Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2023

24.07.2023 | Original Paper

Functional outcome of synchronous tendon transfer of pronator teres to ECRB with primary nerve repair in high radial nerve injury

verfasst von: Fatema Alzahraa Ahmed, Dalia M. El Sakka, Medhat Sami Ali Hassan, Mahmoud Abdelrahman, Saeed Esmaeel Alemam

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

High radial nerve injury results in wrist and finger extension loss. As documented, the greatest loss in function is the weakness of grip due to inability to extend the wrist.

Methods

A Prospective study included 17 patients with acute high radial nerve injury operated on using early pronator teres to Extensor carpi radialis brevis tendon transfer and primary nerve repair from January 2020 to April 2023. Patients were evaluated using active range of motion, grip strength, pinch strength, and DASH score.

Result

Fifteen patients were evaluated at 6 and 9 months post-operative. At 6th-month post-operative, the mean extension range of motion significantly increased, but the mean flexion range of motion slightly decreased. Large grip power was 52.6%, small grip power was 76%, the key pinch was 115%, the palmar pinch was 92%, the tip pinch was 116%, and the mean DASH score was 26.1. At the end of 9 months post-operative follow-up, there was a highly significant increase in extension range of motion and no statistically significant difference between normal and affected limb in flexion range of motion, improvement in large grip power was 58.9%, 80.9% in small grip power, 109% in the key pinch, 103% in the palmar pinch, and 136% in tip pinch and the mean DASH score was 24.8. Three patients had complicated postoperatively by hematoma. Two of them needed no intervention, and one needed ultrasonic-guided aspiration.

Conclusions

It could be concluded that early pronator teres to Extensor carpi radialis brevis tendon transfer with primary repair of the radial nerve in high injuries improves remaining function and quickly restores hand function.

