Skip to main content
Erschienen in: Rheumatology International 1/2005

01.11.2005 | Case Report

Erythromelalgia as a presenting manifestation in a patient with essential thrombocythemia complicating renovascular hypertension due to unilateral renal artery stenosis

verfasst von: Jin-Wuk Hur, Young-Yiul Lee, Woong-Soo Lee, Jae-Bum Jun

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Erythromelalgia is a kind of cutaneous manifestation, which appears as a thrombotic complication in patients with myeloproliferative disorders such as essential thrombocythemia and polycythemia vera. It is characterized by red, congested distal extremities and a painful burning sensation, and is usually confined to the feet and one or more toes or fingers. A 28-year-old woman visited our hospital due to severe pain in the left thumb, index fingers and right toes. Her right toes and left thumb were erythematous, congested, and warm. She had a high blood pressure level of 190/100 mmHg, and laboratory evaluation revealed marked thrombocytosis. Bone-marrow findings were compatible with essential thrombocythemia. Renal angiography showed obvious stenosis in unilateral right renal artery. Her erythromelalgia immediately disappeared following interventional therapy along with aspirin. A careful history and appropriate evaluation of underlying diseases are important, because erythromelalgia as a microscopic thrombotic complication may be accompanied by vascular stenosis and all the resulting manifestations.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat SW M (1878) On a rare vaso-motor neurosis of extremities and on the maladies with which it may be confounded. Am J Med Sci 76:2 SW M (1878) On a rare vaso-motor neurosis of extremities and on the maladies with which it may be confounded. Am J Med Sci 76:2
2.
Zurück zum Zitat Tarach JS, Nowicka-Tarach BM, Matuszek B, Nowakowski A (2000) Erythromelalgia—a thrombotic complication in chronic myeloproliferative disorders. Med Sci Monit 6:204 Tarach JS, Nowicka-Tarach BM, Matuszek B, Nowakowski A (2000) Erythromelalgia—a thrombotic complication in chronic myeloproliferative disorders. Med Sci Monit 6:204
4.
Zurück zum Zitat Cortelazzo S, Viero P, Finazzi G, D’Emilio A, Rodeghiero F, Barbui T (1990) Incidence and risk factors for thrombotic complications in a historical cohort of 100 patients with essential thrombocythemia. J Clin Oncol 8:556 Cortelazzo S, Viero P, Finazzi G, D’Emilio A, Rodeghiero F, Barbui T (1990) Incidence and risk factors for thrombotic complications in a historical cohort of 100 patients with essential thrombocythemia. J Clin Oncol 8:556
5.
Zurück zum Zitat Bruch JS, Stein RS, Oates JA (1988) Hypertension complicating essential thrombocythemia. Am J Med Sci 295:466 Bruch JS, Stein RS, Oates JA (1988) Hypertension complicating essential thrombocythemia. Am J Med Sci 295:466
6.
Zurück zum Zitat Arnar DO, Petursson MK, Jonmundsson E, Bjornsdottir J (1993) Renovascular hypertension and coronary heart disease complicating essential thrombocythemia. Eur Heart J 14:576 Arnar DO, Petursson MK, Jonmundsson E, Bjornsdottir J (1993) Renovascular hypertension and coronary heart disease complicating essential thrombocythemia. Eur Heart J 14:576
7.
Zurück zum Zitat Lagrue G, Antelin C, Kabaker M (1986) Essential thrombocythemia and hypertension as a result of stenosis of the renal artery. Arch Mal Coeur Vaiss 79:792 Lagrue G, Antelin C, Kabaker M (1986) Essential thrombocythemia and hypertension as a result of stenosis of the renal artery. Arch Mal Coeur Vaiss 79:792
8.
Zurück zum Zitat Itin PH, Winkelmann RK (1991) Cutaneous manifestations in patients with essential thrombocythemia. J Am Acad Dermatol 24:59 Itin PH, Winkelmann RK (1991) Cutaneous manifestations in patients with essential thrombocythemia. J Am Acad Dermatol 24:59
9.
Zurück zum Zitat van Genderen PJ, Michiels JJ (1997) Erythromelalgia: a pathognomonic microvascular thrombotic complication in essential thrombocythemia and polycythemia vera. Semin Thromb Hemost 23:357 van Genderen PJ, Michiels JJ (1997) Erythromelalgia: a pathognomonic microvascular thrombotic complication in essential thrombocythemia and polycythemia vera. Semin Thromb Hemost 23:357
10.
Zurück zum Zitat Michiels JJ (1997) Erythromelalgia and vascular complications in polycythemia vera. Semin Thromb Hemost 23:441 Michiels JJ (1997) Erythromelalgia and vascular complications in polycythemia vera. Semin Thromb Hemost 23:441
11.
Zurück zum Zitat Berlin AL, Pehr K (2004) Coexistence of erythromelalgia and Raynaud’s phenomenon. J Am Acad Dermatol 50:456 Berlin AL, Pehr K (2004) Coexistence of erythromelalgia and Raynaud’s phenomenon. J Am Acad Dermatol 50:456
12.
Zurück zum Zitat Michiels JJ, Abels J, Steketee J, van Vliet HH, Vuzevski VD (1985) Erythromelalgia caused by platelet-mediated arteriolar inflammation and thrombosis in thrombocythemia. Ann Intern Med 102:466 Michiels JJ, Abels J, Steketee J, van Vliet HH, Vuzevski VD (1985) Erythromelalgia caused by platelet-mediated arteriolar inflammation and thrombosis in thrombocythemia. Ann Intern Med 102:466
13.
Zurück zum Zitat Vreeken J, van Aken WG (1971) Spontaneous aggregation of blood platelets as a cause of idiopothic thrombosis and recurrent painful toes and fingers. Lancet 2:1395 Vreeken J, van Aken WG (1971) Spontaneous aggregation of blood platelets as a cause of idiopothic thrombosis and recurrent painful toes and fingers. Lancet 2:1395
14.
Zurück zum Zitat Michiels JJ, Zijlstra F (1993) Prostaglandin cyclooxygenase products but not thromboxan A2 are involved in the pathogenesis of erythromelalgia in thrombocythemia. Mediators Inflamm 2:385 Michiels JJ, Zijlstra F (1993) Prostaglandin cyclooxygenase products but not thromboxan A2 are involved in the pathogenesis of erythromelalgia in thrombocythemia. Mediators Inflamm 2:385
15.
Zurück zum Zitat Preston FE (1983) Aspirin, prostaglandins, and peripheral gangrene. Am J Med 74:55 Preston FE (1983) Aspirin, prostaglandins, and peripheral gangrene. Am J Med 74:55
Metadaten
Titel
Erythromelalgia as a presenting manifestation in a patient with essential thrombocythemia complicating renovascular hypertension due to unilateral renal artery stenosis
verfasst von
Jin-Wuk Hur
Young-Yiul Lee
Woong-Soo Lee
Jae-Bum Jun
Publikationsdatum
01.11.2005
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-005-0595-9

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Rheumatology International 1/2005 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.