Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 3/2015

01.03.2015 | Case Report

Hemodynamic analysis and treatment of an enlarging extrahepatic portal aneurysm: report of a case

verfasst von: Yuji Iimuro, Kazuhiro Suzumura, Koichiro Ohashi, Hironori Tanaka, Hiroko Iijima, Shuhei Nishiguchi, Hiroyuki Hao, Jiro Fujimoto

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 3/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aneurysms in the portal venous system are relatively rare. We report the case of an extrahepatic portal venous aneurysm, detected incidentally by ultrasonography. The patient, a 75-year-old woman, was initially observed over 18 months, during which time, the aneurysm grew from 36 mm × 32 mm to 51 mm × 37 mm in size, without symptoms. Hemodynamic analysis employing computational flow dynamics technique showed obvious turbulence in the aneurysm, and the wall shear stress (WSS) against that part of the aneurysmal wall was greater than in other sites. To prevent complications such as spontaneous rupture and portal vein thrombosis, the aneurysm was resected, with reconstruction of the portal trunk. While careful follow-up is sufficient for most portal venous aneurysms, its enlargement could indicate possible spontaneous rupture. The increased WSS against part of the aneurysmal wall most likely accounts for the aneurysm enlargement in this case.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Koc Z, Oguzkurt L, Ulusan S. Portal venous system aneurysms: imaging, clinical findings, and a possible new etiologic factor. AJR. 2007;189:1023–30.CrossRefPubMed Koc Z, Oguzkurt L, Ulusan S. Portal venous system aneurysms: imaging, clinical findings, and a possible new etiologic factor. AJR. 2007;189:1023–30.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Brock PA, Jordan PH Jr, Barth MH, Rose AG. Portal vein aneurysm: a rare but important vascular condition. Surgery. 1997;121:105–8.CrossRefPubMed Brock PA, Jordan PH Jr, Barth MH, Rose AG. Portal vein aneurysm: a rare but important vascular condition. Surgery. 1997;121:105–8.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Barzilai R, Kleckner MS Jr. Hemocholecyst following ruptured aneurysm of portal vein; report of a case. AMA Arch Surg. 1956;72:725–7.CrossRefPubMed Barzilai R, Kleckner MS Jr. Hemocholecyst following ruptured aneurysm of portal vein; report of a case. AMA Arch Surg. 1956;72:725–7.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Thomas TV. Aneurysm of the portal vein: report of two cases, one resulting in thrombosis and spontaneous rupture. Surgery. 1967;61:550–5.PubMed Thomas TV. Aneurysm of the portal vein: report of two cases, one resulting in thrombosis and spontaneous rupture. Surgery. 1967;61:550–5.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Shimoda M, Kubota K, Sakuma A, Hogami T, Yamaguchi H, Tagaya N. Intra-abdominal hemorrhage due to rupture of a splenic vein aneurysm: a case report. J Gastrointest Surg. 2003;7:683–6.CrossRefPubMed Shimoda M, Kubota K, Sakuma A, Hogami T, Yamaguchi H, Tagaya N. Intra-abdominal hemorrhage due to rupture of a splenic vein aneurysm: a case report. J Gastrointest Surg. 2003;7:683–6.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Iimuro Y, Saito S, Yamanaka J, Hirano T, Kuroda N, Okada T, et al. Computational flow dynamics simulation of portal branches is useful for analyzing the mechanism of non-uniform regional liver regeneration after surgical resection. Hepatology. 2007;46:429A. Iimuro Y, Saito S, Yamanaka J, Hirano T, Kuroda N, Okada T, et al. Computational flow dynamics simulation of portal branches is useful for analyzing the mechanism of non-uniform regional liver regeneration after surgical resection. Hepatology. 2007;46:429A.
7.
