Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 4/2013

01.08.2013 | Original Article

Evaluation of the Histologic Changes in the Fat-Grafted Facial Skin: Clinical Trial

verfasst von: Patricio Covarrubias, Lázaro Cárdenas-Camarena, José Guerrerosantos, Lorena Valenzuela, Ismael Espejo, José Antonio Robles, Sebastián Gioia

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 4/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Fat grafting is increasingly common in plastic surgery procedures. The discovery of stem cells in fat tissue has given a new direction to the use of fat as a therapeutic tool for other patient conditions. Only one experimental study in rats shows dermal changes after application of lipofilling. For this reason, the authors conducted this study to evaluate skin changes in patients after application of the technique. This study aimed to observe histologic changes in the skin of patients undergoing fat grafting.

Methods

Fat grafting was performed in the preauricular region on one side of patients undergoing face-lifts at the Jalisco Reconstructive Surgery Institute, Guadalajara, Mexico. Preauricular skin was used in this procedure as a withdrawal study and control condition. Hematoxylin-eosin and Masson staining was performed to assess dermal and epidermal thickness, vascularity, and collagen behavior. No inferential statistics were registered with the Wilcoxon test.

Results

The study investigated 16 patients to observe statistically significant differences in dermal thickness, the presence of immature collagen (neoformation), and arteries. No difference in epidermal thickness was observed.

Conclusions

The study showed a regenerative effect with fat grafting that included an increased thickness of the dermis, collagen neoformation, and the presence of increased vascularity in local skin subjected to treatment.

