Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 5/2013

01.05.2013 | Original Article

Endoscopy-assisted thyroid surgery via a subclavian approach

verfasst von: Qian Cai, Xiaoming Huang, Ping Han, Wei Sun, Faya Liang, Xiaoyu Jiang

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 5/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To evaluate the effectiveness of an endoscopy-assisted surgical technique, designed to leave a scar-free neck, for removing large benign thyroid tumors.

Methods

The subjects were 63 patients who underwent endoscopy-assisted surgery via a subclavian approach (endoscopic group) and 79 patients who underwent similar surgery via the conventional approach (conventional group). With the endoscopy-assisted approach, a 4–6 cm incision was made over the larger side of the tumor, at the lower edge of the clavicle, 3–5 cm beside the midline.

Results

There was no significant difference in the distribution of patients within each group and pathological examination proved benign for all patients. The cosmetic results of the endoscopic group were significantly better than those of the conventional group (Z = 9.900, P = 0.000). None of the patients in either group suffered permanent recurrent laryngeal nerve paralysis. The only minor complications in the endoscopic group were transient hypocalcemia, which resolved within 1 week (n = 2); skin tension which cleared up within 3 months (n = 2); and temporary recurrent laryngeal nerve paralysis, which resolved within 1 month (n = 1). No significant distinction was found between the endoscopic group and the conventional group (χ 2 = 1.129, P = 0.466).

