Skip to main content
Erschienen in: Journal of Inherited Metabolic Disease 3/2011

01.06.2011 | Original Article

Gaucher disease: when molecular testing and clinical presentation disagree -the novel c.1226A>G(p.N370S)--RecNcil allele

verfasst von: Manisha Balwani, Marie E. Grace, Robert J. Desnick

Erschienen in: Journal of Inherited Metabolic Disease | Ausgabe 3/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report a 31 year old woman who had prenatal carrier screening for Ashkenazi Jewish (AJ) genetic diseases and was found to have two acid ß-glucosidase (GBA) mutations, c.1226A>G(p.N370S) and c.1448T>C(p.L444P), consistent with the diagnosis of Type 1 Gaucher disease (GD1). This genotype typically manifests in late-adolescence with hepatosplenomegaly and early-onset bone involvement. The Proband had a normal physical examination, no organomegaly, and normal blood counts, skeletal survey, and bone density. Leukocyte acid ß-glucosidase and plasma chitotriosidase activities were normal. To investigate these unexpected results, her GBA alleles were RT-PCR amplified and sequenced. Five RT-PCR clones were negative for both mutations, while five clones had the c.1226A>G(p.N370S) and c.1448T>C(p.L444P) mutations, along with c.1483G>C(p.A456P), and c.1497G>C(p.V460V) mutations, the latter three lesions composing the rare GBA pseudogene-derived RecNcil allele. Genetic testing misdiagnosed the asymptomatic Proband as affected with Type 1 Gaucher disease; however, molecular studies revealed a novel allele with the two common GBA mutations on the RecNcil background. This allele presumably arose by crossing-over between a c.1226A>G allele and the pseudogene, gene conversion, or a new c.1226A>G mutation on the RecNcil background. This novel complex allele highlights a limitation of carrier screening for GD.
Literatur
Zurück zum Zitat Aerts JM, Hollak CE, van Breemen M, Maas M, Groener JE, Boot RG (2005) Identification and use of biomarkers in Gaucher disease and other lysosomal storage diseases. Acta Paediatr Suppl 94:43–46PubMedCrossRef Aerts JM, Hollak CE, van Breemen M, Maas M, Groener JE, Boot RG (2005) Identification and use of biomarkers in Gaucher disease and other lysosomal storage diseases. Acta Paediatr Suppl 94:43–46PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Balwani M, Fuerstman L, Kornreich R, Edelmann L, Desnick RJ (2010) Type I Gaucher disease: Significant disease manifestations in “asymptomatic” homozygotes. Arch Intern Med 170:1463–1469PubMedCrossRef Balwani M, Fuerstman L, Kornreich R, Edelmann L, Desnick RJ (2010) Type I Gaucher disease: Significant disease manifestations in “asymptomatic” homozygotes. Arch Intern Med 170:1463–1469PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Beutler E, Liebman H, Gelbart T, Stefanski E (2000) Three Gaucher-disease-producing mutations in a patient with Gaucher disease: mechanism and diagnostic implications. Acta Haematol 104:103–105PubMedCrossRef Beutler E, Liebman H, Gelbart T, Stefanski E (2000) Three Gaucher-disease-producing mutations in a patient with Gaucher disease: mechanism and diagnostic implications. Acta Haematol 104:103–105PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Eng CM, Schechter C, Robinowitz J et al (1997) Prenatal genetic carrier testing using triple disease screening. JAMA 278:1268–1272PubMedCrossRef Eng CM, Schechter C, Robinowitz J et al (1997) Prenatal genetic carrier testing using triple disease screening. JAMA 278:1268–1272PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Eyal N, Wilder S, Horowitz M (1990) Prevalent and rare mutations among Gaucher patients. Gene 96:277–283PubMedCrossRef Eyal N, Wilder S, Horowitz M (1990) Prevalent and rare mutations among Gaucher patients. Gene 96:277–283PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Grabowski GA (1997) Gaucher disease: gene frequencies and genotype/phenotype correlations. Genet Test 1:5–12PubMed Grabowski GA (1997) Gaucher disease: gene frequencies and genotype/phenotype correlations. Genet Test 1:5–12PubMed
Zurück zum Zitat Grabowski GA, Beutler E (2001) Gaucher disease. In: Scriver C, Beaudet A, Sly W, Valle D (eds) The Metabolic and Molecular Bases of Inherited Diseases, 8th edn. McGraw-Hill, New York, NY, pp 3635–3668 Grabowski GA, Beutler E (2001) Gaucher disease. In: Scriver C, Beaudet A, Sly W, Valle D (eds) The Metabolic and Molecular Bases of Inherited Diseases, 8th edn. McGraw-Hill, New York, NY, pp 3635–3668
