Skip to main content
Erschienen in: Digestive Diseases and Sciences 11/2017

20.09.2017 | Editorial

“First Do No Harm”: Adverse Events from Pharmaceutical Treatment of Gastroparesis and Dyspepsia

verfasst von: Thomas M. Goodsall, Nicholas J. Talley

Erschienen in: Digestive Diseases and Sciences | Ausgabe 11/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Dyspepsia, a symptom that impacts at least 10% of Americans, can be troubling to disabling, impairing work and relationships [1]. Dyspepsia refers to a chronic or recurrent upper gastrointestinal symptom complex presumed to arise from the gastroduodenum rather than the esophagus; epigastric pain or discomfort, fullness after meals, or inability to finish a normal-sized meal (early satiety), and nausea with or without vomiting all are dyspeptic symptoms that can negatively impact the quality of life. If delayed gastric emptying accompanies these symptoms, a diagnostic label of gastroparesis is usually applied [2]. Many other underlying causes of dyspepsia need to be considered, from peptic ulceration including Helicobacter pylori infection to gastroesophageal reflux disease (GERD), biliary tract disease, and rarely esophagogastric cancers, but the most frequent explanation encountered in practice is functional dyspepsia [1]. …
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Sarnelli G, Caenepeel P, Geypens B, Janssens J, Tack J. Symptoms associated with impaired gastric emptying of solids and liquids in functional dyspepsia. Am J Gastroenterol. 2003;98:783–788.CrossRefPubMed Sarnelli G, Caenepeel P, Geypens B, Janssens J, Tack J. Symptoms associated with impaired gastric emptying of solids and liquids in functional dyspepsia. Am J Gastroenterol. 2003;98:783–788.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Pleyer C, Bittner H, Locke GR 3rd, et al. Overdiagnosis of gastro-esophageal reflux disease and underdiagnosis of functional dyspepsia in a USA community. Neurogastroenterol Motil. 2014;26:1163–1171.CrossRefPubMed Pleyer C, Bittner H, Locke GR 3rd, et al. Overdiagnosis of gastro-esophageal reflux disease and underdiagnosis of functional dyspepsia in a USA community. Neurogastroenterol Motil. 2014;26:1163–1171.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Stanghellini V, Chan FK, Hasler WL, et al. Gastroduodenal disorders. Gastroenterology. 2016;150:1380–1392.CrossRefPubMed Stanghellini V, Chan FK, Hasler WL, et al. Gastroduodenal disorders. Gastroenterology. 2016;150:1380–1392.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cirillo C, Bessissow T, Desmet AS, Vanheel H, Tack J, Vanden Berghe P. Evidence for neuronal and structural changes in submucous ganglia of patients with functional dyspepsia. Am J Gastroenterol. 2015;110:1205–1215.CrossRefPubMed Cirillo C, Bessissow T, Desmet AS, Vanheel H, Tack J, Vanden Berghe P. Evidence for neuronal and structural changes in submucous ganglia of patients with functional dyspepsia. Am J Gastroenterol. 2015;110:1205–1215.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Walker MM, Talley NJ. The role of duodenal inflammation in functional dyspepsia. J Clin Gastroenterol. 2017;51:12–18.CrossRefPubMed Walker MM, Talley NJ. The role of duodenal inflammation in functional dyspepsia. J Clin Gastroenterol. 2017;51:12–18.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Jung HK, Choung RS, Locke GR 3rd, et al. The incidence, prevalence, and outcomes of patients with gastroparesis in Olmsted County, Minnesota, from 1996 to 2006. Gastroenterology. 2009;136:1225–1233.CrossRefPubMed Jung HK, Choung RS, Locke GR 3rd, et al. The incidence, prevalence, and outcomes of patients with gastroparesis in Olmsted County, Minnesota, from 1996 to 2006. Gastroenterology. 2009;136:1225–1233.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Stein B, Everhart KK, Lacy BE. Gastroparesis: a review of current diagnosis and treatment options. J Clin Gastroenterol. 