Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 4/2010

01.04.2010 | Technical Note

Intra-operative MRI-assisted spinal localization

verfasst von: Chris Barrett, Philip English, Jerry Evans, Dipayan Mitra, Nicholas V. Todd

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 4/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Summary

Background

Level localization in the thoracic spine can be problematic. We describe a new method that can be used in difficult cases, e.g., ones where lesions are mid-thoracic, small, or only visible on MRI.

Methods

Intra-operatively, a midline incision was made and the thoracic spinous processes were exposed. A length of contrast-filled tubing was wound around the processes and the incision was temporarily closed and the patient was transferred to the radiology department for MRI under general anesthetic. Upon return to theatre, the cross sections of contrast-filled tubing and the lesion itself were visible on the MRI scan, allowing localization of the level.

Findings

This method was accurate and minimized the extent of bone removal required for access.

Conclusions

This technique, while not appropriate in every case, is repeatable, and does not require specialized equipment or training. It is an extremely accurate method of localization for difficult cases.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barrett C, Jayakrishnan V, Gholkar A, Todd NV (2009) Coil embolisation of intercostal artery for operative localisation of spinal dural arterio-venous fistulae. Br J Neurosurg 23(3):332–334CrossRefPubMed Barrett C, Jayakrishnan V, Gholkar A, Todd NV (2009) Coil embolisation of intercostal artery for operative localisation of spinal dural arterio-venous fistulae. Br J Neurosurg 23(3):332–334CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Cornips E, Beuls E, Geskes G, Janssens M, van Aalst J, Hofman P (2007) Preoperative localization of herniated thoracic discs using myelo-CT guided transpleural puncture: technical note. Childs Nerv Syst 23(1):21–26, Epub 2006 Aug 30CrossRefPubMed Cornips E, Beuls E, Geskes G, Janssens M, van Aalst J, Hofman P (2007) Preoperative localization of herniated thoracic discs using myelo-CT guided transpleural puncture: technical note. Childs Nerv Syst 23(1):21–26, Epub 2006 Aug 30CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Endres S, Riegel T, Wilke A (2005) Preoperative marking of thoracic disc herniation (in German). Orthopade 34(8):791–793CrossRefPubMed Endres S, Riegel T, Wilke A (2005) Preoperative marking of thoracic disc herniation (in German). Orthopade 34(8):791–793CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Foley KT, Simon DA, Rampersaud YR (2001) Virtual fluoroscopy: computer-assisted fluoroscopic navigation. Spine 26(4):347–351CrossRefPubMed Foley KT, Simon DA, Rampersaud YR (2001) Virtual fluoroscopy: computer-assisted fluoroscopic navigation. Spine 26(4):347–351CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Foley KT, Smith MM (1996) Image-guided spine surgery. Neurosurg Clin N Am 7(2):171–186PubMed Foley KT, Smith MM (1996) Image-guided spine surgery. Neurosurg Clin N Am 7(2):171–186PubMed
6.
Zurück zum Zitat Haberland N, Ebmeier K, Grunewald JP, Hliscs R, Kalff RL (2000) Incorporation of intraoperative computerized tomography in a newly developed spinal navigation technique. Comput Aided Surg 5(1):18–27CrossRefPubMed Haberland N, Ebmeier K, Grunewald JP, Hliscs R, Kalff RL (2000) Incorporation of intraoperative computerized tomography in a newly developed spinal navigation technique. Comput Aided Surg 5(1):18–27CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Holmaas G, Frederiksen D, Ulvik A, Vingsnes SO, Østgaard G, Nordli H (2006) Identification of thoracic intervertebral spaces by means of surface anatomy: a magnetic resonance imaging study. Acta Anaesthesiol Scand 50(3):368–373CrossRefPubMed Holmaas G, Frederiksen D, Ulvik A, Vingsnes SO, Østgaard G, Nordli H (2006) Identification of thoracic intervertebral spaces by means of surface anatomy: a magnetic resonance imaging study. Acta Anaesthesiol Scand 50(3):368–373CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Hsu W, Sciubba DM, Sasson AD, Khavkin Y, Wolinsky JP, Gailloud P, Gokaslan ZL, Murphy K (2008) Intraoperative localization of thoracic spine level with preoperative percutaneous placement of intravertebral polymethylmethacrylate. J Spinal Disord Tech 21(1):72–75CrossRefPubMed Hsu W, Sciubba DM, Sasson AD, Khavkin Y, Wolinsky JP, Gailloud P, Gokaslan ZL, Murphy K (2008) Intraoperative localization of thoracic spine level with preoperative percutaneous placement of intravertebral polymethylmethacrylate. J Spinal Disord Tech 21(1):72–75CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kalfas IH, Kormos DW, Murphy MA, McKenzie RL, Barnett GH, Bell GR, Steiner CP, Trimble MB, Weisenberger JP (1995) Application of frameless stereotaxy to pedicle screw fixation of the spine. J Neurosurg 83(4):641–647CrossRefPubMed Kalfas IH, Kormos DW, Murphy MA, McKenzie RL, Barnett GH, Bell GR, Steiner CP, Trimble MB, Weisenberger JP (1995) Application of frameless stereotaxy to pedicle screw fixation of the spine. J Neurosurg 83(4):641–647CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Nowitzke A, Wood M, Cooney K (2008) Improving accuracy and reducing errors in spinal surgery—a new technique for thoracolumbar-level localization using computer-assisted image guidance. Spine J 8(4):597–604, Epub 2007 Dec 21CrossRefPubMed Nowitzke A, Wood M, Cooney K (2008) Improving accuracy and reducing errors in spinal surgery—a new technique for thoracolumbar-level localization using computer-assisted image guidance. Spine J 8(4):597–604, Epub 2007 Dec 21CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Paolini S, Ciappetta P, Missori P, Raco A, Delfini R (2005) Spinous process marking: a reliable method for preoperative surface localization of intradural lesions of the high thoracic spine. Br J Neurosurg 19(1):74–76CrossRefPubMed Paolini S, Ciappetta P, Missori P, Raco A, Delfini R (2005) Spinous process marking: a reliable method for preoperative surface localization of intradural lesions of the high thoracic spine. Br J Neurosurg 19(1):74–76CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Rosahl SK, Gharabaghi A, Liebig T, Feste CD, Tatagiba M, Samii M (2002) Skin markers for surgical planning for intradural lesions of the thoracic spine. Technical note. Surg Neurol 58(5):346–348CrossRefPubMed Rosahl SK, Gharabaghi A, Liebig T, Feste CD, Tatagiba M, Samii M (2002) Skin markers for surgical planning for intradural lesions of the thoracic spine. Technical note. Surg Neurol 58(5):346–348CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Tsai KJ, Chen SH, Chen PQ (2004) Multiple parallel skin markers for minimal incision lumbar disc surgery; a technical note. MC Musculoskelet Disord 5:8CrossRef Tsai KJ, Chen SH, Chen PQ (2004) Multiple parallel skin markers for minimal incision lumbar disc surgery; a technical note. MC Musculoskelet Disord 5:8CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Youkilis AS, Quint DJ, McGillicuddy JE, Papadopoulos SM (2001) Stereotactic navigation for placement of pedicle screws in the thoracic spine. Neurosurgery 48(4):771–778, discussion 778–9CrossRefPubMed Youkilis AS, Quint DJ, McGillicuddy JE, Papadopoulos SM (2001) Stereotactic navigation for placement of pedicle screws in the thoracic spine. Neurosurgery 48(4):771–778, discussion 778–9CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Intra-operative MRI-assisted spinal localization
verfasst von
Chris Barrett
Philip English
Jerry Evans
Dipayan Mitra
Nicholas V. Todd
Publikationsdatum
01.04.2010
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 4/2010
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-009-0543-7