Zurück zum Zitat Grabowski GA, Dinur T, Gatt S, Desnick RJ (1982) Gaucher Type 1 (Ashkenazi) disease: a new method for heterozygote detection using a novel natural substrate. Clin Chim Acta 124:123–133PubMedCrossRef Grabowski GA, Dinur T, Gatt S, Desnick RJ (1982) Gaucher Type 1 (Ashkenazi) disease: a new method for heterozygote detection using a novel natural substrate. Clin Chim Acta 124:123–133PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Grace ME, Ashton-Prolla P, Pastores GM, Soni A, Desnick RJ (1999) Non-pseudogene-derived complex acid beta-glucosidase mutations causing mild type 1 and severe type 2 Gaucher disease. J Clin Invest 103:817–823PubMedCrossRef Grace ME, Ashton-Prolla P, Pastores GM, Soni A, Desnick RJ (1999) Non-pseudogene-derived complex acid beta-glucosidase mutations causing mild type 1 and severe type 2 Gaucher disease. J Clin Invest 103:817–823PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Grace ME, Balwani M, Nazarenko I, Prakash-Cheng A, Desnick RJ (2007) Type 1 Gaucher disease: null and hypomorphic novel chitotriosidase mutations-implications for diagnosis and therapeutic monitoring. Hum Mutat 28:866–873PubMedCrossRef Grace ME, Balwani M, Nazarenko I, Prakash-Cheng A, Desnick RJ (2007) Type 1 Gaucher disease: null and hypomorphic novel chitotriosidase mutations-implications for diagnosis and therapeutic monitoring. Hum Mutat 28:866–873PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Gross SJ, Pletcher B, Monaghan K, Practice P, Committee G (2008) Carrier screening in individuals of Ashkenazi Jewish descent. Genet Med 10:54–56PubMedCrossRef Gross SJ, Pletcher B, Monaghan K, Practice P, Committee G (2008) Carrier screening in individuals of Ashkenazi Jewish descent. Genet Med 10:54–56PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Horowitz M, Wilder S, Horowitz Z, Reiner O, Gelbart T, Beutler E (1989) The human glucocerebrosidase gene and pseudogene: structure and evolution. Genomics 4:87–96PubMedCrossRef Horowitz M, Wilder S, Horowitz Z, Reiner O, Gelbart T, Beutler E (1989) The human glucocerebrosidase gene and pseudogene: structure and evolution. Genomics 4:87–96PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Hruska KS, LaMarca ME, Scott CR, Sidransky E (2008) Gaucher disease: mutation and polymorphism spectrum in glucocerebrosidase gene (GBA). Hum Mutat 29:567–583PubMedCrossRef Hruska KS, LaMarca ME, Scott CR, Sidransky E (2008) Gaucher disease: mutation and polymorphism spectrum in glucocerebrosidase gene (GBA). Hum Mutat 29:567–583PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Scott SA, Edelmann L, Liu L, Luo M, Desnick RJ, Kornreich R (2010) Experience with carrier screening and prenatal diagnosis for sixteen Ashkenazi jewish genetic diseases. Hum Mutat 31:1240–1250PubMedCrossRef Scott SA, Edelmann L, Liu L, Luo M, Desnick RJ, Kornreich R (2010) Experience with carrier screening and prenatal diagnosis for sixteen Ashkenazi jewish genetic diseases. Hum Mutat 31:1240–1250PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Sibille A, Eng CM, Kim SJ, Pastores G, Grabowski GA (1993) Phenotype/genotype correlations in Gaucher disease type I: clinical and therapeutic implications. Am J Hum Genet 52:1094–1101PubMed Sibille A, Eng CM, Kim SJ, Pastores G, Grabowski GA (1993) Phenotype/genotype correlations in Gaucher disease type I: clinical and therapeutic implications. Am J Hum Genet 52:1094–1101PubMed
Metadaten
Titel
Gaucher disease: when molecular testing and clinical presentation disagree -the novel c.1226A>G(p.N370S)--RecNcil allele
verfasst von
Manisha Balwani
Marie E. Grace
Robert J. Desnick
Publikationsdatum
01.06.2011
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
Journal of Inherited Metabolic Disease / Ausgabe 3/2011
Print ISSN: 0141-8955
Elektronische ISSN: 1573-2665
DOI
https://doi.org/10.1007/s10545-011-9307-7

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2011

Journal of Inherited Metabolic Disease 3/2011 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Blutdrucksenkung könnte Uterusmyome verhindern

Frauen mit unbehandelter oder neu auftretender Hypertonie haben ein deutlich erhöhtes Risiko für Uterusmyome. Eine Therapie mit Antihypertensiva geht hingegen mit einer verringerten Inzidenz der gutartigen Tumoren einher.

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.