Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 1/2022

07.05.2021 | Original Article

Impact of the Affordable Care Act Medicaid Expansion on Reimbursement in Emergency General Surgery

verfasst von: Vashisht V. Madabhushi, Robert-Marlo F. Bautista Jr, Daniel L. Davenport, B. Mark Evers, Joshua M. Judge, Avinash S. Bhakta

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 1/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Kentucky had one of the nation’s largest increases in insurance coverage with the Affordable Care Act’s (ACA) Medicaid expansion, quadrupling the proportion of Kentuckians with insurance coverage. This study compares reimbursement rates for surgical procedures performed by emergency general surgery (EGS) services at the University of Kentucky (UK) before and after Medicaid expansion in January 2014.

Methods

This IRB-approved, single-institution study retrospectively evaluated all patients undergoing surgical treatment by our EGS team from 1/1/2011 to 12/31/2016. We queried operative records for the most frequently performed procedures by the EGS service. We reviewed patient electronic medical records and hospital financial records to identify insurance status, diagnosis codes, and expected hospital reimbursements, based on UK Hospital’s procedure/payer accounting models.

Results

Four thousand six hundred ninety-three patient procedures met inclusion criteria; 46.5% of these came before ACA expansion and 53.5% after expansion. The most frequent procedures performed were incision and drainage, laparoscopic appendectomy, laparoscopic cholecystectomy, and exploratory laparotomy. After ACA expansion, the proportion of patients with Medicaid nearly doubled (19.8% vs. 35.6%, p < 0.001). Concomitantly, there was a more than fivefold decrease in the uninsured patient population after expansion (23.3% vs. 4.6%, p < 0.001), and mean hospital reimbursement increased for laparoscopic appendectomy (13.7%, p < 0.001), laparoscopic cholecystectomy (50.7%, p < 0.001), and incision and drainage (70.2%, p < 0.001).

