Skip to main content
Erschienen in: Der Diabetologe 5/2011

01.07.2011 | Leitthema

Gemeinsamkeiten und Unterschiede inkretinbasierter Therapien

verfasst von: Prof. Dr. B. Gallwitz

Erschienen in: Die Diabetologie | Ausgabe 5/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Die Behandlungsmöglichkeiten bei Typ-2-Diabetes mit inkretinbasierten Therapien wurden vor etwa 5 Jahren eingeführt. Diese umfassen die injizierbaren „Glucagon-like-peptide-1“-Rezeptor-Agonisten (GLP-1-RA) und die oral wirksamen Dipeptidylpeptidase- (DPP-)4-Inhibitoren. Beide Substanzklassen stimulieren glukoseabhängig die Insulinsekretion und hemmen ebenso glukoseabhängig die Glukagonsekretion. Sie haben daher kein eigenes Hypoglykämierisiko. Die GLP-1-RA erhöhen die „GLP-1“-Spiegel lang anhaltend und auf das ca. 5- bis 10-Fache der physiologischen GLP-1-Konzentrationen. Sie wirken nur über die Stimulation des GLP-1-Rezeptors. Die GLP-1-RA verlangsamen außerdem die Magenentleerung und stimulieren das Sättigungsgefühl im zentralen Nervensystem. Sie führen daher nicht nur zu einer Verbesserung der Glykämielage, sondern auch zu einer Gewichtsabnahme. Die Hemmung der DPP-4 erhöht endogene GLP-1-Konzentrationen um das 2- bis 3-Fache; auch das Inkretin „gastric inhibitory polypeptide“ (GIP) und andere Peptide werden langsamer abgebaut. Es besteht kein Effekt auf die Magenentleerung; Dipeptidylpeptidase-4-Inhibitoren sind gewichtsneutral. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über Gemeinsamkeiten und Unterschiede der GLP-1-RA und DPP-4-Inhibitoren sowie die zu erwartenden Entwicklungen auf diesem Gebiet.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ahrén B (2008) Emerging dipeptidyl peptidase-4 inhibitors for the treatment of diabetes. Expert Opin Emerg Drugs 13:593–607PubMedCrossRef Ahrén B (2008) Emerging dipeptidyl peptidase-4 inhibitors for the treatment of diabetes. Expert Opin Emerg Drugs 13:593–607PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bergenstal RM, Wysham C, Macconell L et al; DURATION-2 Study Group (2010) Efficacy and safety of exenatide once weekly versus sitagliptin or pioglitazone as an adjunct to metformin for treatment of type 2 diabetes (DURATION-2): a randomised trial. Lancet 376:431–439PubMedCrossRef Bergenstal RM, Wysham C, Macconell L et al; DURATION-2 Study Group (2010) Efficacy and safety of exenatide once weekly versus sitagliptin or pioglitazone as an adjunct to metformin for treatment of type 2 diabetes (DURATION-2): a randomised trial. Lancet 376:431–439PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bunck MC, Diamant M, Eliasson B et al (2009) One-year treatment with exenatide improves beta-cell function, compared with insulin glargine, in metformin-treated type 2 diabetic patients: a randomized, controlled trial. Diabetes Care 32:762–768PubMedCrossRef Bunck MC, Diamant M, Eliasson B et al (2009) One-year treatment with exenatide improves beta-cell function, compared with insulin glargine, in metformin-treated type 2 diabetic patients: a randomized, controlled trial. Diabetes Care 32:762–768PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Buse JB, Rosenstock J, Sesti G et al; LEAD-6 Study Group (2009) Liraglutide once a day versus exenatide twice a day for type 2 diabetes: a 26-week randomised, parallel-group, multinational, open-label trial (LEAD-6). Lancet 374:39–47PubMedCrossRef Buse JB, Rosenstock J, Sesti G et al; LEAD-6 Study Group (2009) Liraglutide once a day versus exenatide twice a day for type 2 diabetes: a 26-week randomised, parallel-group, multinational, open-label trial (LEAD-6). Lancet 374:39–47PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Buse JB, Garber A, Rosenstock J et al (2011) Liraglutide treatment is associated with a low frequency and magnitude of antibody formation with no apparent impact on glycemic response or increased frequency of adverse events: results from the Liraglutide Effect and Action in Diabetes (LEAD) trials. J Clin Endocrinol Metab 96:1695–1702PubMedCrossRef Buse JB, Garber A, Rosenstock J et al (2011) Liraglutide treatment is associated with a low frequency and magnitude of antibody formation with no apparent impact on glycemic response or increased frequency of adverse events: results from the Liraglutide Effect and Action in Diabetes (LEAD) trials. J Clin Endocrinol Metab 