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Journal of Gastrointestinal Surgery

Ausgabe 3/2005

Inhalt (23 Artikel)

2004 SSAT Annual Meeting

Postoperative changes in body composition after gastrectomy

Teruo Kiyama, Takashi Mizutani, Takeshi Okuda, Itsuro Fujita, Akira Tokunaga, Takashi Tajiri, Adrian Barbul

The mechanism of microsatellite instability is different in synchronous and metachronous colorectal cancer

Fernando S. Velayos, Suk-Hwan Lee, Hongming Qiu, Sharon Dykes, Raymond Yiu, Jonathan P. Terdiman, Julio Garcia-Aguilar

Thymidylate synthase gene polymorphism as a prognostic factor for colon cancer

Kwang Wook Suh, Joo Hyung Kim, Young Bae Kim, Jeongmi Kim, Soohyun Jeong

Isolated involvement of the gallbladder by Crohn’s disease manifesting as acute cholecystitis

Ajay Kumar Sharma, Ibrahim M. Nawroz, Nicholas Evgenikos, Thomas Daniel

Portal venous reconstruction in a living liver donor with an anomalous hepatic arterial and portal venous anatomy

Shigeru Marubashi, Keizo Dono, Masato Sakon, Kunihito Gotoh, Hidenori Takahashi, Kazuhiko Hashimoto, Masaru Kubota, Shinji Yamamoto, Atsushi Miyamoto, Hiroaki Nagano, Shoji Nakamori, Koji Umeshita, Morito Monden

Bile duct replacement using an autologous femoral vein graft: an experimental study. Preliminary results

Pablo Capitanich, Javier Herrera, Mario L. Iovaldi, Roque Balbuena, Gabriel Casas, Patricio Malizia, Maximiliano Bun, Norberto Mezzadri

Analysis of preoperative prognostic factors for long-term survival after hepatic resection of liver metastasis of colorectal carcinoma

Atsushi Sasaki, Yukio Iwashita, Kohei Shibata, Toshifumi Matsumoto, Masayuki Ohta, Seigo Kitano

Laparoscopic surgery in patients with sporadic and multiple insulinomas associated with multiple endocrine neoplasia type 1

Laureano Fernández-Cruz, Isidro Martínez, Gleydson Cesar-Borges, Emiliano Astudillo, David Orduña, Irene Halperin, Gemma Sesmilo, Manuel Puig

Duodenal cancer arising from the remaining duodenum after pylorus-preserving pancreatoduodenectomy for ampullary cancer in familial adenomatous polyposis

Yoshiaki Murakami, Kenichiro Uemura, Masaru Sasaki, Masahiko Morifuji, Yasuo Hayashidani, Takeshi Sudo, Taijiro Sueda

Transarterial embolization for postoperative hemorrhage after abdominal surgery

Jeong Kim, Jae-Kyu Kim, Woong Yoon, Suk-Hee Heo, Eun-Ju Lee, Jin-Gyoon Park, Heoung-Keun Kang, Chol-Kyoon Cho, Sang-Young Chung

Improved outcomes for benign disease with limited pancreatic head resection

Gudrun Aspelund, Mark D. Topazian, Jeffrey H. Lee, Dana K. Andersen

Focal hyperthermia produces progressive tumor necrosis independent of the initial thermal effects

Mehrdad Nikfarjam, Caterina Malcontenti-Wilson, Christopher Christophi

Analysis of prognostic and immunohistochemical factors in gastrointestinal stromal tumors with malignant potential

Halil Özgüç, Tuncay Yilmazlar, Ömer Yerci, Rusen Soylu, Volkan Tümay, Gülaydan Filiz, Abdullah Zorluoglu

Perforation through small bowel malignant tumors

Tzu-Chieh Chao, Hsiao-Hsiang Chao, Yi-Yin Jan, Miin-Fu Chen

How I Do It

Pancreatic necrosectomy: Definitions and technique

L. William Traverso, Richard A. Kozarek

Review Article

Current management of acute pancreatitis

Thomas E. Clancy, Eric P. Benoit, Stanley W. Ashley

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.