Level of Evidence II

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos J (1998) Simultaneous rhytidoplasty and lipoinjection: a comprehensive aesthetic surgical strategy. Plast Reconstr Surg 102:191–199PubMedCrossRef Guerrerosantos J (1998) Simultaneous rhytidoplasty and lipoinjection: a comprehensive aesthetic surgical strategy. Plast Reconstr Surg 102:191–199PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Chajchir A, Benzaquen I (1989) Fat-grafting injection for soft-tissue augmentation. Plast Reconstr Surg 84:921–934 discussion 935PubMedCrossRef Chajchir A, Benzaquen I (1989) Fat-grafting injection for soft-tissue augmentation. Plast Reconstr Surg 84:921–934 discussion 935PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Coleman SR (1997) Facial recontouring with lipostructure. Clin Plast Surg 24:347–367PubMed Coleman SR (1997) Facial recontouring with lipostructure. Clin Plast Surg 24:347–367PubMed
4.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos J (2000) Long-term outcome of autologous fat transplantation in aesthetic facial recontouring: sixteen years of experience with 1936 cases. Clin Plast Surg 27:515PubMed Guerrerosantos J (2000) Long-term outcome of autologous fat transplantation in aesthetic facial recontouring: sixteen years of experience with 1936 cases. Clin Plast Surg 27:515PubMed
5.
Zurück zum Zitat Silkiss RZ, Baylis HI (1987) Autogenous fat grafting by injection. Ophthal Plast Reconstr Surg 3:71–75PubMedCrossRef Silkiss RZ, Baylis HI (1987) Autogenous fat grafting by injection. Ophthal Plast Reconstr Surg 3:71–75PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kaufman MR, Miller TA, Huang C, Roostaeian J, Wasson KL, Ashley RK, Bradley JP (2007) Autologous fat transfer for facial recontouring: is there science behind the art? (review). Plast Reconstr Surg 119:2287–2296, 2007. Erratum in Plast Reconstr Surg 125:759, 2010: Roostaien, Jason corrected to Roostaeian, Jason Kaufman MR, Miller TA, Huang C, Roostaeian J, Wasson KL, Ashley RK, Bradley JP (2007) Autologous fat transfer for facial recontouring: is there science behind the art? (review). Plast Reconstr Surg 119:2287–2296, 2007. Erratum in Plast Reconstr Surg 125:759, 2010: Roostaien, Jason corrected to Roostaeian, Jason
7.
Zurück zum Zitat Donofrio LM (2000) Structural autologous lipoaugmentation: a pan-facial technique. Dermatol Surg 26:1129–1134PubMedCrossRef Donofrio LM (2000) Structural autologous lipoaugmentation: a pan-facial technique. Dermatol Surg 26:1129–1134PubMedCrossRef
8.
10.
Zurück zum Zitat Schuller-Petrovic S (1997) Improving the aesthetic aspect of soft tissue defects on the face using autologous fat transplantation. Facial Plast Surg 13:119–124PubMedCrossRef Schuller-Petrovic S (1997) Improving the aesthetic aspect of soft tissue defects on the face using autologous fat transplantation. Facial Plast Surg 13:119–124PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos J, Florez M, De-Leon O (1988) Free-fat autografting in cervicofacial augmentation: a 5-year study. Plast Surg Forum 11:216–218 Guerrerosantos J, Florez M, De-Leon O (1988) Free-fat autografting in cervicofacial augmentation: a 5-year study. Plast Surg Forum 11:216–218
12.
Zurück zum Zitat Toledo L (2001) Fifteen years of fat injections. Presented at the XXVIII Colombian Society of Plastic Surgery Annual Meeting, Cali, 8–12 Nov 2001 Toledo L (2001) Fifteen years of fat injections. Presented at the XXVIII Colombian Society of Plastic Surgery Annual Meeting, Cali, 8–12 Nov 2001
13.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos J (2002) Microlipofilling. Aesthetic Surg J 22:196–198CrossRef Guerrerosantos J (2002) Microlipofilling. Aesthetic Surg J 22:196–198CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Onesti MG, Monarca C, Rizzo MI, Mazzocchi M, Scuderi N (2009) Minimally invasive combined treatment for Parry-Romberg syndrome. Aesthetic Plast Surg 33:452–456 Epub 18 December 2008PubMedCrossRef Onesti MG, Monarca C, Rizzo MI, Mazzocchi M, Scuderi N (2009) Minimally invasive combined treatment for Parry-Romberg syndrome. Aesthetic Plast Surg 33:452–456 Epub 18 December 2008PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos J (2009) El Injerto Autólogo de Grasa en Casos de Deformidades Faciales Congénitas o Adquiridas: Corrección Estética Quirúrgica con Transplante Autólogo de Grasa. Odontomedi Ltda, pp 58–69 Guerrerosantos J (2009) El Injerto Autólogo de Grasa en Casos de Deformidades Faciales Congénitas o Adquiridas: Corrección Estética Quirúrgica con Transplante Autólogo de Grasa. Odontomedi Ltda, pp 58–69
16.
Zurück zum Zitat Billings E Jr, May JW Jr (1989) Historical review and present status of free-fat graft autotransplantation in plastic and reconstructive surgery. Plast Reconstr Surg 83:368–381PubMedCrossRef Billings E Jr, May JW Jr (1989) Historical review and present status of free-fat graft autotransplantation in plastic and reconstructive surgery. Plast Reconstr Surg 83:368–381PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Cardenas-Camarena L, Lacouture AM, Tobar-Losada A (1999) Combined gluteoplasty: liposuction and lipoinjection. Plast Reconstr Surg 104:1524–1531 discussion 1531–1533PubMedCrossRef Cardenas-Camarena L, Lacouture AM, Tobar-Losada A (1999) Combined gluteoplasty: liposuction and lipoinjection. Plast Reconstr Surg 104:1524–1531 discussion 1531–1533PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos J (1996) Autologous fat grafting for body contouring. Clin Plast Surg 23:619–631PubMed Guerrerosantos J (1996) Autologous fat grafting for body contouring. Clin Plast Surg 23:619–631PubMed