2015;49:550–558.CrossRefPubMed Stein B, Everhart KK, Lacy BE. Gastroparesis: a review of current diagnosis and treatment options. J Clin Gastroenterol. 2015;49:550–558.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Chang JY, Locke GR 3rd, McNally MA, et al. Impact of functional gastrointestinal disorders on survival in the community. Am J Gastroenterol. 2010;105:822–832.CrossRefPubMedPubMedCentral Chang JY, Locke GR 3rd, McNally MA, et al. Impact of functional gastrointestinal disorders on survival in the community. Am J Gastroenterol. 2010;105:822–832.CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Talley NJ, Locke GR, Saito YA, et al. Effect of amitriptyline and escitalopram on functional dyspepsia: a multicenter, randomized controlled study. Gastroenterology. 2015;149:340–349.CrossRefPubMedPubMedCentral Talley NJ, Locke GR, Saito YA, et al. Effect of amitriptyline and escitalopram on functional dyspepsia: a multicenter, randomized controlled study. Gastroenterology. 2015;149:340–349.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Bielefeldt K. From harmful treatment to secondary gain: adverse event reporting in dyspepsia and gastroparesis. Dig Dis Sci. (Epub ahead of print). doi:10.1007/s10620-017-4633-8. Bielefeldt K. From harmful treatment to secondary gain: adverse event reporting in dyspepsia and gastroparesis. Dig Dis Sci. (Epub ahead of print). doi:10.​1007/​s10620-017-4633-8.
12.
Zurück zum Zitat Zala AV, Walker MM, Talley NJ. Emerging drugs for functional dyspepsia. Expert Opin Emerg Drugs. 2015;20:221–233.CrossRefPubMed Zala AV, Walker MM, Talley NJ. Emerging drugs for functional dyspepsia. Expert Opin Emerg Drugs. 2015;20:221–233.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Rao AS, Camilleri M. Review article: metoclopramide and tardive dyskinesia. Aliment Pharmacol Ther. 2010;31:11–19.CrossRefPubMed Rao AS, Camilleri M. Review article: metoclopramide and tardive dyskinesia. Aliment Pharmacol Ther. 2010;31:11–19.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Gomm W, von Holt K, Thome F, et al. Association of proton pump inhibitors with risk of dementia: a pharmacoepidemiological claims data analysis. JAMA Neurol. 2016;73:410–416.CrossRefPubMed Gomm W, von Holt K, Thome F, et al. Association of proton pump inhibitors with risk of dementia: a pharmacoepidemiological claims data analysis. JAMA Neurol. 2016;73:410–416.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Lambert AA, Lam JO, Paik JJ, Ugarte-Gil C, Drummond MB, Crowell TA. Risk of community-acquired pneumonia with outpatient proton-pump inhibitor therapy: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE. 2015;10:e0128004.CrossRefPubMedPubMedCentral Lambert AA, Lam JO, Paik JJ, Ugarte-Gil C, Drummond MB, Crowell TA. Risk of community-acquired pneumonia with outpatient proton-pump inhibitor therapy: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE. 2015;10:e0128004.CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Nochaiwong S, Ruengorn C, Awiphan R, et al. The association between proton pump inhibitor use and the risk of adverse kidney outcomes: a systematic review and meta-analysis. Nephrol Dial Transplant. 2017;153:702–710. Nochaiwong S, Ruengorn C, Awiphan R, et al. The association between proton pump inhibitor use and the risk of adverse kidney outcomes: a systematic review and meta-analysis. Nephrol Dial Transplant. 2017;153:702–710.
17.
