chemical embolization suppresses systemic ghrelin levels in porcine model. Radiology. 2008;249(1):127–33.CrossRefPubMedCentralPubMed Arepally A, Barnett BP, Patel TH, et al. Catheter-directed gastric artery chemical embolization suppresses systemic ghrelin levels in porcine model. Radiology. 2008;249(1):127–33.CrossRefPubMedCentralPubMed
11.
Zurück zum Zitat Bawudun D, Xing Y, Liu WY, et al. Ghrelin suppression and fat loss after left gastric artery embolization in canine model. Cardiovasc Intervent Radiol. 2012;35(6):1460–6.CrossRefPubMed Bawudun D, Xing Y, Liu WY, et al. Ghrelin suppression and fat loss after left gastric artery embolization in canine model. Cardiovasc Intervent Radiol. 2012;35(6):1460–6.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Paxton BE, Kim CY, Alley CL, et al. Bariatric embolization for suppression of the hunger hormone ghrelin in a porcine model. Radiology. 2013;266(2):471–9.CrossRefPubMed Paxton BE, Kim CY, Alley CL, et al. Bariatric embolization for suppression of the hunger hormone ghrelin in a porcine model. Radiology. 2013;266(2):471–9.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Kipshidze N, Archvadze A, Kantaria M. First–in–man study of left gastric artery embolization for weight loss. J Am Coll Cardiol 2013; 61. Kipshidze N, Archvadze A, Kantaria M. First–in–man study of left gastric artery embolization for weight loss. J Am Coll Cardiol 2013; 61.
14.
Zurück zum Zitat Diana M, Halvax P, Pop R, et al. Gastric supply manipulation to modulate ghrelin production and enhance vascularization to the cardia: proof of the concept in a porcine model. Surg Innov 2014. Diana M, Halvax P, Pop R, et al. Gastric supply manipulation to modulate ghrelin production and enhance vascularization to the cardia: proof of the concept in a porcine model. Surg Innov 2014.
15.
Zurück zum Zitat Saad WE, Anderson CL, Kowarschik M, et al. Quantifying increased hepatic arterial flow with test balloon occlusion of the splenic artery in liver transplant recipients with suspected splenic steal syndrome: quantitative digitally subtracted angiography correlation with arterial Doppler parameters. Vasc Endovascular Surg. 2012;46(5):384–92.CrossRefPubMed Saad WE, Anderson CL, Kowarschik M, et al. Quantifying increased hepatic arterial flow with test balloon occlusion of the splenic artery in liver transplant recipients with suspected splenic steal syndrome: quantitative digitally subtracted angiography correlation with arterial Doppler parameters. Vasc Endovascular Surg. 2012;46(5):384–92.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Arepally A, Barnett BP, Montgomery E, et al. Catheter-directed gastric artery chemical embolization for modulation of systemic ghrelin levels in a porcine model: initial experience. Radiology. 2007;244(1):138–43.CrossRefPubMed Arepally A, Barnett BP, Montgomery E, et al. Catheter-directed gastric artery chemical embolization for modulation of systemic ghrelin levels in a porcine model: initial experience. Radiology. 2007;244(1):138–43.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Charles AL, Guilbert AS, Bouitbir J, et al. Effect of postconditioning on mitochondrial dysfunction in experimental aortic cross-clamping. Br J Surg. 2011;98(4):511–6.CrossRefPubMed Charles AL, Guilbert AS, Bouitbir J, et al. Effect of postconditioning on mitochondrial dysfunction in experimental aortic cross-clamping. Br J Surg. 2011;98(4):511–6.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Diana M, Dallemagne B, Chung H, et al. Probe-based confocal laser endomicroscopy and fluorescence-based enhanced reality for real-time assessment of intestinal microcirculation in a porcine model of sigmoid ischemia. Surg Endosc. 2014. Diana M, Dallemagne B, Chung H, et al. Probe-based confocal laser endomicroscopy and fluorescence-based enhanced reality for real-time assessment of intestinal microcirculation in a porcine model of sigmoid ischemia. Surg Endosc. 2014.
19.
Zurück zum Zitat Diana M, Halvax P, Dallemagne B, et al. Real-time navigation by fluorescence-based enhanced reality for precise estimation of future anastomotic site in digestive surgery. Surg Endosc. 2014. Diana M, Halvax P, Dallemagne B, et al. Real-time navigation by fluorescence-based enhanced reality for precise estimation of future anastomotic site in digestive surgery. Surg Endosc. 2014.
20.
Zurück zum Zitat Diana M, Noll E, Diemunsch P, et al. Enhanced-reality video fluorescence: a real-time assessment of intestinal viability. Ann Surg. 2014;259(4):700–7.CrossRefPubMed Diana M, Noll E, Diemunsch P, et al. Enhanced-reality video fluorescence: a real-time assessment of intestinal viability. Ann Surg. 2014;259(4):700–7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Embolization of Arterial Gastric Supply in Obesity (EMBARGO): an Endovascular Approach in the Management of Morbid Obesity. Proof of the Concept in the Porcine Model
verfasst von
Michele Diana
Raoul Pop
Rémy Beaujeux
Bernard Dallemagne
Peter Halvax
Isabel Schlagowski
Yu-Yin Liu
Pierre Diemunsch
Bernard Geny
Veronique Lindner
Jacques Marescaux
Publikationsdatum
01.03.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2015
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-014-1535-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2015

Obesity Surgery 3/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.