Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 9/2007

01.09.2007 | Case Report

Influence of corticosteroid treatment on MRI findings in giant cell arteritis

verfasst von: T. A. Bley, T. Ness, K. Warnatz, A. Frydrychowicz, M. Uhl, J. Hennig, M. Langer, M. Markl

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 9/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Giant cell arteritis (GCA) remains a diagnostic challenge. With the use of a high-resolution MRI protocol, visualization of the superficial cranial arteries is feasible and mural inflammation can be assessed noninvasively. Until today, it is not known how soon inflammatory signals in diagnostic MR imaging vanish after initiation of treatment. Here, we report sequential MR imaging findings during the initial weeks of corticosteroid treatment in a 79-year-old female patient with histologically proven GCA. Mural inflammatory changes decreased within the first 2 weeks and have almost entirely vanished after 2 1/2 months of continued treatment. Moreover, MR angiography revealed sequential stenoses of the subclavian artery, which improved in variable extent with some residuals despite high dose steroid medication. This report underlines the value of high-resolution MRI in diagnosis and follow-up of GCA and illustrates the potential of MRI to detect and monitor intra- and extra-cranial involvement patterns of GCA in high detail.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hunder GG, Bloch DA, Michel BA et al (1990) The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of giant cell arteritis. Arthritis Rheum 33(8):1122–1128PubMedCrossRef Hunder GG, Bloch DA, Michel BA et al (1990) The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of giant cell arteritis. Arthritis Rheum 33(8):1122–1128PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bloch DA, Moses LE, Michel BA (1990) Statistical approaches to classification. Methods for developing classification and other criteria rules. Arthritis Rheum 33(8):1137–1144PubMedCrossRef Bloch DA, Moses LE, Michel BA (1990) Statistical approaches to classification. Methods for developing classification and other criteria rules. Arthritis Rheum 33(8):1137–1144PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Schmidt WA, Kraft HE, Vorpahl K, Volker L, Gromnica-Ihle EJ (1997) Color duplex ultrasonography in the diagnosis of temporal arteritis. N Engl J Med 337(19):1336–1342PubMedCrossRef Schmidt WA, Kraft HE, Vorpahl K, Volker L, Gromnica-Ihle EJ (1997) Color duplex ultrasonography in the diagnosis of temporal arteritis. N Engl J Med 337(19):1336–1342PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Reinhard M, Schmidt D, Hetzel A (2004) Color-coded sonography in suspected temporal arteritis—experiences after 83 cases. Rheumatol Int 24:340–346PubMedCrossRef Reinhard M, Schmidt D, Hetzel A (2004) Color-coded sonography in suspected temporal arteritis—experiences after 83 cases. Rheumatol Int 24:340–346PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Pfadenhauer K, Weber H (2003) Giant cell arteritis of the occipital arteries—a prospective color coded duplex sonography study in 78 patients. J Neurol 250(7):844PubMedCrossRef Pfadenhauer K, Weber H (2003) Giant cell arteritis of the occipital arteries—a prospective color coded duplex sonography study in 78 patients. J Neurol 250(7):844PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Karassa FB, Matsagas MI, Schmidt WA, Ioannidis JP (2005) Meta-analysis: test performance of ultrasonography for giant-cell arteritis. Ann Intern Med 142(5):359–369PubMed Karassa FB, Matsagas MI, Schmidt WA, Ioannidis JP (2005) Meta-analysis: test performance of ultrasonography for giant-cell arteritis. Ann Intern Med 142(5):359–369PubMed
7.
Zurück zum Zitat Bley TA, Wieben O, Uhl M, Thiel J, Schmidt D, Langer M (2005) High-resolution MRI in giant cell arteritis: imaging of the wall of the superficial temporal artery. AJR Am J Roentgenol 184(1):283–287PubMed Bley TA, Wieben O, Uhl M, Thiel J, Schmidt D, Langer M (2005) High-resolution MRI in giant cell arteritis: imaging of the wall of the superficial temporal artery. AJR Am J Roentgenol 184(1):283–287PubMed
8.