Zurück zum Zitat Park CH, Kim EH, Roh YH, Kim HY, Lee SK. The association between the use of proton pump inhibitors and the risk of hypomagnesemia: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE. 2014;9:e112558.CrossRefPubMedPubMedCentral Park CH, Kim EH, Roh YH, Kim HY, Lee SK. The association between the use of proton pump inhibitors and the risk of hypomagnesemia: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE. 2014;9:e112558.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Tleyjeh IM, Bin Abdulhak AA, Riaz M, et al. Association between proton pump inhibitor therapy and clostridium difficile infection: a contemporary systematic review and meta-analysis. PLoS ONE. 2012;7:e50836.CrossRefPubMedPubMedCentral Tleyjeh IM, Bin Abdulhak AA, Riaz M, et al. Association between proton pump inhibitor therapy and clostridium difficile infection: a contemporary systematic review and meta-analysis. PLoS ONE. 2012;7:e50836.CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Zhou B, Huang Y, Li H, Sun W, Liu J. Proton-pump inhibitors and risk of fractures: an update meta-analysis. Osteoporos Int. 2016;27:339–347.CrossRefPubMed Zhou B, Huang Y, Li H, Sun W, Liu J. Proton-pump inhibitors and risk of fractures: an update meta-analysis. Osteoporos Int. 2016;27:339–347.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Toh JW, Ong E, Wilson R. Hypomagnesaemia associated with long-term use of proton pump inhibitors. Gastroenterol Rep (Oxf). 2015;3:243–253.CrossRef Toh JW, Ong E, Wilson R. Hypomagnesaemia associated with long-term use of proton pump inhibitors. Gastroenterol Rep (Oxf). 2015;3:243–253.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Ford AC, Luthra P, Tack J, Boeckxstaens GE, Moayyedi P, Talley NJ. Efficacy of psychotropic drugs in functional dyspepsia: systematic review and meta-analysis. Gut. 2017;66:411–420.CrossRefPubMed Ford AC, Luthra P, Tack J, Boeckxstaens GE, Moayyedi P, Talley NJ. Efficacy of psychotropic drugs in functional dyspepsia: systematic review and meta-analysis. Gut. 2017;66:411–420.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Zhong L, Shanahan ER, Raj A, et al. Dyspepsia and the microbiome: time to focus on the small intestine. Gut. 2017;66:1168–1169.CrossRefPubMed Zhong L, Shanahan ER, Raj A, et al. Dyspepsia and the microbiome: time to focus on the small intestine. Gut. 2017;66:1168–1169.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Jiang SM, Jia L, Liu J, Shi MM, Xu MZ. Beneficial effects of antidepressant mirtazapine in functional dyspepsia patients with weight loss. World J Gastroenterol. 2016;22:5260–5266.CrossRefPubMedPubMedCentral Jiang SM, Jia L, Liu J, Shi MM, Xu MZ. Beneficial effects of antidepressant mirtazapine in functional dyspepsia patients with weight loss. World J Gastroenterol. 2016;22:5260–5266.CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Targownik LE, Leslie WD, Davison KS, et al. The relationship between proton pump inhibitor use and longitudinal change in bone mineral density: a population-based study [corrected] from the Canadian Multicentre Osteoporosis Study (CaMos). Am J Gastroenterol. 2012;107:1361–1369.CrossRefPubMedPubMedCentral Targownik LE, Leslie WD, Davison KS, et al. The relationship between proton pump inhibitor use and longitudinal change in bone mineral density: a population-based study [corrected] from the Canadian Multicentre Osteoporosis Study (CaMos). Am J Gastroenterol. 2012;107:1361–1369.CrossRefPubMedPubMedCentral
25.
Zurück zum Zitat Group OLoEW. The Oxford 2011 Levels of Evidence.. Oxford Centre for Evidence-Based Medicine. 2011. Group OLoEW. The Oxford 2011 Levels of Evidence.. Oxford Centre for Evidence-Based Medicine. 2011.
Metadaten
Titel
“First Do No Harm”: Adverse Events from Pharmaceutical Treatment of Gastroparesis and Dyspepsia
verfasst von
Thomas M. Goodsall
Nicholas J. Talley
Publikationsdatum
20.09.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Digestive Diseases and Sciences / Ausgabe 11/2017
Print ISSN: 0163-2116
Elektronische ISSN: 1573-2568
DOI
https://doi.org/10.1007/s10620-017-4757-x

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2017

Digestive Diseases and Sciences 11/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.