96:1695–1702PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Courreges JP, Vilsbøll T, Zdravkovic M et al (2008) Beneficial effects of once-daily liraglutide, a human glucagon-like peptide-1 analogue, on cardiovascular risk biomarkers in patients with type 2 diabetes. Diabet Med 25:1129–1131PubMedCrossRef Courreges JP, Vilsbøll T, Zdravkovic M et al (2008) Beneficial effects of once-daily liraglutide, a human glucagon-like peptide-1 analogue, on cardiovascular risk biomarkers in patients with type 2 diabetes. Diabet Med 25:1129–1131PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Dore DD, Bloomgren GL, Wenten M et al (2011) A cohort study of acute pancreatitis in relation to exenatide use. Diabetes Obes Metab 13:559–566, doi 10.1111/j.1463-1326.2011.01376.xPubMedCrossRef Dore DD, Bloomgren GL, Wenten M et al (2011) A cohort study of acute pancreatitis in relation to exenatide use. Diabetes Obes Metab 13:559–566, doi 10.1111/j.1463-1326.2011.01376.xPubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Drucker DJ, Nauck MA (2006) The incretin system: glucagon-like peptide-1 receptor agonists and dipeptidyl peptidase-4 inhibitors in type 2 diabetes. Lancet 368:1696–1705PubMedCrossRef Drucker DJ, Nauck MA (2006) The incretin system: glucagon-like peptide-1 receptor agonists and dipeptidyl peptidase-4 inhibitors in type 2 diabetes. Lancet 368:1696–1705PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Engel SS, Williams-Herman DE, Golm GT et al (2010) Sitagliptin: review of preclinical and clinical data regarding incidence of pancreatitis. Int J Clin Pract 64:984-990PubMedCrossRef Engel SS, Williams-Herman DE, Golm GT et al (2010) Sitagliptin: review of preclinical and clinical data regarding incidence of pancreatitis. Int J Clin Pract 64:984-990PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Fakhoury WK, Lereun C, Wright D (2010) A meta-analysis of placebo-controlled clinical trials assessing the efficacy and safety of incretin-based medications in patients with type 2 diabetes. Pharmacology 86:44–57PubMedCrossRef Fakhoury WK, Lereun C, Wright D (2010) A meta-analysis of placebo-controlled clinical trials assessing the efficacy and safety of incretin-based medications in patients with type 2 diabetes. Pharmacology 86:44–57PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Fehse F, Trautmann M, Holst JJ et al (2005) Exenatide augments first- and second-phase insulin secretion in response to intravenous glucose in subjects with type 2 diabetes. J Clin Endocrinol Metab 90:5991–5997PubMedCrossRef Fehse F, Trautmann M, Holst JJ et al (2005) Exenatide augments first- and second-phase insulin secretion in response to intravenous glucose in subjects with type 2 diabetes. J Clin Endocrinol Metab 90:5991–5997PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Gallwitz B (2010) Benefit-risk assessment of exenatide in the therapy of type 2 diabetes mellitus. Drug Saf 33:87–100PubMedCrossRef Gallwitz B (2010) Benefit-risk assessment of exenatide in the therapy of type 2 diabetes mellitus. Drug Saf 33:87–100PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Gallwitz B (2010) The evolving place of incretin-based therapies in type 2 diabetes. Pediatr Nephrol 25:1207–1217PubMedCrossRef Gallwitz B (2010) The evolving place of incretin-based therapies in type 2 diabetes. Pediatr Nephrol 25:1207–1217PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Gallwitz B (2011) GLP-1 agonists and dipeptidyl-peptidase iv inhibitors. In: Schwanstecher M (Hrsg) Diabetes – Perspectives in drug therapy. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 53–74 Gallwitz B (2011) GLP-1 agonists and dipeptidyl-peptidase iv inhibitors. In: Schwanstecher M (Hrsg) Diabetes – Perspectives in drug therapy. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 53–74
15.
Zurück zum Zitat Gallwitz B, Häring HU (2010) Future perspectives for insulinotropic agents in the treatment of type 2 diabetes-DPP-4 inhibitors and sulphonylureas. Diabetes Obes Metab 12:1–11PubMedCrossRef Gallwitz B, Häring HU (2010) Future perspectives for insulinotropic agents in the treatment of type 2 diabetes-DPP-4 inhibitors and sulphonylureas. Diabetes Obes Metab 12:1–11PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Garber AJ (2010) Incretin-based therapies in the management of type 2 diabetes: rationale and reality in a managed care setting. Am J Manag Care 16 (Suppl 7):187–194 Garber AJ (2010) Incretin-based therapies in the management of type 2 diabetes: rationale and reality in a managed care setting. Am J Manag Care 16 (Suppl 7):187–194