Conclusion

After ACA expansion, there was a sustained decrease in proportion of uninsured patients and a concomitant sustained increase in proportion of patients with access to Medicaid services in the EGS operative population, leading to increased mean hospital reimbursements and decreased patient financial burden.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kominski G, Nonzee NJ, Sorensen A. The Affordable Care Act's impacts on access to insurance and health care for low-income populations. Annu Rev Public Health 2017 38:489-505.CrossRef Kominski G, Nonzee NJ, Sorensen A. The Affordable Care Act's impacts on access to insurance and health care for low-income populations. Annu Rev Public Health 2017 38:489-505.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Institute of Medicine (US) Committee on the Consequences of Uninsurance. 3, Spending on Health Care for Uninsured Americans: How Much, and Who Pays? Hidden Costs, Values Lost: Uninsurance in America. Washington (DC): National Academies Press (US); 2003. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK221653/ Institute of Medicine (US) Committee on the Consequences of Uninsurance. 3, Spending on Health Care for Uninsured Americans: How Much, and Who Pays? Hidden Costs, Values Lost: Uninsurance in America. Washington (DC): National Academies Press (US); 2003. Available from: https://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​books/​NBK221653/​
4.
Zurück zum Zitat Gale SC, Shafi S, Dombrovskiy VY, Arumugam D, Crystal JS. The public health burden Inpatient Sample--2001 to 2010. J Trauma Acute Care Surg 2014;77:202-208.CrossRef Gale SC, Shafi S, Dombrovskiy VY, Arumugam D, Crystal JS. The public health burden Inpatient Sample--2001 to 2010. J Trauma Acute Care Surg 2014;77:202-208.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Chiu AS, Jean RA, Ross JS, Pei KY. The early impact of Medicaid expansion on uninsured patients undergoing emergency general surgery. J Surg Res 2018;232:217-226.CrossRef Chiu AS, Jean RA, Ross JS, Pei KY. The early impact of Medicaid expansion on uninsured patients undergoing emergency general surgery. J Surg Res 2018;232:217-226.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Akande M, Minneci PC, Jeans KJ, Xiang H, Chisolm DJ, Cooper JN. Effects of Medicaid expansion on disparities in trauma care and outcomes in young adults. J Surg Res 2018;228:42-53.CrossRef Akande M, Minneci PC, Jeans KJ, Xiang H, Chisolm DJ, Cooper JN. Effects of Medicaid expansion on disparities in trauma care and outcomes in young adults. J Surg Res 2018;228:42-53.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hamel MG, Godat LN, Coimbra R, Doucet JJ. How has the Affordable Care Act changed outcomes in emergency general surgery? J Trauma Acute Care Surg 2018;84:693-701.CrossRef Hamel MG, Godat LN, Coimbra R, Doucet JJ. How has the Affordable Care Act changed outcomes in emergency general surgery? J Trauma Acute Care Surg 2018;84:693-701.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Undurraga Perl VJ, Dodgion C, Hart K, Ham B, Schreiber M, Martin DT, Zonies D. The Affordable Care Act and its association with length of stay and payer status for trauma patients at a level I trauma center. Am J Surg 2017;213:870-873.CrossRef Undurraga Perl VJ, Dodgion C, Hart K, Ham B, Schreiber M, Martin DT, Zonies D. The Affordable Care Act and its association with length of stay and payer status for trauma patients at a level I trauma center. Am J Surg 2017;213:870-873.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Joseph B, Haider AA, Azim A, Kulvatunyou N, Tang A, OʼKeeffe T, Latifi R, Green DJ, Friese RS, Rhee P. The impact of patient protection and Affordable Care Act on trauma care: a step in the right direction. J Trauma Acute Care Surg 2016;81:427-434.CrossRef Joseph B, Haider AA, Azim A, Kulvatunyou N, Tang A, OʼKeeffe T, Latifi R, Green DJ, Friese RS, Rhee P. The impact of patient protection and Affordable Care Act on trauma care: a step in the right direction. J Trauma Acute Care Surg 2016;81:427-434.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Blewett LA, Planalp C, Alarcon G. Affordable Care Act impact in Kentucky: increasing access, reducing disparities. Am J Public Health 2018;108:924-92.CrossRef Blewett LA, Planalp C, Alarcon G. Affordable Care Act impact in Kentucky: increasing access, reducing disparities. Am J Public Health 2018;108:924-92.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Dranove D, Garthwaite C, Ody C. Uncompensated care decreased at hospitals in Medicaid expansion states but not at hospitals In nonexpansion states. Health Aff 2016;35:1471-1479.CrossRef Dranove D, Garthwaite C, Ody C. Uncompensated care decreased at hospitals in Medicaid expansion states but not at hospitals In nonexpansion states. Health Aff 2016;35:1471-1479.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Knowlton LM, Minei J, Tennakoon L, Davis KA, Doucet J, Bernard A, Haider A, Tres Scherer 3rd LR, Spain DA, Staudenmayer KL. The economic footprint of acute care surgery in the United States: implications for systems development. J Trauma Acute Care Surg 2019;86:609-616.CrossRef Knowlton LM, Minei J, Tennakoon L, Davis KA, Doucet J, Bernard A, Haider A, Tres Scherer 3rd LR, Spain DA, Staudenmayer KL. The economic footprint of acute care surgery in the United States: implications for systems development. J Trauma Acute Care Surg 2019;86:609-616.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Narayan M, Tesoriero R, Bruns BR, Klyushnenkova EN, Chen H, Diaz JJ. Acute care surgery: defining the economic burden of emergency general surgery. J Am Coll Surg 2016;222:691-699.CrossRef Narayan M, Tesoriero R, Bruns BR, Klyushnenkova EN, Chen H, Diaz JJ. Acute care surgery: defining the economic burden of emergency general surgery. J Am Coll Surg 2016;222:691-699.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ladhani HA, Posillico SE, Zosa BM, Verbus EA, Brandt CP, Claridge JA. Efficiency of care and cost for common emergency general surgery conditions: comparison by surgeon training and practice. Surgery 2018;164:651-656.CrossRef Ladhani HA, Posillico SE, Zosa BM, Verbus EA, Brandt CP, Claridge JA. Efficiency of care and cost for common emergency general surgery conditions: comparison by surgeon training and practice. Surgery 2018;164:651-656.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Ogola GO, Gale SC, Haider A, Shafi S. The financial burden of emergency general surgery: National estimates 2010 to 2060. J Trauma Acute Care Surg 2015;79:444-448.CrossRef Ogola GO, Gale SC, Haider A, Shafi S. The financial burden of emergency general surgery: National estimates 2010 to 2060. J Trauma Acute Care Surg 2015;79:444-448.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Ogola GO, Shafi S. Cost of specific emergency general surgery diseases and factors associated with high-cost patients. J Trauma Acute Care Surg 2016;80:265-271.CrossRef Ogola GO, Shafi S. Cost of specific emergency general surgery diseases and factors associated with high-cost patients. J Trauma Acute Care Surg 2016;80:265-271.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Eamer GJ, Clement F, Pederson JL, Churchill TA, Khadaroo RG. Analysis of postdischarge costs following emergent general surgery in elderly patients. Can J Surg 2018;61:19-27.CrossRef Eamer GJ, Clement F, Pederson JL, Churchill TA, Khadaroo RG. Analysis of postdischarge costs following emergent general surgery in elderly patients. Can J Surg 2018;61:19-27.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Scott JW, Neiman PU, Najjar PA, Tsai TC, Scott KW, Shrime MG, Cutler DM, Salim A, Haider AH. Potential impact of Affordable Care Act-related insurance expansion on trauma care reimbursement. J Trauma Acute Care Surg 2017;82:887-895.CrossRef Scott JW, Neiman PU, Najjar PA, Tsai TC, Scott KW, Shrime MG, Cutler DM, Salim A, Haider AH. Potential impact of Affordable Care Act-related insurance expansion on trauma care reimbursement. J Trauma Acute Care Surg 2017;82:887-895.CrossRef
Metadaten
Titel
Impact of the Affordable Care Act Medicaid Expansion on Reimbursement in Emergency General Surgery
verfasst von
Vashisht V. Madabhushi
Robert-Marlo F. Bautista Jr
Daniel L. Davenport
B. Mark Evers
Joshua M. Judge
Avinash S. Bhakta
Publikationsdatum
07.05.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 1/2022
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-021-05028-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2022

Journal of Gastrointestinal Surgery 1/2022 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.