Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 10/2020

28.05.2020 | Surgery in Low and Middle Income Countries

Integration and Sustainability of Electronic Surgical Logbooks in Sub-Saharan Africa

verfasst von: Cuan M. Harrington, Sophie S. Jang, Deirdre Mangaoang, Eric O’Flynn, Christopher Minja, Laston Chikoya, Abebe Bekele, Eric Borgstein

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Countries in Sub-Saharan Africa lack adequate surgical workforces to achieve safe and affordable care for their populations. The Global Surgery movement highlights the urgent need to address this situation. Interventions include not only financial, material and infrastructural support, but also collaborative information flow to support surgical training. In 2015, an electronic logbook was launched for surgical trainees across Sub-Saharan Africa.

Objectives

To assess the integration and context sustainability of surgical e-logbooks in Sub-Saharan Africa.

Methods

In January 2019, a survey analysis of surgical trainees was employed using quantitative and qualitative methods. Participants (active trainees and recent fellows) completed an anonymous internet-based questionnaire evaluating end-user feedback, perceptions and self-reported compliance. Multi-point Likert Scale measures and free-text thematic analysis were used.

Results

358 (68.19%) eligible individuals across 21 Sub-Saharan countries and seven surgical specialties voluntarily participated. The e-resource demonstrated integration into local curricula with the majority of users maintaining activity and reporting moderate-high compliance. Context appropriateness measures were high with 203 (69.76%) deeming it convenient to use. The principle obstacle to compliance was internet connectivity (74, 25.96%), while behavioural factors including supervisor engagement were implicated. The e-logbook demonstrated future sustainability with the majority (243, 78.14%) of participants intent on maintaining usage beyond completion of surgical training.