Conclusion

Endoscopic surgery via a subclavian approach is appropriate and effective for treating patients with a benign thyroid tumor larger than 4 cm.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Gagner M. Endoscopic subtotal parathyroidectomy in patients with primary hyperparathyroidism. Br J Surg. 1996;83:875.PubMedCrossRef Gagner M. Endoscopic subtotal parathyroidectomy in patients with primary hyperparathyroidism. Br J Surg. 1996;83:875.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Miccoli P, Berti P, Raffaelli M, Materazzi G, Baldacci S, Rossi G. Comparison between minimally invasive video-assisted thyroidectomy and conventional thyroidectomy: a prospective randomized study. Surgery. 2001;130:1039–43.PubMedCrossRef Miccoli P, Berti P, Raffaelli M, Materazzi G, Baldacci S, Rossi G. Comparison between minimally invasive video-assisted thyroidectomy and conventional thyroidectomy: a prospective randomized study. Surgery. 2001;130:1039–43.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Terris DJ, Angelos P, Steward DL, Simental AA. Minimally invasive video-assisted thyroidectomy. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2008;134:81–4.PubMedCrossRef Terris DJ, Angelos P, Steward DL, Simental AA. Minimally invasive video-assisted thyroidectomy. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2008;134:81–4.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Dobrinja C, Trevisan G, Makovac P, Liguori G. Minimally invasive video-assisted thyroidectomy compared with conventional thyroidectomy in a general surgery department. Surg Endosc. 2009;23:2263–7.PubMedCrossRef Dobrinja C, Trevisan G, Makovac P, Liguori G. Minimally invasive video-assisted thyroidectomy compared with conventional thyroidectomy in a general surgery department. Surg Endosc. 2009;23:2263–7.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Gal I, Solymosi T, Szabo Z, Balint A, Bolgar G. Minimally invasive video-assisted thyroidectomy and conventional thyroidectomy: a prospective randomized study. Surg Endosc. 2008;22:2445–9.PubMedCrossRef Gal I, Solymosi T, Szabo Z, Balint A, Bolgar G. Minimally invasive video-assisted thyroidectomy and conventional thyroidectomy: a prospective randomized study. Surg Endosc. 2008;22:2445–9.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Shimizu K, Tanaka S. Asian perspective on endoscopic thyroidectomy—a review of 193 cases. Asian J Surg. 2003;26:92–100.PubMedCrossRef Shimizu K, Tanaka S. Asian perspective on endoscopic thyroidectomy—a review of 193 cases. Asian J Surg. 2003;26:92–100.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cho YU, Park IJ, Choi KH, Kim SJ, Choi SK, Hur YS, et al. Gasless endoscopic thyroidectomy via an anterior chest wall approach using a flap-lifting system. Yonsei Med J. 2007;48:480–7.PubMedCrossRef Cho YU, Park IJ, Choi KH, Kim SJ, Choi SK, Hur YS, et al. Gasless endoscopic thyroidectomy via an anterior chest wall approach using a flap-lifting system. Yonsei Med J. 2007;48:480–7.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Nakano S, Kijima Y, Owaki T, Shirao K, Baba M, Aikou T. Anterior chest wall approach for video-assisted thyroidectomy using a modified neck skin lifting method. Biomed Pharmacother. 2002;56:96–9.CrossRef Nakano S, Kijima Y, Owaki T, Shirao K, Baba M, Aikou T. Anterior chest wall approach for video-assisted thyroidectomy using a modified neck skin lifting method. Biomed Pharmacother. 2002;56:96–9.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Inukai M, Usui Y. Clinical evaluation of gasless endoscopic thyroid surgery. Surg Today. 2005;35:199–204.PubMedCrossRef Inukai M, Usui Y. Clinical evaluation of gasless endoscopic thyroid surgery. Surg Today. 2005;35:199–204.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Inabnet WB III, Jacob BP, Gagner M. Minimally invasive endoscopic thyroidectomy by a cervical approach. Surg Endosc. 2003;17:1808–11.PubMedCrossRef Inabnet WB III, Jacob BP, Gagner M. Minimally invasive endoscopic thyroidectomy by a cervical approach. Surg Endosc. 2003;17:1808–11.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Jung EJ, Park ST, Ha WS, Choi SK, Hong SC, Lee YJ, et al. Endoscopic thyroidectomy using a gasless axillary approach. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 2007;17:21–5.CrossRef Jung EJ, Park ST, Ha WS, Choi SK, Hong SC, Lee YJ, et al. Endoscopic thyroidectomy using a gasless axillary approach. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 2007;17:21–5.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ikeda Y, Takami H, Sasaki Y, Takayama J, Niimi M, Kan S. Clinical benefits in endoscopic thyroidectomy by the axillary approach. J Am Coll Surg. 2003;196:189–95.PubMedCrossRef Ikeda Y, Takami H, Sasaki Y, Takayama J, Niimi M, Kan S. Clinical benefits in endoscopic thyroidectomy by the axillary approach. J Am Coll Surg. 2003;196:189–95.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Sasaki A, Nakajima J, Ikeda K, Otsuka K, Koeda K, Wakabayashi G. Endoscopic thyroidectomy by the breast approach: a single institution’s 9-year experience. World J Surg. 2008;32:381–5.PubMedCrossRef Sasaki A, Nakajima J, Ikeda K, Otsuka K, Koeda K, Wakabayashi G. Endoscopic thyroidectomy by the breast approach: a single institution’s 9-year experience. World J Surg. 2008;32:381–5.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Park YL, Han WK, Bae WG. 100 cases of endoscopic thyroidectomy: breast approach. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2003;13:20–5.PubMedCrossRef Park YL, Han WK, Bae WG. 100 cases of endoscopic thyroidectomy: breast approach. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2003;13:20–5.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ruggieri M, Zullino A, Straniero A, Maiuolo A, Fumarola A, Vietri F, D’Armiento M. Is minimally invasive surgery appropriate for small differentiated thyroid carcinomas? Surg Today. 2010;40:418–22.PubMedCrossRef Ruggieri M, Zullino A, Straniero A, Maiuolo A, Fumarola A, Vietri F, D’Armiento M. Is minimally invasive surgery appropriate for small differentiated thyroid carcinomas? Surg Today. 2010;40:418–22.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Endoscopy-assisted thyroid surgery via a subclavian approach
verfasst von
Qian Cai
Xiaoming Huang
Ping Han
Wei Sun
Faya Liang
Xiaoyu Jiang
Publikationsdatum
01.05.2013
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 5/2013
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-012-0327-1

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2013

Surgery Today 5/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Strenge Blutdruckeinstellung lohnt auch im Alter noch

30.04.2024 Arterielle Hypertonie Nachrichten

Ältere Frauen, die von chronischen Erkrankungen weitgehend verschont sind, haben offenbar die besten Chancen, ihren 90. Geburtstag zu erleben, wenn ihr systolischer Blutdruck < 130 mmHg liegt. Das scheint selbst für 80-Jährige noch zu gelten.

Dihydropyridin-Kalziumantagonisten können auf die Nieren gehen

30.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Im Vergleich zu anderen Blutdrucksenkern sind Kalziumantagonisten vom Diyhdropyridin-Typ mit einem erhöhten Risiko für eine Mikroalbuminurie und in Abwesenheit eines RAS-Blockers auch für ein terminales Nierenversagen verbunden.

Frauen bekommen seltener eine intensive Statintherapie

30.04.2024 Statine Nachrichten

Frauen in den Niederlanden erhalten bei vergleichbarem kardiovaskulärem Risiko seltener eine intensive Statintherapie als Männer. Ihre LDL-Zielwerte erreichen sie aber fast ähnlich oft.

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.