Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 4/2016

01.04.2016 | Editorial (by Invitation)

If it can be done, it should be done,…or not?

verfasst von: André Grotenhuis

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

In this issue, Feletti and colleagues have published an interesting case report: “Transaqueductal trans-Magendie fenestration of arachnoid cyst in the posterior fossa” [2]. The case they present is that of a 65-year-old female with a retrocerebellar (cisterna magna) arachnoid cyst, clearly growing over an 8-year period, with increasing symptoms of ataxia, asthenia and headache. The authors stated that there was an obstructive triventricular hydrocephalus. The authors describe a triventricular hydrocephalus also with an enlarged aqueduct. On their figure 1a and b, there is indeed an increase in the size of the cyst, but the aqueduct is patent and, to my understanding, not widened. Therefore, it was difficult to imagine a triventricular hydrocephalus with a patent aqueduct and normal-sized fourth ventricle caused by a retrocerebellar cyst, apparently closing of the foramen of Magendie. If this had also obstructed the foramina of Luschka, I would have expected a quadriventricular hydrocephalus, thus also involving the fourth ventricle. I wondered if the patient’s symptoms such as ataxia could also “just” have been caused by the enlarging cyst itself. The authors state that their primary aim was to perform an ETV to resolve the problem of hydrocephalus, and their secondary aim was to determine whether the cyst could be reached, but then, in the description of the surgical procedure, it was apparent that the cyst itself was their first target. At the end of the detailed description of the cyst fenestration, they write “An ETV was also performed, as initially planned”. If the ETV was their primary aim, that should have been performed as a first step. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Emanuel EJ, Wendler D, Grady C (2000) What makes clinical research ethical. JAMA 283:2701–2711CrossRefPubMed Emanuel EJ, Wendler D, Grady C (2000) What makes clinical research ethical. JAMA 283:2701–2711CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Felleti A, Alicandri-Cinfelli M, Pavesi G (2016) Transaqueductal trans-Magendie fenestration of arachnoid cyst in the posterior fossa. Acta Neurochir Felleti A, Alicandri-Cinfelli M, Pavesi G (2016) Transaqueductal trans-Magendie fenestration of arachnoid cyst in the posterior fossa. Acta Neurochir
3.
5.
Zurück zum Zitat Jouanna J (1988) Hippocrate: oeuvres complètes. Collection Budé. 5 (part 1) Jouanna J (1988) Hippocrate: oeuvres complètes. Collection Budé. 5 (part 1)
6.
Zurück zum Zitat Maclean I (2002) Logic, signs and nature in renaissance. The case of learned medicine. Cambridge University Press Maclean I (2002) Logic, signs and nature in renaissance. The case of learned medicine. Cambridge University Press
7.
Zurück zum Zitat McKneally MF (1999) Ethical problems in surgery: innovation leading to unforeseen complications. World J Surg 23:786–788CrossRefPubMed McKneally MF (1999) Ethical problems in surgery: innovation leading to unforeseen complications. World J Surg 23:786–788CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Sachdeva A, Russell T (2007) Safe Introduction of new procedures and emerging technologies in surgery: education, credentialing, and privileging. Surg Clin N Am 853–866 Sachdeva A, Russell T (2007) Safe Introduction of new procedures and emerging technologies in surgery: education, credentialing, and privileging. Surg Clin N Am 853–866
10.
Zurück zum Zitat Solomon MJ, McLeod RS (1995) Should we be performing more randomized controlled trials evaluating surgical operations. Surgery 118:459–467CrossRefPubMed Solomon MJ, McLeod RS (1995) Should we be performing more randomized controlled trials evaluating surgical operations. Surgery 118:459–467CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Strong VE, Forde KA, MacFadyen BV, Mellinger JD, Crookes PF, Sillin LF, Shadduck PP (2014) Ethical considerations regarding the implementation of new technologies and techniques in surgery. Surg Endosc 28(8):2272–2276CrossRefPubMed Strong VE, Forde KA, MacFadyen BV, Mellinger JD, Crookes PF, Sillin LF, Shadduck PP (2014) Ethical considerations regarding the implementation of new technologies and techniques in surgery. Surg Endosc 28(8):2272–2276CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Weijer C, Shapiro SH, Glass KC (2000) For and against: clinical equipoise and not the uncertainty principle is the moral underpinning of the randomised controlled trial. BMJ 321:756–758CrossRefPubMed Weijer C, Shapiro SH, Glass KC (2000) For and against: clinical equipoise and not the uncertainty principle is the moral underpinning of the randomised controlled trial. BMJ 321:756–758CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
If it can be done, it should be done,…or not?
verfasst von
André Grotenhuis
Publikationsdatum
01.04.2016
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-016-2735-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

Acta Neurochirurgica 4/2016 Zur Ausgabe

How I Do it - Neurosurgical Techniques

How I do it: the combined petrosectomy

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.