Infected versus sterile abdominal fluid collections in postoperative CT: a scoring system based on clinical and imaging findings
verfasst von:
Christoph G. Radosa, Julia C. Radosa, Michael Laniado, Julia Brandt, Johannes Streitzig, Danilo Seppelt, Andreas Volk, Verena Plodeck, Jens P. Kühn, Ralf-Thorsten Hoffmann
Characterization of intraabdominal fluid collections as postoperative complication is a challenging task. The aim was to develop and validate a new score to differentiate infected from sterile postoperative abdominal fluid collections and to compare it with a published score.
Materials and methods
From May to November 2015, all patients with postoperative CT and C-reactive protein (CRP) 24 hours before CT-guided drainage were retrospectively included (Group A). HU, gas entrapment and wall enhancement of fluid collections were evaluated in the CT. All parameters were correlated with microbiology. To validate the score and to compare it with a published score, a second patient cohort was retrospectively recruited (Group B; January 2013–April 2015; December 2015–September 2016).
Results
In Group A (50 patients), univariate analysis confirmed that the four parameters were significantly associated with infected fluid collections. Based on binary logistic regression analysis, a score from 0 to 11 was developed (CRP </≥ 150 mg/l: 0/4 points; HU </≥ 20: 0/2 points; wall enhancement no/yes: 0/2 points; gas entrapment no/yes: 0/3 points). The best cutoff to diagnose infected fluid collections was ≥ 5 points (sensitivity 85%, specificity 79%, PPV 82%, NPV 79%). In Group B (425 patients), this score yielded sensitivity, specificity, PPV and NPV of 93%, 80%, 90% and 86%, respectively. For the published score, values were in the same range (93%, 44%, 77%, 77%).
Conclusion
The score provides good discrimination between infected and sterile postoperative abdominal fluid collections. It yields comparable accuracy as the published score.
Graphic Abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Infected versus sterile abdominal fluid collections in postoperative CT: a scoring system based on clinical and imaging findings
verfasst von
Christoph G. Radosa Julia C. Radosa Michael Laniado Julia Brandt Johannes Streitzig Danilo Seppelt Andreas Volk Verena Plodeck Jens P. Kühn Ralf-Thorsten Hoffmann
Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärzte und Psychotherapeuten.
Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.
Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.
Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.
Update Radiologie
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletterund bleiben Sie gut informiert.