Level of evidence

Level III, Therapeutic.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Altintas A, Altintas M, Gazyakan E et al (2009) Long-term results and the disabilities of the arm, shoulder, and hand score analysis after modified Brooks and D’Aubigne tendon transfer for radial nerve palsy. J Hand Surg 34:474–478CrossRef Altintas A, Altintas M, Gazyakan E et al (2009) Long-term results and the disabilities of the arm, shoulder, and hand score analysis after modified Brooks and D’Aubigne tendon transfer for radial nerve palsy. J Hand Surg 34:474–478CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Wangdell J, Bunketorp-Käll L, Koch-Borner S et al (2016) Early active rehabilitation after grip reconstructive surgery in tetraplegia. Arch Phys Med Rehabil 97:S117–S125CrossRefPubMed Wangdell J, Bunketorp-Käll L, Koch-Borner S et al (2016) Early active rehabilitation after grip reconstructive surgery in tetraplegia. Arch Phys Med Rehabil 97:S117–S125CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Dabas V, Suri T, Surapuraju P et al (2011) Functional restoration after early tendon transfer in high radial nerve paralysis. J Hand Surg (European Volume) 36:135–140CrossRef Dabas V, Suri T, Surapuraju P et al (2011) Functional restoration after early tendon transfer in high radial nerve paralysis. J Hand Surg (European Volume) 36:135–140CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ring D, Chin K, Jupiter JB (2004) Radial nerve palsy associated with high-energy humeral shaft fractures. J Hand Surg 29:144–147CrossRef Ring D, Chin K, Jupiter JB (2004) Radial nerve palsy associated with high-energy humeral shaft fractures. J Hand Surg 29:144–147CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hentz VR (2019) Tendon transfers after peripheral nerve injuries: my preferred techniques. J Hand Surg (European Volume) 44:775–784CrossRef Hentz VR (2019) Tendon transfers after peripheral nerve injuries: my preferred techniques. J Hand Surg (European Volume) 44:775–784CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Davidge KM, Yee A, Kahn LC et al (2013) Median to radial nerve transfers for restoration of wrist, finger, and thumb extension. J Hand Surg 38:1812–1827CrossRef Davidge KM, Yee A, Kahn LC et al (2013) Median to radial nerve transfers for restoration of wrist, finger, and thumb extension. J Hand Surg 38:1812–1827CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Wang E, Inaba K, Byerly S et al (2017) Optimal timing for repair of peripheral nerve injuries. J Trauma Acute Care Surg 83:875–881CrossRefPubMed Wang E, Inaba K, Byerly S et al (2017) Optimal timing for repair of peripheral nerve injuries. J Trauma Acute Care Surg 83:875–881CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Green DP (2010) General principles. Green’s Oper Hand Surg 1:3–24 Green DP (2010) General principles. Green’s Oper Hand Surg 1:3–24
9.
Zurück zum Zitat Pesqueira T, Costa-Almeida R, Gomes ME (2017) Uncovering the effect of low-frequency static magnetic field on tendon-derived cells: from mechanosensing to tenogenesis. Sci Rep 7:10948CrossRefPubMedPubMedCentral Pesqueira T, Costa-Almeida R, Gomes ME (2017) Uncovering the effect of low-frequency static magnetic field on tendon-derived cells: from mechanosensing to tenogenesis. Sci Rep 7:10948CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Brand PW (1975) Tendon transfers in the forearm. In: Flynn JE (ed) Hand Surgery, 2nd edn. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 189–200 Brand PW (1975) Tendon transfers in the forearm. In: Flynn JE (ed) Hand Surgery, 2nd edn. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 189–200
11.
Zurück zum Zitat Paternostro-Sluga T, Keilani M, Posch M et al (2003) Factors that influence the duration of splint wear in peripheral nerve lesions. Am J Phys Med Rehabil 82:86–95CrossRefPubMed Paternostro-Sluga T, Keilani M, Posch M et al (2003) Factors that influence the duration of splint wear in peripheral nerve lesions. Am J Phys Med Rehabil 82:86–95CrossRefPubMed
12.
13.
Zurück zum Zitat Kong C-g, Sur YJ, Jung J-w et al (2021) Primary radial nerve palsy associated with humeral shaft fractures according to injury mechanism: is early exploration needed? J Shoulder Elbow Surg 30:2862–2868CrossRefPubMed Kong C-g, Sur YJ, Jung J-w et al (2021) Primary radial nerve palsy associated with humeral shaft fractures according to injury mechanism: is early exploration needed? J Shoulder Elbow Surg 30:2862–2868CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Tarriba J, Alvarez G, Cardenas-Mejia A (2022) Sensory Nerve transfers and direct neurotization: the new frontier in peripheral nerve surgery. Int Microsurg J (6)2:2 Tarriba J, Alvarez G, Cardenas-Mejia A (2022) Sensory Nerve transfers and direct neurotization: the new frontier in peripheral nerve surgery. Int Microsurg J (6)2:2
15.
Zurück zum Zitat Jonsson S, Wiberg R, McGrath AM et al (2013) Effect of delayed peripheral nerve repair on nerve regeneration, Schwann cell function and target muscle recovery. Plos One 8:e56484CrossRefPubMedPubMedCentral Jonsson S, Wiberg R, McGrath AM et al (2013) Effect of delayed peripheral nerve repair on nerve regeneration, Schwann cell function and target muscle recovery. Plos One 8:e56484CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Ho B, Khan Z, Switaj PJ et al (2014) Treatment of peroneal nerve injuries with simultaneous tendon transfer and nerve exploration. J Orthop Surg Res 9:1–11CrossRef Ho B, Khan Z, Switaj PJ et al (2014) Treatment of peroneal nerve injuries with simultaneous tendon transfer and nerve exploration. J Orthop Surg Res 9:1–11CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Brown PW (1970) 3 The time factor in surgery of upper-extremity peripheral nerve injury. Clin Orthop Relat Res® 68:14–21PubMed Brown PW (1970) 3 The time factor in surgery of upper-extremity peripheral nerve injury. Clin Orthop Relat Res® 68:14–21PubMed
Metadaten
Titel
Functional outcome of synchronous tendon transfer of pronator teres to ECRB with primary nerve repair in high radial nerve injury
verfasst von
Fatema Alzahraa Ahmed
Dalia M. El Sakka
Medhat Sami Ali Hassan
Mahmoud Abdelrahman
Saeed Esmaeel Alemam
Publikationsdatum
24.07.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2023
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-023-02099-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2023

European Journal of Plastic Surgery 6/2023 Zur Ausgabe

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.