Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 4/2020

04.08.2020 | Original Article

Evaluation of the Terror and Disaster Surgical Care course

verfasst von: Dan Bieler, Axel Franke, Markus Blätzinger, Marzellus Hofmann, Johannes Sturm, Benedikt Friemert, Gerhard Achatz, The Deployment, Disaster, Tactical Surgery Working Group of the German Trauma Society

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Mass-casualty terrorist incidents are a medical and organisational challenge for every hospital. The Terror and Disaster Surgical Care (TDSC®) course was developed because such incidents are associated with special injury patterns, escalating situations, and surges of casualties and haemodynamically unstable patients requiring treatment and can overwhelm the resources of hospitals.

Materials and methods

The course currently lasts two-and-a -half days and is designed for 18–21 experienced surgeons, anaesthetists and clinical emergency physicians (who form groups of three for the tabletop simulation game). From 2017 to 2019, a total of 20 courses with 437 participants were conducted. The data in this study were collected from these 437 participants.

Results

Most of the participants were male (82%); 64% of participants specialised in a major field of surgery (general surgery, visceral surgery, vascular surgery, trauma surgery and orthopaedics). At the time of the course, most participants (86%) were department heads, senior physicians or specialists. The tabletop simulation game, which was specifically developed for the course, as well as the presentations were rated good to very good. The result of the overall course evaluation, which included aspects such as organisation, professionalism, content and teaching, was on average 1.34 and thus very good.

Discussion

The TDSC course complements already established courses and provides training in tactical surgical care after hospital admission. The TDSC course integrates and builds on elements of individualised trauma care such as the primary survey and the extended focused assessment with sonography in trauma (eFAST). This underlines again that it complements and does not replace other course formats. We can conclude that the presentations and the tabletop simulation game were well suited to the target group and that the participants were able to increase their knowledge of this complex subject.
Literatur
9.
Zurück zum Zitat Khorram-Manesh A. Europe on fire; medical management of terror attacks - new era and new considerations. Bulletin Emerg Trauma. 2016;4(4):183–5. Khorram-Manesh A. Europe on fire; medical management of terror attacks - new era and new considerations. Bulletin Emerg Trauma. 2016;4(4):183–5.
13.
14.
Metadaten
Titel
Evaluation of the Terror and Disaster Surgical Care course
verfasst von
Dan Bieler
Axel Franke
Markus Blätzinger
Marzellus Hofmann
Johannes Sturm
Benedikt Friemert
Gerhard Achatz
The Deployment, Disaster, Tactical Surgery Working Group of the German Trauma Society
Publikationsdatum
04.08.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-020-01418-w

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 4/2020 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.