Skip to main content
main-content

16.05.2019 | Urology - Original Paper

Index tumor volume on MRI as a predictor of clinical and pathologic outcomes following radical prostatectomy

Zeitschrift:
International Urology and Nephrology
Autoren:
Dordaneh Sugano, Abhinav Sidana, Amit L. Jain, Brian Calio, Sonia Gaur, Mahir Maruf, Maria Merino, Peter Choyke, Baris Turkbey, Bradford J. Wood, Peter A. Pinto
Wichtige Hinweise
Dordaneh Sugano and Abhinav Sidana have contributed equally to this manuscript.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Purpose

Index tumor volume (ITV) measured on radical prostatectomy (RP) specimens has been shown to be associated with adverse pathologic and oncologic outcomes. We evaluate the value of ITV calculated from prostate multiparametric MRI (mpMRI) in predicting adverse clinical and pathologic outcomes.

Materials and methods

Data from a prospectively maintained, single-institution database were analyzed for patients who underwent mpMRI prior to RP (2007–2016). Index tumor was defined as a T2-visible lesion with the longest diameter. Adverse pathologic outcomes were extraprostatic extension (EPE), lymph node invasion (LNI), seminal vesicle invasion (SVI), and positive margins (PM). Logistic and Cox proportional hazard regression were used to assess associations with adverse pathology and biochemical recurrence (BCR), respectively.

Results

Of the 455 patients included, EPE, LNI, SVI and PM were present in 23.5%, 6.2%, 5.5% and 15.7% patients, respectively. Patients with adverse pathologic outcomes had larger median ITV. ITV was found to be an independent predictor of EPE (OR 1.22, p = 0.010), LNI (OR 1.39, p = 0.001), and SVI (OR 1.28, p = 0.009), but not PM (OR 1.03, p = 0.522). Combination of ITV and PSA was found to have predictive ability comparable to that of modified Partin tables (EPE:ITV + PSAAUC = 0.71 vs. PartinAUC = 0.71; LNI:ITV + PSAAUC = 0.92 vs. PartinAUC = 0.90, SVI:ITV + PSAAUC = 0.78 vs. PartinAUC = 0.82). 5 year BCR-free survival (median follow-up 24.9 months) was higher for patients with ITV < 2 cc (84.1% vs. 58.5%, p = 0.001). However, ITV was not found to be an independent predictor of BCR (HR 1.69, p = 0.130).

Conclusions

We demonstrate that ITV measured on mpMRI is a predictor of adverse pathologic and clinical outcomes and can aid in preoperative risk assessment.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Gynäkologie & Urologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise