Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 2/2011

01.04.2011 | Original Article

Endoscopic Management of Posterior Epistaxis

verfasst von: J. Paul, Sohit Paul Kanotra, Sonika Kanotra

Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery | Ausgabe 2/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The traditional method of management of posterior epistaxis has been with anteroposterior nasal packing. Apart from the high failure rate of 26–50% reported in various series, nasal packing is associated with marked discomfort and several complications. In order to avoid nasal packing, we started doing endoscopic cauterization in cases of posterior epistaxis. A total of 23 patients with posterior epistaxis were subjected to nasal endoscopy with the intent to stop bleeding by cauterization of the bleeding vessel. Of these, in four cases unsuspected diagnosis was made. Of the remaining 19, in three patients, the bleeding point could not be localized accurately and these patients were managed by anteroposterior packing. The rest of the 16 patients were managed by endoscopic cauterization. In four patients, there was recurrence of bleeding within 24 h. In one of these, cauterization controlled the bleeding while in the rest nasal packing had to be resorted to. Thus, of the 23 patients of posterior epistaxis subjected to nasal endoscopy, we could avoid nasal packing in 17 (74%). To conclude, endoscopic nasal cauterization is recommended as the first line to treatment in all cases of posterior epistaxis. This will not only prevent the uncomfortable and potentially dangerous nasal packing but also help in finding the underlying pathology.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kaluskar SK (1977) Endoscopic sinus surgery: a practical approach. Springer-Verlag, London, pp 107–110 Kaluskar SK (1977) Endoscopic sinus surgery: a practical approach. Springer-Verlag, London, pp 107–110
2.
Zurück zum Zitat Pritikin JB, Caldarelli DD, Panje WR (1998) Endoscopic ligation of the internal maxillary artery for treatment of intractable posterior epistaxis. Ann Otol Rhinol Laryngol 107:85–91PubMed Pritikin JB, Caldarelli DD, Panje WR (1998) Endoscopic ligation of the internal maxillary artery for treatment of intractable posterior epistaxis. Ann Otol Rhinol Laryngol 107:85–91PubMed
3.
Zurück zum Zitat Wang L, Vogel DH (1981) Posterior epistaxis: comparison of treatment. Otolaryngol Head Neck Surg 89:1001–1006PubMed Wang L, Vogel DH (1981) Posterior epistaxis: comparison of treatment. Otolaryngol Head Neck Surg 89:1001–1006PubMed
4.
Zurück zum Zitat Wurman LH, Sack JG, Flannery JV, Paulson TO (1988) Selective endoscopic electrocautery for posterior epistaxis. Laryngoscope 98:1348–1349PubMedCrossRef Wurman LH, Sack JG, Flannery JV, Paulson TO (1988) Selective endoscopic electrocautery for posterior epistaxis. Laryngoscope 98:1348–1349PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kanotra S, Paul J (2003) Epistaxis—an update. JIMSA 16:216–220 Kanotra S, Paul J (2003) Epistaxis—an update. JIMSA 16:216–220
6.
7.
Zurück zum Zitat Spafford P, Durham JS: (1992) Epistaxis: efficacy of arterial ligation and long-term outcome. J Otolaryngol 21:252–256PubMed Spafford P, Durham JS: (1992) Epistaxis: efficacy of arterial ligation and long-term outcome. J Otolaryngol 21:252–256PubMed
8.
Zurück zum Zitat Metson R, Lane R (1988) Internal maxillary artery ligation for epistaxis: an analysis of failures. Laryngosocope 98:760–764 Metson R, Lane R (1988) Internal maxillary artery ligation for epistaxis: an analysis of failures. Laryngosocope 98:760–764
9.
Zurück zum Zitat Shaw CB, Wax MI, Wetmore SJ (1995) Epistaxis: a comparison of treatment. Otolarngol Head Neck Surg 109:60–65 Shaw CB, Wax MI, Wetmore SJ (1995) Epistaxis: a comparison of treatment. Otolarngol Head Neck Surg 109:60–65
10.
Zurück zum Zitat Pearson BW, Mackenzie RG, Goodman WS (1969) The anatomic basis of transantral ligation of the maxillary artery in severe epistaxis. Laryngoscope 79:969–984PubMedCrossRef Pearson BW, Mackenzie RG, Goodman WS (1969) The anatomic basis of transantral ligation of the maxillary artery in severe epistaxis. Laryngoscope 79:969–984PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Sokoloff J, Wickbom I, McDonald D et al. (1974) Therapeutic percutaneous embolization in intractable epistaxis. Radiology 111:285–287PubMed Sokoloff J, Wickbom I, McDonald D et al. (1974) Therapeutic percutaneous embolization in intractable epistaxis. Radiology 111:285–287PubMed
Metadaten
Titel
Endoscopic Management of Posterior Epistaxis
verfasst von
J. Paul
Sohit Paul Kanotra
Sonika Kanotra
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery / Ausgabe 2/2011
Print ISSN: 2231-3796
Elektronische ISSN: 0973-7707
DOI
https://doi.org/10.1007/s12070-010-0054-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2011

Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 2/2011 Zur Ausgabe

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.