Conclusions

We describe the successful integration and sustainability of electronic surgical logbooks for trainees across Sub-Saharan Africa. However context-appropriate resources are essential for Low- and Middle-Income Countries. Internet connectivity may hinder the achievement of several Global Surgery objectives in Sub-Saharan Africa.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Weiser TG, Haynes AB, Molina G et al (2015) Estimate of the global volume of surgery in 2012: an assessment supporting improved health outcomes. Lancet 385:S11CrossRef Weiser TG, Haynes AB, Molina G et al (2015) Estimate of the global volume of surgery in 2012: an assessment supporting improved health outcomes. Lancet 385:S11CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Meara JG, Leather AJ, Hagander L et al (2015) Global Surgery 2030: evidence and solutions for achieving health, welfare, and economic development. Lancet 386:569–624CrossRef Meara JG, Leather AJ, Hagander L et al (2015) Global Surgery 2030: evidence and solutions for achieving health, welfare, and economic development. Lancet 386:569–624CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Biccard BM, Madiba TE, Kluyts HL et al (2018) Perioperative patient outcomes in the African Surgical Outcomes Study: a 7-day prospective observational cohort study. Lancet 391:1589–1598CrossRef Biccard BM, Madiba TE, Kluyts HL et al (2018) Perioperative patient outcomes in the African Surgical Outcomes Study: a 7-day prospective observational cohort study. Lancet 391:1589–1598CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Holmer H, Lantz A, Kunjumen T et al (2015) Global distribution of surgeons, anaesthesiologists, and obstetricians. Lancet Glob Health 3:S9–11CrossRef Holmer H, Lantz A, Kunjumen T et al (2015) Global distribution of surgeons, anaesthesiologists, and obstetricians. Lancet Glob Health 3:S9–11CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Tollefson TT, Shaye D (2016) Expanding roles and broader goals for global surgery. JAMA Facial Plast Surg 18:361–362CrossRef Tollefson TT, Shaye D (2016) Expanding roles and broader goals for global surgery. JAMA Facial Plast Surg 18:361–362CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Veldenz HC, Dennis JW, Dovgan PS (2001) Quality control of resident operative experience: compliance with RRC criteria. J Surg Res 98:81–84CrossRef Veldenz HC, Dennis JW, Dovgan PS (2001) Quality control of resident operative experience: compliance with RRC criteria. J Surg Res 98:81–84CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Singh P, Aggarwal R, Pucher PH et al (2014) Defining quality in surgical training: perceptions of the profession. Am J Surg 207:628–636CrossRef Singh P, Aggarwal R, Pucher PH et al (2014) Defining quality in surgical training: perceptions of the profession. Am J Surg 207:628–636CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Amado V, Martins DB, Karan A et al (2017) Global general pediatric surgery partnership: the UCLA-Mozambique experience. J Pediatr Surg 52:1528–1533CrossRef Amado V, Martins DB, Karan A et al (2017) Global general pediatric surgery partnership: the UCLA-Mozambique experience. J Pediatr Surg 52:1528–1533CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Svendsen ØV, Helgerud C, van Duinen AJ et al (2019) Evaluation of a surgical task sharing training programme's logbook system in Sierra Leone. BMC Med Educ 19:198CrossRef Svendsen ØV, Helgerud C, van Duinen AJ et al (2019) Evaluation of a surgical task sharing training programme's logbook system in Sierra Leone. BMC Med Educ 19:198CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Harrington CM, Kavanagh DO, Ryan D et al (2017) Objective scoring of an electronic surgical logbook: analysis of impact and observations within a surgical training body. Am J Surg 214:962–968CrossRef Harrington CM, Kavanagh DO, Ryan D et al (2017) Objective scoring of an electronic surgical logbook: analysis of impact and observations within a surgical training body. Am J Surg 214:962–968CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Sabatino ME, Alkire BC, Corley J (2019) Financial Investment in global surgery-codevelopment as an accretive evolution of the field. JAMA Surg 154:475–476CrossRef Sabatino ME, Alkire BC, Corley J (2019) Financial Investment in global surgery-codevelopment as an accretive evolution of the field. JAMA Surg 154:475–476CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Price R, Makasa E, Hollands M (2015) World Health Assembly Resolution WHA68.15: "strengthening emergency and essential surgical care and anesthesia as a component of universal health coverage"—addressing the public health gaps arising from lack of safe affordable and accessible surgical and anesthetic services. World J Surg 39:2115–2125. https://doi.org/10.1007/s00268-015-3153-yCrossRefPubMed Price R, Makasa E, Hollands M (2015) World Health Assembly Resolution WHA68.15: "strengthening emergency and essential surgical care and anesthesia as a component of universal health coverage"—addressing the public health gaps arising from lack of safe affordable and accessible surgical and anesthetic services. World J Surg 39:2115–2125. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00268-015-3153-yCrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Gajewski J, Borgstein E, Bijlmakers L et al (2019) Evaluation of a surgical training programme for clinical officers in Malawi. Br J Surg 106:e156–e165CrossRef Gajewski J, Borgstein E, Bijlmakers L et al (2019) Evaluation of a surgical training programme for clinical officers in Malawi. Br J Surg 106:e156–e165CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Gondal KM, Iqbal U, Ahmed A et al (2017) Supervisors' perspective on electronic logbook system for postgraduate medical residents of CPSP. J Coll Physicians Surg Pak 27:540–543PubMed Gondal KM, Iqbal U, Ahmed A et al (2017) Supervisors' perspective on electronic logbook system for postgraduate medical residents of CPSP. J Coll Physicians Surg Pak 27:540–543PubMed
17.
Zurück zum Zitat Goldstein SD, Papandria D, Linden A et al (2014) A pilot comparison of standardized online surgical curricula for use in low- and middle-income countries. JAMA Surg 149:341–434CrossRef Goldstein SD, Papandria D, Linden A et al (2014) A pilot comparison of standardized online surgical curricula for use in low- and middle-income countries. JAMA Surg 149:341–434CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Barteit S, Jahn A, Banda SS et al (2019) E-Learning for medical education in Sub-Saharan Africa and low-resource settings: viewpoint. J Med Internet Res 2:e12449CrossRef Barteit S, Jahn A, Banda SS et al (2019) E-Learning for medical education in Sub-Saharan Africa and low-resource settings: viewpoint. J Med Internet Res 2:e12449CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Aphinives P (2013) Implementation of electronic logbook for trainees of general surgery in Thailand. J Med Assoc Thai 96:47–51PubMed Aphinives P (2013) Implementation of electronic logbook for trainees of general surgery in Thailand. J Med Assoc Thai 96:47–51PubMed
25.
Zurück zum Zitat Khan MA, Iqbal U, Gondal KM et al (2015) E-Log system in monitoring of residency program: trainees' perspective. J Coll Physicians Surg Pak 25:501–504PubMed Khan MA, Iqbal U, Gondal KM et al (2015) E-Log system in monitoring of residency program: trainees' perspective. J Coll Physicians Surg Pak 25:501–504PubMed
Metadaten
Titel
Integration and Sustainability of Electronic Surgical Logbooks in Sub-Saharan Africa
verfasst von
Cuan M. Harrington
Sophie S. Jang
Deirdre Mangaoang
Eric O’Flynn
Christopher Minja
Laston Chikoya
Abebe Bekele
Eric Borgstein
Publikationsdatum
28.05.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 10/2020
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-020-05613-z

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2020

World Journal of Surgery 10/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.