17.
Zurück zum Zitat Garber A, Henry RR, Ratner R et al; LEAD-3 (Mono) Study Group (2011) Liraglutide, a once-daily human glucagon-like peptide 1 analogue, provides sustained improvements in glycaemic control and weight for 2 years as monotherapy compared with glimepiride in patients with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab 13:348–356PubMedCrossRef Garber A, Henry RR, Ratner R et al; LEAD-3 (Mono) Study Group (2011) Liraglutide, a once-daily human glucagon-like peptide 1 analogue, provides sustained improvements in glycaemic control and weight for 2 years as monotherapy compared with glimepiride in patients with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab 13:348–356PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Garg R, Chen W, Pendergrass M (2010) Acute pancreatitis in type 2 diabetes treated with exenatide or sitagliptin: a retrospective observational pharmacy claims analysis. Diabetes Care 33:2349–2354PubMedCrossRef Garg R, Chen W, Pendergrass M (2010) Acute pancreatitis in type 2 diabetes treated with exenatide or sitagliptin: a retrospective observational pharmacy claims analysis. Diabetes Care 33:2349–2354PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kirby M, Yu DM, O’Connor S, Gorrell MD (2009) Inhibitor selectivity in the clinical application of dipeptidyl peptidase-4 inhibition. Clin Sci 118:31–41PubMedCrossRef Kirby M, Yu DM, O’Connor S, Gorrell MD (2009) Inhibitor selectivity in the clinical application of dipeptidyl peptidase-4 inhibition. Clin Sci 118:31–41PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Klonoff DC, Buse JB, Nielsen LL et al (2008) Exenatide effects on diabetes, obesity, cardiovascular risk factors and hepatic biomarkers in patients with type 2 diabetes treated for at least 3 years. Curr Med Res Opin 24:275–286PubMed Klonoff DC, Buse JB, Nielsen LL et al (2008) Exenatide effects on diabetes, obesity, cardiovascular risk factors and hepatic biomarkers in patients with type 2 diabetes treated for at least 3 years. Curr Med Res Opin 24:275–286PubMed
21.
Zurück zum Zitat Madsbad S, Kielgast U, Asmar M et al (2011) An overview of once-weekly GLP-1 receptor agonists – available efficacy and safety data and perspectives for the future. Diabetes Obes Metab 13:394–407CrossRef Madsbad S, Kielgast U, Asmar M et al (2011) An overview of once-weekly GLP-1 receptor agonists – available efficacy and safety data and perspectives for the future. Diabetes Obes Metab 13:394–407CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Mest HJ (2006) Dipeptidyl peptidase-IV inhibitors can restore glucose homeostasis in type 2 diabetics via incretin enhancement. Curr Opin Investig Drugs 7:338–343PubMed Mest HJ (2006) Dipeptidyl peptidase-IV inhibitors can restore glucose homeostasis in type 2 diabetics via incretin enhancement. Curr Opin Investig Drugs 7:338–343PubMed
23.
Zurück zum Zitat Nathan DM, Buse JB, Davidson MB et al; Professional Practice Committee, American Diabetes Association; European Association for the Study of Diabetes (2006) Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes: a consensus algorithm for the initiation and adjustment of therapy. A consensus statement from the American Diabetes Association and the European Association for the Study of Diabetes. Diabetologia 49:1711–1721PubMedCrossRef Nathan DM, Buse JB, Davidson MB et al; Professional Practice Committee, American Diabetes Association; European Association for the Study of Diabetes (2006) Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes: a consensus algorithm for the initiation and adjustment of therapy. A consensus statement from the American Diabetes Association and the European Association for the Study of Diabetes. Diabetologia 49:1711–1721PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Nauck MA (2011) Incretin-based therapies for type 2 diabetes mellitus: properties, functions, and clinical implications. Am J Med 124 (Suppl 1):3–18CrossRef Nauck MA (2011) Incretin-based therapies for type 2 diabetes mellitus: properties, functions, and clinical implications. Am J Med 124 (Suppl 1):3–18CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Nauck MA, Kleine N, Orskov C et al (1993) Normalization of fasting hyperglycaemia by exogenous glucagon-like peptide 1 (7–36 amide) in type 2 (non-insulin-dependent) diabetic patients. Diabetologia 36:741–744PubMedCrossRef Nauck MA, Kleine N, Orskov C et al (1993) Normalization of fasting hyperglycaemia by exogenous glucagon-like peptide 1 (7–36 amide) in type 2 (non-insulin-dependent) diabetic patients. Diabetologia 36:741–744PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Pratley R, Nauck M, Bailey T et al; for the 1860-LIRA-DPP-4 Study Group (2011) One year of liraglutide treatment offers sustained and more effective glycaemic control and weight reduction compared with sitagliptin, both in combination with metformin, in patients with type 2 diabetes: a randomised, parallel-group, open-label trial. Int J Clin Pract 65:397–407PubMedCrossRef Pratley R, Nauck M, Bailey T et al; for the 1860-LIRA-DPP-4 Study Group (2011) One year of liraglutide treatment offers sustained and more effective glycaemic control and weight reduction compared with sitagliptin, both in combination with metformin, in patients with type 2 diabetes: a randomised, parallel-group, open-label trial. Int J Clin Pract 65:397–407PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Seck T, Nauck M, Sheng D et al; Sitagliptin Study 024 Group (2010) Safety and efficacy of treatment with sitagliptin or glipizide in patients with type 2 diabetes inadequately controlled on metformin: a 2-year study. Int J Clin Pract 64:562–576PubMedCrossRef Seck T, Nauck M, Sheng D et al; Sitagliptin Study 024 Group (2010) Safety and efficacy of treatment with sitagliptin or glipizide in patients with type 2 diabetes inadequately controlled on metformin: a 2-year study. Int J Clin Pract 64:562–576PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Sokos GG, Nikolaidis LA, Mankad S et al (2006) Glucagon-like peptide-1 infusion improves left ventricular ejection fraction and functional status in patients with chronic heart failure. J Card Fail 12:694–699PubMedCrossRef Sokos GG, Nikolaidis LA, Mankad S et al (2006) Glucagon-like peptide-1 infusion improves left ventricular ejection fraction and functional status in patients with chronic heart failure. J Card Fail 12:694–699PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Williams-Herman D, Engel SS, Round E et al (2010) Safety and tolerability of sitagliptin in clinical studies: a pooled analysis of data from 10,246 patients with type 2 diabetes. BMC Endocr Disord 10:7PubMedCrossRef Williams-Herman D, Engel SS, Round E et al (2010) Safety and tolerability of sitagliptin in clinical studies: a pooled analysis of data from 10,246 patients with type 2 diabetes. BMC Endocr Disord 10:7PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Gemeinsamkeiten und Unterschiede inkretinbasierter Therapien
verfasst von
Prof. Dr. B. Gallwitz
Publikationsdatum
01.07.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Die Diabetologie / Ausgabe 5/2011
Print ISSN: 2731-7447
Elektronische ISSN: 2731-7455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11428-011-0696-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2011

Der Diabetologe 5/2011 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Alphablocker schützt vor Miktionsproblemen nach der Biopsie

16.05.2024 alpha-1-Rezeptorantagonisten Nachrichten

Nach einer Prostatabiopsie treten häufig Probleme beim Wasserlassen auf. Ob sich das durch den periinterventionellen Einsatz von Alphablockern verhindern lässt, haben australische Mediziner im Zuge einer Metaanalyse untersucht.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod!

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Neue S3-Leitlinie zur unkomplizierten Zystitis: Auf Antibiotika verzichten?

15.05.2024 Harnwegsinfektionen Nachrichten

Welche Antibiotika darf man bei unkomplizierter Zystitis verwenden und wovon sollte man die Finger lassen? Welche pflanzlichen Präparate können helfen? Was taugt der zugelassene Impfstoff? Antworten vom Koordinator der frisch überarbeiteten S3-Leitlinie, Prof. Florian Wagenlehner.

Schadet Ärger den Gefäßen?

14.05.2024 Arteriosklerose Nachrichten

In einer Studie aus New York wirkte sich Ärger kurzfristig deutlich negativ auf die Endothelfunktion gesunder Probanden aus. Möglicherweise hat dies Einfluss auf die kardiovaskuläre Gesundheit.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.