Skip to main content
Erschienen in: International Ophthalmology 3/2010

01.06.2010 | Case Report

Highly viscous fluid in macular holes

verfasst von: Hiroyuki Shimada, Takayuki Hattori, Hiroyuki Nakashizuka, Ryusaburo Mori, Yoshihiro Mizutani, Mitsuko Yuzawa

Erschienen in: International Ophthalmology | Ausgabe 3/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We describe a highly viscous fluid inside the macular hole and document that disappearance of this viscous fluid results in concentric macular hole closure. Twenty eyes of 20 patients (64.9 ± 6.9, 54–73 years) with macular holes who underwent 25-gauge (25G) transconjunctival vitrectomy were studied. Macular holes were Gass stage 2 in 4 eyes, stage 3 in 11, and stage 4 in 5. After peeling the internal limiting membrane around the macular hole, fluid was aspirated from the edge of the macular hole using a 25G soft tip cannula while performing fluid-air replacement. During aspiration, a highly viscous fluid was observed in all cases irrespective of stage. After several aspirations of this viscous fluid, the fluid cuff flattened and the macular hole closed in a concentric manner. The viscous fluid showed the “sticky sign” resembling the thread formation of melted cheese. After replacing the vitreous with octafluoropropane and keeping the patient in a prone position for 1 day, the macular hole showed full closure in all cases. Disappearance of subretinal viscous fluid accompanied by flattening and concentric displacement of the fluid cuff is associated with closure of macular hole.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kelly NE, Wendel RT (1991) Vitreous surgery for idiopathic macular holes. Results of a pilot study. Arch Ophthalmol 109:654–659PubMed Kelly NE, Wendel RT (1991) Vitreous surgery for idiopathic macular holes. Results of a pilot study. Arch Ophthalmol 109:654–659PubMed
2.
Zurück zum Zitat Gass JD (1988) Idiopathic senile macular hole. Its early stages and pathogenesis. Arch Ophthalmol 106:629–639PubMed Gass JD (1988) Idiopathic senile macular hole. Its early stages and pathogenesis. Arch Ophthalmol 106:629–639PubMed
3.
Zurück zum Zitat Gass JD (1995) Reappraisal of biomicroscopic classification of stages of development of a macular hole. Am J Ophthalmol 119:752–759PubMed Gass JD (1995) Reappraisal of biomicroscopic classification of stages of development of a macular hole. Am J Ophthalmol 119:752–759PubMed
4.
Zurück zum Zitat Guillaubey A, Malvitte L, Lafontaine PO et al (2008) Comparison of face-down and seated position after idiopathic macular hole surgery: a randomized clinical trial. Am J Ophthalmol 146:128–134CrossRefPubMed Guillaubey A, Malvitte L, Lafontaine PO et al (2008) Comparison of face-down and seated position after idiopathic macular hole surgery: a randomized clinical trial. Am J Ophthalmol 146:128–134CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Jensen OM, Larsen M (1998) Objective assessment of photoreceptor displacement and metamorphopsia: a study of macular holes. Arch Ophthalmol 116:1303–1306PubMed Jensen OM, Larsen M (1998) Objective assessment of photoreceptor displacement and metamorphopsia: a study of macular holes. Arch Ophthalmol 116:1303–1306PubMed
6.
Zurück zum Zitat Saito Y, Hirata Y, Hayashi A et al (2000) The visual performance and metamorphopsia of patients with macular holes. Arch Ophthalmol 118:41–46PubMed Saito Y, Hirata Y, Hayashi A et al (2000) The visual performance and metamorphopsia of patients with macular holes. Arch Ophthalmol 118:41–46PubMed
7.
Zurück zum Zitat Enaida H, Hisatomi T, Hata Y et al (2006) Brilliant blue G selectively stains the internal limiting membrane/brilliant blue G-assisted membrane peeling. Retina 26:631–636CrossRefPubMed Enaida H, Hisatomi T, Hata Y et al (2006) Brilliant blue G selectively stains the internal limiting membrane/brilliant blue G-assisted membrane peeling. Retina 26:631–636CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Highly viscous fluid in macular holes
verfasst von
Hiroyuki Shimada
Takayuki Hattori
Hiroyuki Nakashizuka
Ryusaburo Mori
Yoshihiro Mizutani
Mitsuko Yuzawa
Publikationsdatum
01.06.2010
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Ophthalmology / Ausgabe 3/2010
Print ISSN: 0165-5701
Elektronische ISSN: 1573-2630
DOI
https://doi.org/10.1007/s10792-009-9321-z

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2010

International Ophthalmology 3/2010 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Ophthalmika in der Schwangerschaft

Die Verwendung von Ophthalmika in der Schwangerschaft und Stillzeit stellt immer eine Off-label-Anwendung dar. Ein Einsatz von Arzneimitteln muss daher besonders sorgfältig auf sein Risiko-Nutzen-Verhältnis bewertet werden. In der vorliegenden …

Operative Therapie und Keimnachweis bei endogener Endophthalmitis

Vitrektomie Originalie

Die endogene Endophthalmitis ist eine hämatogen fortgeleitete, bakterielle oder fungale Infektion, die über choroidale oder retinale Gefäße in den Augapfel eingeschwemmt wird [ 1 – 3 ]. Von dort infiltrieren die Keime in die Netzhaut, den …

Bakterielle endogene Endophthalmitis

Vitrektomie Leitthema

Eine endogene Endophthalmitis stellt einen ophthalmologischen Notfall dar, der umgehender Diagnostik und Therapie bedarf. Es sollte mit geeigneten Methoden, wie beispielsweise dem Freiburger Endophthalmitis-Set, ein Keimnachweis erfolgen. Bei der …

So erreichen Sie eine bestmögliche Wundheilung der Kornea

Die bestmögliche Wundheilung der Kornea, insbesondere ohne die Ausbildung von lichtstreuenden Narben, ist oberstes Gebot, um einer dauerhaften Schädigung der Hornhaut frühzeitig entgegenzuwirken und die Funktion des Auges zu erhalten.   

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.