Zurück zum Zitat Bley TA, Weiben O, Uhl M et al (2005) Assessment of the cranial involvement pattern of giant cell arteritis with 3T magnetic resonance imaging. Arthritis Rheum 52(8):2470–2477PubMedCrossRef Bley TA, Weiben O, Uhl M et al (2005) Assessment of the cranial involvement pattern of giant cell arteritis with 3T magnetic resonance imaging. Arthritis Rheum 52(8):2470–2477PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Bley TA, Wieben O, Uhl M, Miehle N, Langer M, Hennig J, Markl M (2005) Integrated head-thoracic vascular MRI at 3T: assessment of cranial, cervical and thoracic involvement of giant cell arteritis. Magn Reson Mater Phy 18(4):193–200CrossRef Bley TA, Wieben O, Uhl M, Miehle N, Langer M, Hennig J, Markl M (2005) Integrated head-thoracic vascular MRI at 3T: assessment of cranial, cervical and thoracic involvement of giant cell arteritis. Magn Reson Mater Phy 18(4):193–200CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Markl M, Uhl M, Wieben O, Ness T, Langer M, Hennig J, Bley TA (2006) High resolution 3T MRI for the assessment of cervical and superficial cranial arteries in giant cell arteritis. J Magn Reson Imaging 24(2):423–427PubMedCrossRef Markl M, Uhl M, Wieben O, Ness T, Langer M, Hennig J, Bley TA (2006) High resolution 3T MRI for the assessment of cervical and superficial cranial arteries in giant cell arteritis. J Magn Reson Imaging 24(2):423–427PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Bley TA, Uhl M, Venhoff N, Thoden J, Langer M, Markl M (2006) 3-T MRI reveals cranial and thoracic inflammatory changes in giant cell arteritis. Clin Rheumatol. DOI 10.1007/s10067-005-0160-7 Bley TA, Uhl M, Venhoff N, Thoden J, Langer M, Markl M (2006) 3-T MRI reveals cranial and thoracic inflammatory changes in giant cell arteritis. Clin Rheumatol. DOI 10.​1007/​s10067-005-0160-7
12.
Zurück zum Zitat Weyand CM, Goronzy JJ (2003) Medium- and large-vessel vasculitis. N Engl J Med 349(2):160–169PubMedCrossRef Weyand CM, Goronzy JJ (2003) Medium- and large-vessel vasculitis. N Engl J Med 349(2):160–169PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Achkar AA, Lie JT, Hunder GG, O’Fallon WM, Gabriel SE (1994) How does previous corticosteroid treatment affect the biopsy findings in giant cell (temporal) arteritis? Ann Intern Med 120(12):987–992PubMed Achkar AA, Lie JT, Hunder GG, O’Fallon WM, Gabriel SE (1994) How does previous corticosteroid treatment affect the biopsy findings in giant cell (temporal) arteritis? Ann Intern Med 120(12):987–992PubMed
14.
Zurück zum Zitat Bley TA, Warnatz K, Wieben O et al (2005) High-resolution MRI in giant cell arteritis with multiple inflammatory stenoses in both calves. Rheumatol (Oxf Print) 44(7):954–955CrossRef Bley TA, Warnatz K, Wieben O et al (2005) High-resolution MRI in giant cell arteritis with multiple inflammatory stenoses in both calves. Rheumatol (Oxf Print) 44(7):954–955CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Choe YH, Kim DK, Koh EM, Do YS, Lee WR (1999) Takayasu arteritis: diagnosis with MR imaging and MR angiography in acute and chronic active stages. J Magn Reson Imaging 10(5):751–757PubMedCrossRef Choe YH, Kim DK, Koh EM, Do YS, Lee WR (1999) Takayasu arteritis: diagnosis with MR imaging and MR angiography in acute and chronic active stages. J Magn Reson Imaging 10(5):751–757PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Matsunaga N, Hayashi K, Sakamoto I, Matsuoka Y, Ogawa Y, Honjo K, Takano K (1998) Takayasu arteritis: MR manifestations and diagnosis of acute and chronic phase. J Magn Reson Imaging 8(2):406–414 (Review)PubMedCrossRef Matsunaga N, Hayashi K, Sakamoto I, Matsuoka Y, Ogawa Y, Honjo K, Takano K (1998) Takayasu arteritis: MR manifestations and diagnosis of acute and chronic phase. J Magn Reson Imaging 8(2):406–414 (Review)PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Both M, Aries PM, Muller-Hulsbeck S, Jahnke T, Schafer PJ, Gross WL, Heller M, Reuter M (2006) Balloon angioplasty of upper extremity arteries in patients with extracranial giant cell arteritis. Ann Rheum Dis 65:1124–1130PubMedCrossRef Both M, Aries PM, Muller-Hulsbeck S, Jahnke T, Schafer PJ, Gross WL, Heller M, Reuter M (2006) Balloon angioplasty of upper extremity arteries in patients with extracranial giant cell arteritis. Ann Rheum Dis 65:1124–1130PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Influence of corticosteroid treatment on MRI findings in giant cell arteritis
verfasst von
T. A. Bley
T. Ness
K. Warnatz
A. Frydrychowicz
M. Uhl
J. Hennig
M. Langer
M. Markl
Publikationsdatum
01.09.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 9/2007
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-006-0427-7

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2007

Clinical Rheumatology 9/2007 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.