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2010

Acta Neurochirurgica 4/2010 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Schützt Olivenöl vor dem Tod durch Demenz?

10.05.2024 Morbus Alzheimer Nachrichten

Konsumieren Menschen täglich 7 Gramm Olivenöl, ist ihr Risiko, an einer Demenz zu sterben, um mehr als ein Viertel reduziert – und dies weitgehend unabhängig von ihrer sonstigen Ernährung. Dafür sprechen Auswertungen zweier großer US-Studien.

Bluttest erkennt Parkinson schon zehn Jahre vor der Diagnose

10.05.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Ein Bluttest kann abnorm aggregiertes Alpha-Synuclein bei einigen Menschen schon zehn Jahre vor Beginn der motorischen Parkinsonsymptome nachweisen. Mit einem solchen Test lassen sich möglicherweise Prodromalstadien erfassen und die Betroffenen früher behandeln.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Wartezeit nicht kürzer, aber Arbeit flexibler

Psychotherapie Medizin aktuell

Fünf Jahren nach der Neugestaltung der Psychotherapie-Richtlinie wurden jetzt die Effekte der vorgenommenen Änderungen ausgewertet. Das Hauptziel der Novellierung war eine kürzere Wartezeit auf Therapieplätze. Dieses Ziel wurde nicht erreicht, es gab jedoch positive Auswirkungen auf andere Bereiche.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.