Zurück zum Zitat Ma R, Balakrishnan A, See TC, Liau SS, Praseedom R, Jah A. Extra-hepatic portal vein aneurysm: a case report, overview of the literature and suggested management algorithm. Int J Surg Case Rep. 2012;3:555–8.CrossRefPubMedCentralPubMed Ma R, Balakrishnan A, See TC, Liau SS, Praseedom R, Jah A. Extra-hepatic portal vein aneurysm: a case report, overview of the literature and suggested management algorithm. Int J Surg Case Rep. 2012;3:555–8.CrossRefPubMedCentralPubMed
8.
Zurück zum Zitat Gallego C, Velasco M, Marcuello P, Tejedor D, De Campo L, Friera A. Congenital and acquired anomalies of the portal venous system. Radiographics. 2002;22:141–59.CrossRefPubMed Gallego C, Velasco M, Marcuello P, Tejedor D, De Campo L, Friera A. Congenital and acquired anomalies of the portal venous system. Radiographics. 2002;22:141–59.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Flis V, Gadzijev E. Reconstruction of the main portal vein for a large saccular aneurysm. HPB (Oxford). 2003;5:188–90.CrossRef Flis V, Gadzijev E. Reconstruction of the main portal vein for a large saccular aneurysm. HPB (Oxford). 2003;5:188–90.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Jin B, Sun Y, Li YQ, Zhao YG, Lai CS, Feng XS, et al. Extrahepatic portal vein aneurysm: two case reports of surgical intervention. World J Gastroenterol. 2005;11:2206–9.CrossRefPubMedCentralPubMed Jin B, Sun Y, Li YQ, Zhao YG, Lai CS, Feng XS, et al. Extrahepatic portal vein aneurysm: two case reports of surgical intervention. World J Gastroenterol. 2005;11:2206–9.CrossRefPubMedCentralPubMed
12.
Zurück zum Zitat Cho SW, Marsh JW, Fontes PA, Daily MF, Nalesnik M, Tublin M, et al. Extrahepatic portal vein aneurysm—report of six patients and review of the literature. J Gastrointest Surg. 2008;12:145–52.CrossRefPubMed Cho SW, Marsh JW, Fontes PA, Daily MF, Nalesnik M, Tublin M, et al. Extrahepatic portal vein aneurysm—report of six patients and review of the literature. J Gastrointest Surg. 2008;12:145–52.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Santana P, Jeffrey RB Jr, Bastidas A. Acute thrombosis of a giant portal venous aneurysm: value of color Doppler sonography. J Ultrasound Med. 2002;21:701–4.PubMed Santana P, Jeffrey RB Jr, Bastidas A. Acute thrombosis of a giant portal venous aneurysm: value of color Doppler sonography. J Ultrasound Med. 2002;21:701–4.PubMed
Metadaten
Titel
Hemodynamic analysis and treatment of an enlarging extrahepatic portal aneurysm: report of a case
verfasst von
Yuji Iimuro
Kazuhiro Suzumura
Koichiro Ohashi
Hironori Tanaka
Hiroko Iijima
Shuhei Nishiguchi
Hiroyuki Hao
Jiro Fujimoto
Publikationsdatum
01.03.2015
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 3/2015
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-014-0882-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2015

Surgery Today 3/2015 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Strenge Blutdruckeinstellung lohnt auch im Alter noch

30.04.2024 Arterielle Hypertonie Nachrichten

Ältere Frauen, die von chronischen Erkrankungen weitgehend verschont sind, haben offenbar die besten Chancen, ihren 90. Geburtstag zu erleben, wenn ihr systolischer Blutdruck < 130 mmHg liegt. Das scheint selbst für 80-Jährige noch zu gelten.

Dihydropyridin-Kalziumantagonisten können auf die Nieren gehen

30.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Im Vergleich zu anderen Blutdrucksenkern sind Kalziumantagonisten vom Diyhdropyridin-Typ mit einem erhöhten Risiko für eine Mikroalbuminurie und in Abwesenheit eines RAS-Blockers auch für ein terminales Nierenversagen verbunden.

Frauen bekommen seltener eine intensive Statintherapie

30.04.2024 Statine Nachrichten

Frauen in den Niederlanden erhalten bei vergleichbarem kardiovaskulärem Risiko seltener eine intensive Statintherapie als Männer. Ihre LDL-Zielwerte erreichen sie aber fast ähnlich oft.

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.