19.
Zurück zum Zitat Peren PA, Gomez JB, Guerrerosantos J, Salazar CA (2000) Gluteus augmentation with fat grafting. Aesthetic Plast Surg 24:412–417PubMedCrossRef Peren PA, Gomez JB, Guerrerosantos J, Salazar CA (2000) Gluteus augmentation with fat grafting. Aesthetic Plast Surg 24:412–417PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Mischen B, Follmar K, Moyer K, Buehrer B, Olbrich K, Levin L, Klitzman B, Erdmann D (2008) Metabolic and functional characterization of human adipose-derived stem cells in tissue engineering. Plast Reconstr Surg 122:725–738PubMedCrossRef Mischen B, Follmar K, Moyer K, Buehrer B, Olbrich K, Levin L, Klitzman B, Erdmann D (2008) Metabolic and functional characterization of human adipose-derived stem cells in tissue engineering. Plast Reconstr Surg 122:725–738PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Tholpady S, Llull R, Ogle R, Rubin P, Futrell W, Katz A (2006) Adipose tissue: stem cells and beyond. Clin Plast Surg 33:55–62PubMedCrossRef Tholpady S, Llull R, Ogle R, Rubin P, Futrell W, Katz A (2006) Adipose tissue: stem cells and beyond. Clin Plast Surg 33:55–62PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Klinger M, Marazzi M, Vigo D, Torre M (2008) Fat injection for cases of severe burn outcomes: a new perspective of scar remodeling and reduction. Aesthetic Plast Surg 32:465–469PubMedCrossRef Klinger M, Marazzi M, Vigo D, Torre M (2008) Fat injection for cases of severe burn outcomes: a new perspective of scar remodeling and reduction. Aesthetic Plast Surg 32:465–469PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Rigotti G, Marchi A, Galiè M, Baroni G, Benati D, Krampera M, Pasini A, Sbarbati A (2007) Clinical treatment of radiotherapy tissue damage by lipoaspirate transplant: a healing process mediated by adipose-derived adult stem cells. Plast Reconstr Surg 119:1409–1422PubMedCrossRef Rigotti G, Marchi A, Galiè M, Baroni G, Benati D, Krampera M, Pasini A, Sbarbati A (2007) Clinical treatment of radiotherapy tissue damage by lipoaspirate transplant: a healing process mediated by adipose-derived adult stem cells. Plast Reconstr Surg 119:1409–1422PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Mojallal A, Lequeux C, Shipkov C (2009) Improvement of skin quality after fat grafting: clinical observation and a animal study. Plast Reconstr Surg 124:765–774 discussion 775–776PubMedCrossRef Mojallal A, Lequeux C, Shipkov C (2009) Improvement of skin quality after fat grafting: clinical observation and a animal study. Plast Reconstr Surg 124:765–774 discussion 775–776PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Chan C, McCulley S, Macmillan R (2008) Autologous fat transfer: a review of the literature with a focus on breast cancer surgery. J Plast Reconstr Aesth Surg 61:1438e–1448eCrossRef Chan C, McCulley S, Macmillan R (2008) Autologous fat transfer: a review of the literature with a focus on breast cancer surgery. J Plast Reconstr Aesth Surg 61:1438e–1448eCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Guerrero-Santos J (1996) Long-term survival of free-fat grafts in muscle: an experimental study in rats. Aesthetic Plast Surg 20:403CrossRef Guerrero-Santos J (1996) Long-term survival of free-fat grafts in muscle: an experimental study in rats. Aesthetic Plast Surg 20:403CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Ersek RA (1991) Transplantation of purified autologous fat: a 3-year follow-up is disappointing. Plast Reconstr Surg 87:219PubMedCrossRef Ersek RA (1991) Transplantation of purified autologous fat: a 3-year follow-up is disappointing. Plast Reconstr Surg 87:219PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Cervelli V, Gentile P, Grimaldi M (2009) Regenerative surgery: use of fat grafting combined with platelet-rich plasma for chronic lower-extremity ulcers. Aesthetic Plast Surg 33:340–345PubMedCrossRef Cervelli V, Gentile P, Grimaldi M (2009) Regenerative surgery: use of fat grafting combined with platelet-rich plasma for chronic lower-extremity ulcers. Aesthetic Plast Surg 33:340–345PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Evaluation of the Histologic Changes in the Fat-Grafted Facial Skin: Clinical Trial
verfasst von
Patricio Covarrubias
Lázaro Cárdenas-Camarena
José Guerrerosantos
Lorena Valenzuela
Ismael Espejo
José Antonio Robles
Sebastián Gioia
Publikationsdatum
01.08.2013
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 4/2013
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-013-0126-0

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Aesthetic Plastic Surgery 4/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.